låt oss snacka om "power management"

Diskussioner för erfaret folk
Thomas S
Lite mer laddtryck
Inlägg: 39
Blev medlem: ons aug 14, 2013 4:53 pm

Re: låt oss snacka om "power management"

Inlägg av Thomas S »

Hej, denna sidan är intressant. Har mycket info om ämnet vrid /hk. vs grepp mm.
Verkar som länken inte går att klicka på direkt. (jag är inte så bra på sånt här..) men högerklicka markera och öppna .
Annars googla..

https://dsportmag.com/the-tech/learning ... yno-graph/
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10192
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: låt oss snacka om "power management"

Inlägg av Kadett4wd »

Att teslorna inte slår loss hjulen beror väl på att en elmotor kan man kontrollera väldigt exakt samt att den inte behöver en koppling, den kan stå stilla och man kan vräka på ampere, blir ett sjukjäkla vrimoment som slungar iväg bilen.
Ett hjul som står 'stilla' på marken utan hjulspinn har alltid bäst fäste(inte dragdiagonaler)
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Thomas S
Lite mer laddtryck
Inlägg: 39
Blev medlem: ons aug 14, 2013 4:53 pm

Re: låt oss snacka om "power management"

Inlägg av Thomas S »

En elbil har ju fullt vrid direkt, som sen inte ökar
När man ligger på gränsen är det lätt att tappa fästet vid en ökning av vridet
Första vridpåslaget får däcken att greppa, om vridet i detta läge fortsätter öka är det lätt att tappa fästet
Motsatsen
Däcken greppar, och vridmomentet hålls mer konstant är det lättare att behålla fästet. (hästkrafterna kan såklart öka)
Ungefär så en elbil fungerar.
Vill man tävla med Tesla , bygg en motor med likartad vrid/hästkraft dynokurva.. :wink:
whilliam
Forumsberoende
Inlägg: 1695
Blev medlem: fre jul 31, 2015 11:30 pm
Ort: Joachim Whilliam Brandin. Björklinge

Re: låt oss snacka om "power management"

Inlägg av whilliam »

Daniel-635 skrev: tor aug 26, 2021 7:47 pm "Power management" är väl en stor anledning till att vissa elbilar briljerar 0-100.
Lättstyrd och snabb reglering av effekten, för precist spinn.
Dom har dessutom betydligt lägre inertia i drivlinan, som möjliggör ännu snabbare reglering.

Nu är ju min bil bara en gat cruiser, men att ha Boost target kopplat till spjällvinkel är verkligen bra.
Jag kör med en mappning typ så 100% TPS ger 100% Boost target
Men 80% TPS ger bara 50% Boost target.

Tycker att detta ger bra linjär känsla på gaspedalen, speciellt på lägre varv strax under vridmax.
När gashastigheten förbi spjället är låg, men trycket är "Högt".
Det hjälper naturligtvis att ha perfekt kontroll på hjulspinn i en elbil men den största anledningen är den raka effektkurvan, vilket ger ett otroligt vrid på låga varvtal (jfr. tidigare post var jag framhåller den egenskapen i sin bästa form även på turbomotorer)

Elbilen har alltså (om den är oreglerad) ett vridmoment som faller som en sten när varvtalet ökar. (och ett kolossalt nästan oanvändbart vrid vid de låga varvtalen)
Användarvisningsbild
Daniel-635
Forumsberoende
Inlägg: 2784
Blev medlem: fre jan 04, 2008 7:13 pm
Ort: Västra Småland, nästan i Halland

Re: låt oss snacka om "power management"

Inlägg av Daniel-635 »

Även om ni har rätt håller jag inte med :hihi:

Problemet vid start är inte för lite vridmoment, utan just management, som jag tror Jens vart ute efter.

På en manuell bil startar vi på 1ans växel med ett mycket högt tillgängligt hjul vridmoment.
Tack vare eller på grund av den stora intertian i drivlinan kan vi även på en Kadett 1,2 göra en rökar start.

