låt oss snacka om "power management"

Diskussioner för erfaret folk
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: låt oss snacka om "power management"

Inlägg av Jens Gustavsson »

har man mycket effekt så kan man jobba med mycket down force! man ser också att det är lite tändning på avgasrören i starten.
Bilagor
big cheef.jpg
big cheef.jpg (21.27 KiB) Visad 1530 gånger
psa
För mycket laddtryck
Inlägg: 319
Blev medlem: lör apr 21, 2012 9:21 pm

Re: låt oss snacka om "power management"

Inlägg av psa »

Aerodynamik (luftmotstånd, downforce etc) verkar kvadratiskt med farten, så det kan fort göra skillnad, på gott och ont.
Lite kul på F1 nu när dom kan öppna vingen, det syns rätt tydlig skillnad.
Tjernell
Forumsberoende
Inlägg: 1078
Blev medlem: sön nov 23, 2003 10:15 pm
Ort: Hofors
Kontakt:

Re: låt oss snacka om "power management"

Inlägg av Tjernell »

Lite om hur vi tunar:

Har vi någon runda med oss från den banan så börjar man att läsa på där.
Sen är det något följande ordning (om chassiet är någorlunda rätt från början)

Koppling, bas och vikt
Startvarv
Starttryck
Ramp på laddtrycket
Däckstryck
Dämpare
4-link

Kör ingen traction controll eller liknande.
Åkte 4.32 - 265.9kmh/h i lördags med lillmotorn.
I sista sväng va vi 'on a mission' men den gick tyvärr lite snett så pedalning vid 0.8sek och gick ändå 1.036 i 60ft
Användarvisningsbild
fredde_vit_pv
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 2273
Blev medlem: sön dec 07, 2003 4:38 pm
Ort: yttertavle/umeå

Re: låt oss snacka om "power management"

Inlägg av fredde_vit_pv »

Tjernell skrev: mån sep 13, 2021 11:39 am
Har du provat bilen på vanlig asfalt?
min uppfattning är att då gäller ingenting som är logiskt på klistrat.
Vilken parameter gör att launchen går ur?(det verkar jättekänsligt då motorn nästan "tomsnurrar")
Hur många procent hjulspinn kan ni ha utan att det släpper?

//Fredde
Tjernell
Forumsberoende
Inlägg: 1078
Blev medlem: sön nov 23, 2003 10:15 pm
Ort: Hofors
Kontakt:

Re: låt oss snacka om "power management"

Inlägg av Tjernell »

Den är bara testad på vanlig asfalt en gång. Den är inte uppsatt för att gå på sådan yta och det finns inget intresse av att testa heller.
Justering av launch brytare är viktigt, vi kollar med indikatorklockan på kopplingen och justerar givaren därefter.

Har inge koll på hur mycket i % det spinner, jag går efter kardanvarv vid 0,25 - 0,5 och 1 sekund.
Önskar att man hade en G mätare så har man en till parameter att justera bort sig efter :)

Räknade lite med den bästa bakhalvan på den bästa framhalvan 6,78 ! Volvo 2,1L :hey:

Hade kunnat ladda upp en bild på loggen för att visa hur det ser ut men ,, det va väl 8-10 år sedan man gjorde det här
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: låt oss snacka om "power management"

Inlägg av Jens Gustavsson »

hej kul med riktiga race setups! ska klura på nå bra frågor!

är det med DT/A vikt mm? grymt bra hur som helst!


det är lätt att lägga upp bilder nuförtiden bara att trycka på attachments under här sen ta bilden dit.

annars maila den så lägger jag upp den jens@savarturbo.se

mvh jens
Användarvisningsbild
Steve
Steve, inte Stiiiv
Inlägg: 6036
Blev medlem: ons sep 24, 2003 7:58 pm
Ort: Lykksällä

Re: låt oss snacka om "power management"

Inlägg av Steve »

Tjernell skrev: mån sep 13, 2021 4:35 pm
Hade kunnat ladda upp en bild på loggen för att visa hur det ser ut men ,, det va väl 8-10 år sedan man gjorde det här
Går lägga upp direkt i forumet nuförtiden, läs andra inlägget i den här tråden:
viewtopic.php?f=17&t=97889
Evighetsprojekten
If it has tits or wheels it will give you problems
Användarvisningsbild
super7
Forumsberoende
Inlägg: 1680
Blev medlem: tis nov 11, 2003 1:23 am
Ort: Umeå

Re: låt oss snacka om "power management"

Inlägg av super7 »

Tjernell skrev: mån sep 13, 2021 4:35 pm Justering av launch brytare är viktigt, vi kollar med indikatorklockan på kopplingen och justerar givaren därefter.
Intressant, hur sitter den givaren monterad?

//Nisse
Behöver ni ha någonting svarvat , hör av er via PM
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10189
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: låt oss snacka om "power management"

Inlägg av Kadett4wd »

Jag vill tro en del sprut haltar en del gällande launchcontrol.
Det blir ju asnoga med var launch avaktiveras med detta 'haltande'.

