låt oss snacka om "power management"

Diskussioner för erfaret folk
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10191
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: låt oss snacka om "power management"

Inlägg av Kadett4wd »

whilliam skrev: fre sep 03, 2021 8:14 am
Smalare register påverkar enormt lite jämfört med hur man "kommer iväg" på första växeln.
Teoretiskt ja,, men praktiskt är det ALLTID bättre med gott morr i ett brett register.
Det kompenserar för förarmisstag mm mm.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Användarvisningsbild
jompazx
För mycket laddtryck
Inlägg: 406
Blev medlem: tis feb 06, 2018 5:37 pm
Ort: Torslanda
Kontakt:

Re: låt oss snacka om "power management"

Inlägg av jompazx »

whilliam skrev: fre sep 03, 2021 8:14 am Är fästet tillräckligt och sitter motorn i en normal bil och har motorn ett normalt register så kommer den att accelerera bättre genom växlarna, eller rättare sagt bättre på ettans växel. Vridmomentet på hjulen kommer att vara högre vid, exempelvis, 4000rpm.

Mäter man acc vid precis 8000/10000 rpm så blir det likvärdigt (kan kanske bli en liten fördel för 8000rpm motorn p.g.a. friktionsförluster)

Smalare register påverkar enormt lite jämfört med hur man "kommer iväg" på första växeln.
Helt sant. Erlands exempel får man säga är med variator + slutväxel.
mvh! Jonathan Hall
Användarvisningsbild
Steve
Steve, inte Stiiiv
Inlägg: 6048
Blev medlem: ons sep 24, 2003 7:58 pm
Ort: Lykksällä

Re: låt oss snacka om "power management"

Inlägg av Steve »

Kan inte Jens eller nån annan som kör automat lägga upp en logg från en repa? Tror att det skulle hjälpa en del i tankebanorna
Evighetsprojekten
If it has tits or wheels it will give you problems
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: låt oss snacka om "power management"

Inlägg av Jens Gustavsson »

jag kan fixa det i morgon!
Användarvisningsbild
fredde_vit_pv
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 2273
Blev medlem: sön dec 07, 2003 4:38 pm
Ort: yttertavle/umeå

Re: låt oss snacka om "power management"

Inlägg av fredde_vit_pv »

Jag kan fixa loggar och sådant på stökig manuell ,hoppas jag lyckas få ihop en eller flera loggar från umeå open 2020 som det finns film från
Användarvisningsbild
Daniel-635
Forumsberoende
Inlägg: 2782
Blev medlem: fre jan 04, 2008 7:13 pm
Ort: Västra Småland, nästan i Halland

Re: låt oss snacka om "power management"

Inlägg av Daniel-635 »

Ang. Automat.

Det skulle vara mycket intressant att se hur mycket av motors maximala potential man verkligen kan utnyttja vid start.

Håller man emot med en transbrake, slirar i convertern, och bygger laddtryck samtidigt.
Borde man ju via loggdata kunna ganska väl gissa på hur många Nm / hk man stoppar in i drivlinan. (om inte annat via Spridar duty och Lambda)

Men även på en manuell bil, med vanlig koppling måste man ju kunna säga att man "växlar upp momentet"
Håller man ett startvarv på motorn på 2500 Rpm. och slirar iväg på kopplingen utan att låta motorn "Dödsbogga" som Patrick så fint kalla de det 😊
Där man ju 0 Rpm. in i växellådan, och låter motorn leverera på ett mer lämpligt varvtal.

Det är ju bara när man har kass packningar i Kopplings cylindern.
Och behöver starta bilen med startmotorn i 2ans växel för att komma iväg man startar med "0 Nm" 😉
Förr hade bilar fem hjul och fyra skärmar, nu är det tvärtom.

Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
whilliam
Forumsberoende
Inlägg: 1695
Blev medlem: fre jul 31, 2015 11:30 pm
Ort: Joachim Whilliam Brandin. Björklinge

Re: låt oss snacka om "power management"

Inlägg av whilliam »

Jo, det blir en viss förstärkning av momentet när man slirar på en "vanlig" koppling också.
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: låt oss snacka om "power management"

Inlägg av Erland Cox »

Om motorn har högre varv än drivlinan så tillför man motorns kinetiska energi till drivlinan.
Tyngre svänghjul ger mer energi.
Det fungerar tvärt om när man ska öka varvtalet, då verkar massan bromsande.
Att slira koppling ökar inte vridmomentet, det omvandlar bara arbete til värme så att momentet ut till drivlinan blir mindre.

