Sida 2 av 2

Re: AGAP 256 12 Kamaxel Volvo b20

Postat: tis sep 07, 2021 10:59 pm
av whilliam
Den blir svårmappad om man har mycket överlapp, men är det verkligen så extremt mycket på denna? (jämfört med andra alternativ)
Glöm inte att det är ett mycket fint avgashus - både utformningen och även ett av de minsta som finns med twin entry (twin entry blir ett måste med vass kam)

Kikar man på vad de kört för kammar i Rally med 34mm restrictor så tänker man nog efter både en och två gånger innan man håller med Jens fullt ut.

Man kan också se det från andra hållet, en vassare kam kan väcka turbon tidigare och då kan man ha en större turbo än vad man egentligen behöver för att matcha effektmålet - låter som win-win men det man tappar är bränsleförbrukning och emissioner (vilket kan vara minus på en gatbil)

Re: AGAP 256 12 Kamaxel Volvo b20

Postat: ons sep 08, 2021 7:47 am
av mattias
Det låter för mig som att sugmotorns register är lite för högt för att passa turbon och effektmålet, bilen blir nog roligare att köra med en snällare kamaxel där sugmotorn är vaken tidigare, när man ändå ska vara turbo-begränsad i effekt.

Re: AGAP 256 12 Kamaxel Volvo b20

Postat: ons sep 08, 2021 8:28 am
av super7
whilliam skrev: tis sep 07, 2021 10:59 pmKikar man på vad de kört för kammar i Rally med 34mm restrictor så tänker man nog efter både en och två gånger innan man håller med Jens fullt ut.
Känns väl inte riktigt relativ att jämföra en gammal 8v stötstångsmotor med en modärn 16v. Sen har ju rally motorn en massa elektroniska hjälpmedel.

Re: AGAP 256 12 Kamaxel Volvo b20

Postat: ons sep 08, 2021 9:06 am
av nkro
Effektsiffran för samma aggregat ändras beroende på vilken tråd man läser här på Sävar från samma person.

Tycker man om och har tid att skruva är det bara sätta dit turbon och prova. Glöm inte skriva hur det gick.
Har inte moderna turbo bilar "korta" kammar utan överlapp när dom kör små turbos?

Re: AGAP 256 12 Kamaxel Volvo b20

Postat: ons sep 08, 2021 11:41 am
av whilliam
Självklart är effektsiffran för maxeffekt olika på ett och samma aggregat när det används på olika set-ups. (den största skillnaden blir när bränslet ändras E-85/bensin) När någon frågar om ett specifikt recept så försöker jag naturligtvis, bedöma vad det rimligen kan landa på med just den set-upen som gäller - det är en helt annan sak om man skriver vad turbon teoretiskt bör räcka till om allt annat är perfekt matchat till att "spöa ur allt ur turbon".

En annan sak som ofta missuppfattas är att man ibland diskuterar turbons båda sidor separat (och det är för att belysa turbons dimensionering).
Kanske man säger att: "denna kompressor räcker uppåt 450 Hp som max" och då vill det till att motorsetupen är bra samt turbinsidan på turbon är "lite överdimensionerad" för annars kommer man inte upp till de 450 hästarna.

Re: AGAP 256 12 Kamaxel Volvo b20

Postat: ons sep 08, 2021 11:45 am
av whilliam
mattias skrev: ons sep 08, 2021 7:47 am Det låter för mig som att sugmotorns register är lite för högt för att passa turbon och effektmålet, bilen blir nog roligare att köra med en snällare kamaxel där sugmotorn är vaken tidigare, när man ändå ska vara turbo-begränsad i effekt.
Håller med om detta men tror ändå resultatet på nämnd set-up blir helt enligt T.S. önskemål. Menar att behåller han motorn som den är och bara monterar turbo så är det ett enklare sätt att få vad han är ute efter i körbarhet/effekt att bara skruva dit turbon än att börja byta massa grejer eller montera större turbo till detta effektmål.

Re: AGAP 256 12 Kamaxel Volvo b20

Postat: ons sep 08, 2021 11:51 am
av whilliam
nkro skrev: ons sep 08, 2021 9:06 am
Har inte moderna turbo bilar "korta" kammar utan överlapp när dom kör små turbos?
Stämmer bra, men de har inte alltid twin entry och när man har twin entry kan man både gå upp i motorvolym och kam utan att körbarheten blir lidande. Bökar man dit ett kompakt grenrör och en sån här liten turbo med singelinlopp så blir nog trådskaparens motor väldigt jobbig - men med twin tror jag det funkar.

Största anledningen till milda kammar ligger nog på emissions och förbrukningssidan