Val av turbo till 240

Grundläggande diskussioner om turbo-trimning
erik8001
För lite laddtryck
Inlägg: 3
Blev medlem: fre aug 20, 2021 4:44 pm

Val av turbo till 240

Inlägg av erik8001 »

Tjena!

Är mitt uppe i en renovering av en 240 turbo och behöver lite goda råd angående ett turbobyte.
Det är en b21et med Garrett snurran, och den behöver bytas ut eller renoveras.
Det jag överväger är:
1. Byta till en 13C
2. Gå på en 15G
3. Renovera den gamla

Tanken är att jag längre fram eventuellt kommer att byta ut det mekaniska sprutet. Frågan är om en 15G kommer att bli på
tok för stor för mitt K-jet tills att det sker?

Det jag har hittat på forumen om 13C på b21ET känns ganska så blandat. Någon som har kört den kombon; hur upplevde Ni i så fall den i jämförelse
mot Garrett turbon?

Målet är att ha en rolig bruksbil med 200-230Hk. Bilen är idag, bortsett från en IC, original. Grenröret kommer att bytas till ett 90+

Tar gärna emot lite input, eller om Ni har förslag på någon annan lämplig turbo.

Mvh
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Val av turbo till 240

Inlägg av Jens Gustavsson »

ska du köra orginal kam? blir det högre kompa eller?

mvh jens
erik8001
För lite laddtryck
Inlägg: 3
Blev medlem: fre aug 20, 2021 4:44 pm

Re: Val av turbo till 240

Inlägg av erik8001 »

Ja det blir ett kambyte, troligen en k-kam eller en motsvarande eftermarknads.

Har inga direkta planer på att röra/byta toppen.
The
Forumsberoende
Inlägg: 5083
Blev medlem: tis jun 01, 2004 11:05 pm
Ort: Boden
Kontakt:

Re: Val av turbo till 240

Inlägg av The »

Är det en äkta 240 turbo?
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
erik8001
För lite laddtryck
Inlägg: 3
Blev medlem: fre aug 20, 2021 4:44 pm

Re: Val av turbo till 240

Inlägg av erik8001 »

Ja det är en originalturbo från -84. Det som gjort är att den har IC, diverse väghållningsgrejer och den sedvanliga R-sportklädseln.

Jag är ingen originalfanatiker, men vill ända försöka att bevara den relativt original / ha möjligheten att återställa den till originalskick.

Mvh
dsimila
Forumsberoende
Inlägg: 908
Blev medlem: tis mar 17, 2009 12:24 pm
Ort: Bjurholm

Re: Val av turbo till 240

Inlägg av dsimila »

Använd inte 13c turbon det är en riktig tråkturbo. Jag hade renoverat garreten.
whilliam
Forumsberoende
Inlägg: 1695
Blev medlem: fre jul 31, 2015 11:30 pm
Ort: Joachim Whilliam Brandin. Björklinge

Re: Val av turbo till 240

Inlägg av whilliam »

TD04HL13T från V70 är vad som ska användas till den effekten, de andra alternativen har fel dimensioner.
Dimensionen på turbon avgör det som är viktigast vad gäller prestanda men vissa "knep" finns inbyggda i aggregaten och Mitsubishi har ett vettigt utformat avgashus för bredare register (Garrett T03 har inte detta)

13C är den sämsta av förslagen och detta beror mycket på dess lilla turbinhjul, ska man ha TD04 så är det HL turbin som gäller.
Den Garrett du har är nog med A/R 0.63 och det är för stort för vettigt register (om man använder det med tillräcklig storlek på turbinhjul så är det lämpligt för effekter mellan 450 - 600 Hp)
15G är bäst av dina förslag (den har HL turbin) men det vore bättre med minsta möjliga hus och även med mindre kompressor än vad 15G har ( sån kompressor räcker till 270-350 Hp)
Användarvisningsbild
JE Jr
För mycket laddtryck
Inlägg: 289
Blev medlem: tis nov 18, 2003 8:44 pm
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Val av turbo till 240

Inlägg av JE Jr »

Whilliam tänker du avgashus '6' eller '7' till en sån variant av 13T?
Hade det vart skillnad på avgashusvalet om den vart 2.3liter ist för 2.1?
Boost -> break -> fix -> repeat.
-740 Sport på Garaget-
-S70 Bruksis på Garaget-
nkro
För mycket laddtryck
Inlägg: 498
Blev medlem: tis nov 13, 2007 10:54 pm

Re: Val av turbo till 240

Inlägg av nkro »