Då man står och tuggar på 'twosteppen' så bör väl den massiva retarderingen kunna avta då turbon spoolat en bit?
Jag menar, 'lavineffekten' har ju satts igång.
Säg du vill starta på 1bar, men den massiva retarderingen tas väck då du spoolat till säg 0.7-0.8bar.
Då börjar ju maskin producera effekt istället och enda som håller den tillbaka är varvstoppet varav kopplingssläppet blir enklare att justera.

Som jag sett så avaktiveras 'båda funktionerna' av givaren på pedalen, och det blir då ingen effekt förräns nån tiondelssekund senare, med detta blir det en svår balansgång var givaren ska sitta.
Holley´s värsta sprut såg jag hade den funktion jag eftersträvar.
Fueltech har det säkerligen, har fler?
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Tjernell
Forumsberoende
Inlägg: 1078
Blev medlem: sön nov 23, 2003 10:15 pm
Ort: Hofors
Kontakt:

Re: låt oss snacka om "power management"

Inlägg av Tjernell »

super7 skrev: mån sep 13, 2021 7:17 pm
Tjernell skrev: mån sep 13, 2021 4:35 pm Justering av launch brytare är viktigt, vi kollar med indikatorklockan på kopplingen och justerar givaren därefter.
Intressant, hur sitter den givaren monterad?

//Nisse
Nisse, den sitter monterad på en justerbar plåt vid pedalen.
Sen kollar vi airgap på kopplingen, efter det kan man kolla när kopplingen tar med indikatorklocka samt dra på kardanen, sen beroende när man vill att brytaren går får man kolla det måttet och när ingången i boxen släpper.

Ev blir det en linjär brytare i framtiden
Användarvisningsbild
super7
Forumsberoende
Inlägg: 1680
Blev medlem: tis nov 11, 2003 1:23 am
Ort: Umeå

Re: låt oss snacka om "power management"

Inlägg av super7 »

Jag misstänkte nästan att det var så, gissar att du kör med hydraulik och inte vajer då.

Titta på linjärgivaren som sitter på kopplingspedalen s60 v70 kanske kan ha den funktion du är ute efter.

//Nisse
Behöver ni ha någonting svarvat , hör av er via PM
Användarvisningsbild
Love
För mycket laddtryck
Inlägg: 301
Blev medlem: mån okt 31, 2005 10:32 am
Ort: Bollnäs

Re: låt oss snacka om "power management"

Inlägg av Love »

super7 skrev:Jag misstänkte nästan att det var så, gissar att du kör med hydraulik och inte vajer då.

Titta på linjärgivaren som sitter på kopplingspedalen s60 v70 kanske kan ha den funktion du är ute efter.

//Nisse
Vet inte vad Tjernell kör med,men antar att han har mekanisk överföring från pedalen med stag.

Skickat från min tegelsten via Tapatalk

"När HX60 talar lyssnar man"
Gammalt dragracingordspråk.
Tjernell
Forumsberoende
Inlägg: 1078
Blev medlem: sön nov 23, 2003 10:15 pm
Ort: Hofors
Kontakt:

Re: låt oss snacka om "power management"

Inlägg av Tjernell »

Love - det är korrekt.
Mekaniskt pedalställ. Ska se om jag kan få till en bild på loggen nån kväll
Allx
För mycket laddtryck
Inlägg: 195
Blev medlem: ons jul 06, 2016 8:43 pm
Ort: Västerås

Re: låt oss snacka om "power management"

Inlägg av Allx »

Kadett4wd skrev: tis sep 14, 2021 5:02 am Jag vill tro en del sprut haltar en del gällande launchcontrol.
Det blir ju asnoga med var launch avaktiveras med detta 'haltande'.

Då man står och tuggar på 'twosteppen' så bör väl den massiva retarderingen kunna avta då turbon spoolat en bit?
Jag menar, 'lavineffekten' har ju satts igång.
Säg du vill starta på 1bar, men den massiva retarderingen tas väck då du spoolat till säg 0.7-0.8bar.
Då börjar ju maskin producera effekt istället och enda som håller den tillbaka är varvstoppet varav kopplingssläppet blir enklare att justera.

Som jag sett så avaktiveras 'båda funktionerna' av givaren på pedalen, och det blir då ingen effekt förräns nån tiondelssekund senare, med detta blir det en svår balansgång var givaren ska sitta.
Holley´s värsta sprut såg jag hade den funktion jag eftersträvar.
Fueltech har det säkerligen, har fler?
MaxxEcu har så man kan välja tabell för ignition retard och där kan du välja vilka parametrar du vill på båda axis
Tjernell
Forumsberoende
Inlägg: 1078
Blev medlem: sön nov 23, 2003 10:15 pm
Ort: Hofors
Kontakt:

Re: låt oss snacka om "power management"

Inlägg av Tjernell »

C70 4.32-265.9.PNG
C70 4.32-265.9.PNG (211.68 KiB) Visad 1190 gånger
Så där ser en hyffsad logg ut, lite klen upplösning just i starten på kardanvarvet då det är bara 2 magneter. Sen är det nån glitch på ingående axel på denna runda.
Skriv svar