Med en motor vevaxel snurrande på 4000 rpm. och en nedväxling på 6:1 ? får vi ett högt initialt moment, som är svårt att reglera.
"Samma" sak på en converter automat, där convertern växlar upp vridmomentet när den "slirar"

Elbilen startar med en stillastående drivlina, på en utväxling för toppfart.
Jag TROR därför inte den har större "tillgängligt hjulmoment" om man jämför mot en bränslebil med liknande effekt.

Topfuel startar ju också på hög växel och slirar bort överskottet, mestadels i kopplingen.
Kanske inte 100% relevant video, men mycket intressant om Topfuel och deras konstruktion.

https://www.youtube.com/watch?v=g0KTGHGXqsQ
Förr hade bilar fem hjul och fyra skärmar, nu är det tvärtom.

Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
Användarvisningsbild
super7
Forumsberoende
Inlägg: 1681
Blev medlem: tis nov 11, 2003 1:23 am
Ort: Umeå

Re: låt oss snacka om "power management"

Inlägg av super7 »

Daniel-635 skrev: lör aug 28, 2021 8:54 am Elbilen startar med en stillastående drivlina, på en utväxling för toppfart.
Jag TROR därför inte den har större "tillgängligt hjulmoment" om man jämför mot en bränslebil med liknande effekt.
Elbilarna startas ju inte med max vridmoment heller, just i ögonblicket när bilen börjar röra på sig är det inte så mycket moment men sen rampas det ju upp rätt så sanbbt
Behöver ni ha någonting svarvat , hör av er via PM
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10192
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: låt oss snacka om "power management"

Inlägg av Kadett4wd »

problemet vi har är att en bränslemotor måste ha varvtal för att orka nåt.
och med säg 5000rpm startvarv måste det slira nånstans annars är det en dödsbogg direkt *S*------

Inertian har bara betydelse nån tiondels sekund.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
whilliam
Forumsberoende
Inlägg: 1695
Blev medlem: fre jul 31, 2015 11:30 pm
Ort: Joachim Whilliam Brandin. Björklinge

Re: låt oss snacka om "power management"

Inlägg av whilliam »

Daniel-635 skrev: lör aug 28, 2021 8:54 am
På en manuell bil startar vi på 1ans växel med ett mycket högt tillgängligt hjul vridmoment.
Tack vare eller på grund av den stora intertian i drivlinan kan vi även på en Kadett 1,2 göra en rökar start.

Elbilen startar med en stillastående drivlina, på en utväxling för toppfart.
Jag TROR därför inte den har större "tillgängligt hjulmoment" om man jämför mot en bränslebil med liknande effekt.

Tillgängligt vridmoment på hjulen är barnsligt lågt på en "normal" bil om vi jämför mot elbilar. Vad som händer när man varvar motorn och släpper upp kopplingen är att inertian i svänghjul (+ vevaxel m.m.) "plötsligt" överförs till hjulen och får dem att släppa - ju plötsligare desto mer hjulspinn. Därefter försvinner den upplagrade energin och motorn måste klara av hela jobbet.

För att få en supersnabb start så gäller det att kunna göra som när man startar på mjukast möjliga sätt och då hålla motorn på tomgångsvarvtal samt låta gaspedalen sköta pådraget.
Är motorn stark nog i botten så kommer detta att ge den allra bästa 60ft (men det finns det knappast några motorer som klarar, utom elmotorn)
Nu är inte effektkurvan helt och hållet rak på en elmotor (men nästintill) På en 60Hp elmotor så har vi alltså 1400Nm vid 300rpm och ännu mer på lägre varvtal, så blir det ju inte med en kadett 1.2 och därför blir elbilen snabb i början.
Det är riktigt att man begränsar vridet på dem för att spara drivlinan ändå käkar de drivknutar och däck, märkbart mer än motsvarande bensin/diesel
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10192
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: låt oss snacka om "power management"

Inlägg av Kadett4wd »