Dom här effekterna du skriver om med olika turbos är inget för en i övrigt original volvo 240. En gammal 8v med k Jetronic och original tändning tycker varken om hög avgastemp eller högt mottryck. 15t med största avgashuset eller bara fixa original turbo och köra. Blir minst krångel då.
Niklas
whilliam
Forumsberoende
Inlägg: 1695
Blev medlem: fre jul 31, 2015 11:30 pm
Ort: Joachim Whilliam Brandin. Björklinge

Re: Val av turbo till 240

Inlägg av whilliam »

JE Jr skrev: sön aug 22, 2021 12:10 pm Whilliam tänker du avgashus '6' eller '7' till en sån variant av 13T?
Hade det vart skillnad på avgashusvalet om den vart 2.3liter ist för 2.1?
Vid den effektnivå vi pratar om här så ska avgashuset gärna vara mindre än 6 (men det finns ju inte) en vettig grej att göra (om man orkar) är att svarva eller porta upp 13C huset till att svälja HL turbinen i 13T.

Slagvolymen påverkar kompressorvalet. Turbinsidan påverkas mest av vad man har för avgasmassa (egentligen volym) och det, i sin tur bestäms av effekten (mer än av slagvolymen)

Mitsubishi (eller bilfabrikanternas krav) har gett alldeles för stora avgashus till dessa agg. anledningen är att de vill "pressa upp" effektnivån. Ett mer seriöst sätt att öka effekten vore att gå upp i storlek på turbinhjulet men det väljer de inte för kostnaden skenar.
whilliam
Forumsberoende
Inlägg: 1695
Blev medlem: fre jul 31, 2015 11:30 pm
Ort: Joachim Whilliam Brandin. Björklinge

Re: Val av turbo till 240

Inlägg av whilliam »

nkro skrev: sön aug 22, 2021 12:51 pm Dom här effekterna du skriver om med olika turbos är inget för en i övrigt original volvo 240. En gammal 8v med k Jetronic och original tändning tycker varken om hög avgastemp eller högt mottryck. 15t med största avgashuset eller bara fixa original turbo och köra. Blir minst krångel då.
Jag vet inte vad du tycker är krångligt med en 13T? T.S. frågar om 200-230 Hp och jag angav effektnivån för 15G (kompressor) för att ge T.S. en "hum" om storleken på 15G och då även förståelse för att en mindre kompressor är mer lämplig till hans effekt. (notera att 13T och 15G har samma dimension på turbinhjul medan 13C har en mindre)

För att förtydliga, så angav jag inte 270 -350Hp på 15G som ett mått på vad hans motor ska lämna, utan mer som ett mått på var den kompressorstorleken är lämplig.

En 15T kompressor är nästa steg (220-250Hp) men jag tror inte den används på lämpligt Volvo aggregat (15G är nästan exakt samma som 16T i kapacitet)
nkro
För mycket laddtryck
Inlägg: 498
Blev medlem: tis nov 13, 2007 10:54 pm

Re: Val av turbo till 240

Inlägg av nkro »

Många av Volvos Mitsubishi aggregat har pyramidtätning. Så det måste fixas till. Sen är det anslutningar olja och vatten som måste fixas till. Sen blir det downpipe. Efter det får du kanske bygga om fördelaren så att tändningen stämmer bättre. Avgashus 5 finns till 15g utan pyramidtätning men lilla avgasflänsen. Är inte charmen med äldre turbobilar ketchup känslan ?
Niklas
hauge
Forumsberoende
Inlägg: 1063
Blev medlem: lör jan 30, 2010 9:46 pm
Ort: Eslöv

Re: Val av turbo till 240

Inlägg av hauge »

Har själv haft en B21ET -85 med original turbo. En massa turbokick o slö som bara den på lågvarv. Mycket beror säkert på kompressionsförhållandet., men det måste finnas något modernare med bättre respons än originalturbo.
*utan laddtryck än så länge, men en Eaton 122 skulle smaka gott*
nkro
För mycket laddtryck
Inlägg: 498
Blev medlem: tis nov 13, 2007 10:54 pm

Re: Val av turbo till 240

Inlägg av nkro »

Ingen erfarenhet själv av just Volvo. Men andra har använt 19t och inte minsta avgashuset. Dom upplever att bilen blir bättre både på låga varvtal och höga. Jag har själv kört en td04hl-15g med 5ans avgashus på en 2 liters 8v motor. Blev ingen wow upplevelse så den sitter inte kvar.
Niklas
Skriv svar