Slö bil, Månen 7 fajs 45

Grundläggande diskussioner om turbo-trimning
Heesst
Lite mer laddtryck
Inlägg: 31
Blev medlem: tis feb 15, 2011 8:44 pm

Slö bil, Månen 7 fajs 45

Inlägg av Heesst »

Tjena.
Har en 240 med fajs 45or som jag tycker är lite slö. Och tänkte kolla om någon har koll om det går att ”bestycka upp” för att få lite mer drag i kärran 🙂
I övrigt är det månen 7 kam, portad, planad och mirad 530 topp, extraktor och 2,5” system.
Bilen går bra, förgasarna är synkade, svarar bra på gas och den går rent och fint genom hela registret på alla växlar. Sen är väl månen 7 en högvarvig kam och ganska tråkig på lägre varv. Har funderat på om ett skelettsvänghjul skulle vara nåt också.
Bestyckning:
Lågfartsmunstycke 55 F8
Huvudmunstycke 145
Luftmunstycke 155
Emulsionsrör F16
Accmunstycke 45
Halsring 36
Bränsletryck 0,25
Tändning 17-18 grader på tomgång (35-36 max utslag)
Tack på förhand
Mvh
psa
För mycket laddtryck
Inlägg: 319
Blev medlem: lör apr 21, 2012 9:21 pm

Re: Slö bil, Månen 7 fajs 45

Inlägg av psa »

Hur är kammen ställd? Dom brukar trivas runt 4 grader för-ställd för botten och 2 grader för mer topp varv, som grundinställning.
Det är kanske lite ovanligt mycket tändning på max utslag också, det kan ju vara en indikation på att något annat behöver fixas (att motorn inte riktigt trivs).
Heesst
Lite mer laddtryck
Inlägg: 31
Blev medlem: tis feb 15, 2011 8:44 pm

Re: Slö bil, Månen 7 fajs 45

Inlägg av Heesst »

Kammen är ställd 4 grader före. Har provat ställa tändningen lägre också men tycker inte att det blir nån skillnad.
psa
För mycket laddtryck
Inlägg: 319
Blev medlem: lör apr 21, 2012 9:21 pm

Re: Slö bil, Månen 7 fajs 45

Inlägg av psa »

Tändningen skall aldrig stå högre än där motorn ger max effekt, det ökar belastning/slitage på motorn utan att ge någon fördel.

Det kan ju vara grenröret eller insuget som är fel avstämt, bestyckning, etc. Bestyckning går ju att kolla med lambda, även stiften går ju att kolla men lite mer bökigt och mindre exakt.
David Ingvarsson
För mycket laddtryck
Inlägg: 112
Blev medlem: fre okt 26, 2012 4:56 pm
Ort: Veddige

Re: Slö bil, Månen 7 fajs 45

Inlägg av David Ingvarsson »

Vad har du för trattar och luftfilter? vilket insug, längd? Testat med större halsringar? Vilket extraktorgrenrör har du? Hur många ljuddämpare på avgassystemet har du och om du ens har någon vart sitter den? Jag är mest nyfiken, själv försöker jag få fart på en b20 :hihi:
The
Forumsberoende
Inlägg: 5090
Blev medlem: tis jun 01, 2004 11:05 pm
Ort: Boden
Kontakt:

Re: Slö bil, Månen 7 fajs 45

Inlägg av The »

Vad är slö? Jämfört med vad?

Den kombon har väl i trakten av 200hk beroende på topp osv så i dagens turbotrimningsvärld så kommer den ju att vara "slö" jämfört med en turbobil.
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
Heesst
Lite mer laddtryck
Inlägg: 31
Blev medlem: tis feb 15, 2011 8:44 pm

Re: Slö bil, Månen 7 fajs 45

Inlägg av Heesst »

Har dubbelkollat lite grejer idag.
Kammen ska enligt spec ställas 3,7-4,2 på 4ans insug vid tdc och om jag förstår saken rätt så blir den mer bottenstark på 4,2 än på 3,7 ?
Den stog på 3.8 ungefär så har ställt fram den lite så nu står den på 4.1.

Vad bör tändningen stå på ? Står som sagt 17-18 grader på tomgång och runt 35 i max utslag. Har testat på 15 grader men man kanske ska prova ännu lägre ? kanske 12-13 ?

Ska nog testa med större halsringar. Stiften är lite brunaktiga så helt fel är det inte men svårt att se där som sagt.

Insuget är lite längre än dom som säljs på typ folkraceshop mm. Grenröret vet jag faktiskt inte. Trattarna är dom man får när man köper förgasarna
psa
För mycket laddtryck
Inlägg: 319
Blev medlem: lör apr 21, 2012 9:21 pm

Re: Slö bil, Månen 7 fajs 45

Inlägg av psa »

På tomgång kan den nog behöva 16-18 grader, men på max utslag beror det lite på andra saker, bla hur bra toppen är portad.

Jag vet inte hur mycket den kammen skall stå mätt på bara insug, men 2-4 grader eller 0,5mm mer på insug brukar vara en bra början att justera ifrån.

Grundregeln för insugslängd på 240 är väl att när det inte får plats så är det lagom långt, sen skall filtren på. :lol:
Heesst
Lite mer laddtryck
Inlägg: 31
Blev medlem: tis feb 15, 2011 8:44 pm

Re: Slö bil, Månen 7 fajs 45

Inlägg av Heesst »

Ja precis. Går ju att modifiera fördelaren så att det blir kortare slag så man kan få lite högre tändning på tomgång och att den slår ut max som den ska.
Det är den spec på kammen jag har hittat och även när man läst på google så är det samma.
Ja precis, jag har ett mindre bromsservo som gör att det går att ha lite längre insug.
Användarvisningsbild
Steve
Steve, inte Stiiiv
Inlägg: 6048
Blev medlem: ons sep 24, 2003 7:58 pm
Ort: Lykksällä

Re: Slö bil, Månen 7 fajs 45

Inlägg av Steve »

Hade varit intressant med ett svar på frågan The ställde.

Tändläget på tomgång lär ju även ha väldigt lite med det hela att göra
Evighetsprojekten
If it has tits or wheels it will give you problems
Heesst
Lite mer laddtryck
Inlägg: 31
Blev medlem: tis feb 15, 2011 8:44 pm

Re: Slö bil, Månen 7 fajs 45

Inlägg av Heesst »

Ja den är slö upp i fart och känns allmänt trött
Baxman
För mycket laddtryck
Inlägg: 468
Blev medlem: ons dec 17, 2008 10:49 am
Ort: Norge

Re: Slö bil, Månen 7 fajs 45

Inlägg av Baxman »

Heesst skrev: sön aug 15, 2021 7:10 pm Ja den är slö upp i fart och känns allmänt trött
Hva har du av kompresjonstrykk og evt. leak down?
Skriv svar