Erland
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10191
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: låt oss snacka om "power management"

Inlägg av Kadett4wd »

whilliam skrev: fre sep 03, 2021 8:54 pm Jo, det blir en viss förstärkning av momentet när man slirar på en "vanlig" koppling också.
Den här beräkningen skulle jag vilja se. :shock:
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
whilliam
Forumsberoende
Inlägg: 1695
Blev medlem: fre jul 31, 2015 11:30 pm
Ort: Joachim Whilliam Brandin. Björklinge

Re: låt oss snacka om "power management"

Inlägg av whilliam »

Kadett4wd skrev: fre sep 03, 2021 9:01 pm
whilliam skrev: fre sep 03, 2021 8:54 pm Jo, det blir en viss förstärkning av momentet när man slirar på en "vanlig" koppling också.
Den här beräkningen skulle jag vilja se. :shock:
Vad ska du med en beräkning till? Det räcker att du läser vad som står i posten jag besvarar så förstår du vad som händer.
En motors momentkurva är nästan alltid sådan att den har lägre moment på de lägsta varvtalen och därmed ger kopplingsslir ett högre moment på resten av drivlinan än vad en fullt "uppsläppt" koppling ger.
Det som Erland tar upp stämmer också men det behandlades tidigare (och nu menar jag inte att det höjer momentet)
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10191
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: låt oss snacka om "power management"

Inlägg av Kadett4wd »

Vart tar det bortslirade momentet vägen?
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Användarvisningsbild
Daniel-635
Forumsberoende
Inlägg: 2782
Blev medlem: fre jan 04, 2008 7:13 pm
Ort: Västra Småland, nästan i Halland

Re: låt oss snacka om "power management"

Inlägg av Daniel-635 »

Man måste väl tänka att man slirar bort effekt / värme.
Momentet sliras inte bort.

"Extremt" Exempel.
Dra i handbromsen, håll motorn på 2000Rpm.
Släpp upp kopplingen till dragläge, i växellådan har du ett ingående moment, men all effekten sliras bort i lamellen. (så länge du står still)

Du släpper bromsen, bilen rör på sig och gradvis minskar effekten som sliras bort, men momentet in i växellådan skulle i teorin kunna vara konstant.
När motor och växellåda når samma varvtal slutar effekt bortfallet.
I en teoretisk värld skulle ingående moment i växellådan kunna varit samma hela tiden.

I någon mån en teoretisk beskrivning av hur jag uppfattat att en Topfuel start går till.
Då motorn går på ett ganska statiskt varvtal över hela repan. (med grova generaliseringar)
Förr hade bilar fem hjul och fyra skärmar, nu är det tvärtom.

Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
Användarvisningsbild
fredde_vit_pv
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 2273
Blev medlem: sön dec 07, 2003 4:38 pm
Ort: yttertavle/umeå

Re: låt oss snacka om "power management"

Inlägg av fredde_vit_pv »

Om kopplingen levererar högre vridmoment än motorn kan ge måste det väl vara det momentet som gäller tills det låser upp !?.

Jag provar att lägga upp logg från "tröjankörningen" 2020 där jag och Jonas kör.

Bild
Bilagor
skj 20 2.png
skj 20 2.png (232.72 KiB) Visad 1155 gånger
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: låt oss snacka om "power management"

Inlägg av Jens Gustavsson »

här är en repa på gatan utan värmare men på skaplig astfalt men långt från optimal. bara tilräcklig effekt i ca 5 meter sen för lite hela vägen.

ska på mycket mer effekt ca 0.5sek från transbrake. Bara 1.1bar där nu. Därför dålig 60 fot. 1.75bar laddtryck ca 2 sec in i repan. Kändes helt odramstiskt.

översta raden svart rpm, röd laddtryck ca 1.75bar, sen den korta starkare blå där transbraken är intryckt.

man ser att rpm sjunker efter transbraken släpps då laddtrycket sjunker där på grund av lite fel mappning och att sen laddtrycket höjs.

mvh jens
Bilagor
dragy gatan low boost.jpg
dragy gatan low boost.jpg (72.42 KiB) Visad 1122 gånger
dragy gatan low boost 2.jpg
dragy gatan low boost 2.jpg (62.41 KiB) Visad 1122 gånger
Användarvisningsbild
Love
För mycket laddtryck
Inlägg: 301
Blev medlem: mån okt 31, 2005 10:32 am
Ort: Bollnäs

Re: låt oss snacka om "power management"

Inlägg av Love »

Jag följer Cleetus Mcfarland och KSR performance på Youtube och dom verkar oftast reglera effekten med laddtrycket,rampar upp det efter en tidsaxel om jag fattat det rätt. Verkar även som om styrsystemet sköter växlingen i pg lådan!

Skickat från min tegelsten via Tapatalk

"När HX60 talar lyssnar man"
Gammalt dragracingordspråk.
Skriv svar