1rpm och 60hk blir : 427254Nm om jag räknade rätt.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Användarvisningsbild
fredde_vit_pv
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 2273
Blev medlem: sön dec 07, 2003 4:38 pm
Ort: yttertavle/umeå

Re: låt oss snacka om "power management"

Inlägg av fredde_vit_pv »

Om vi snackar dragrace/streetracebilar så måste en framtung två ton raggarbil som går iväg på bakhjulen på 60ft under 1.5 (som jag tycker kan vara en gräns för att kallas snabb i starten)ha rätt bra med vrid på hjulen,betydligt mer än en tesla iaf :).
whilliam
Forumsberoende
Inlägg: 1695
Blev medlem: fre jul 31, 2015 11:30 pm
Ort: Joachim Whilliam Brandin. Björklinge

Re: låt oss snacka om "power management"

Inlägg av whilliam »

Topic innebär att "försöka" få så mycket som möjligt ner i backen och detta går enklast om man har "valfritt" vridmoment att tillgå på allra lägsta tänkbara varvtal (och det är endast elmotorer som klarar detta utan gränser, i full utsträckning)
Så som Kadett 4wd räknade så undrar man hur mycket vrid en Tesla har vid 1 rpm på motorn? (betydligt mer än nån otto/dieselmotor i vart fall för de kan knappast ens snurra så sakta UTAN belastning)
(tror Tesla klarar 60ft på under 1.5 med betydligt sämre däck och ett "vanligt" chassie, men har inte kollat)

Att inte Teslan reser sig på hjulen beror nog mest på däcken (och även hur chassie/fjädring lirar)

En rekordsnabb 60ft blir det om däcken greppar likt "kugghjul" och detta gör de bäst om inte en plötslig vridpeak "sliter loss dem", peak kommer från ojämn leverans av moment från ett "uppsläpp" av kopplingen eller konverter som ger "svajig" leverans av vrid.

Har inte motorn ett "superregister" i botten så går det att kompensera med en superperfekt justerad kolfiberkoppling men det kommer ändå aldrig att bli lika "perfekt" som det kan bli från en elmotor.

För att skapa förståelse så tänk er att köra på ettans växel, lägsta varvtal som motorn kan klara utan att "hacka" (vi tänker oss att detta är 600rpm) och därefter "golva" pedalen. Det är precis här man märker hur bra lågvarvsegenskaper en motor har och en turbomotor har väldigt svårt att hävda sig gentemot en storvolyms sugis - elmotorn är mångdubbelt bättre än allt annat vid en sån här test.

Klar motorn ett sånt "accprov" på ett bra sätt så har man de bästa möjliga förutsättningarna för att lyckas med topic.
Användarvisningsbild
super7
Forumsberoende
Inlägg: 1681
Blev medlem: tis nov 11, 2003 1:23 am
Ort: Umeå

Re: låt oss snacka om "power management"

Inlägg av super7 »

whilliam skrev: mån aug 30, 2021 8:18 am(tror Tesla klarar 60ft på under 1.5 med betydligt sämre däck och ett "vanligt" chassie, men har inte kollat)

Att inte Teslan reser sig på hjulen beror nog mest på däcken (och även hur chassie/fjädring lirar)
Teslan är 4 wd och har 2 motorer, det är en del av anledningen att den är så snabb.
Behöver ni ha någonting svarvat , hör av er via PM
whilliam
Forumsberoende
Inlägg: 1695
Blev medlem: fre jul 31, 2015 11:30 pm
Ort: Joachim Whilliam Brandin. Björklinge

Re: låt oss snacka om "power management"

Inlägg av whilliam »

Med "dåliga" däck, taskigt underlag - ja! Med "rätt" utrustning för dragrace - nej! (framhjulen lär vara i luften) :hihi:
Användarvisningsbild
fredde_vit_pv
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 2273
Blev medlem: sön dec 07, 2003 4:38 pm
Ort: yttertavle/umeå

Re: låt oss snacka om "power management"

Inlägg av fredde_vit_pv »

whilliam skrev: mån aug 30, 2021 8:18 am Topic innebär att "försöka" få så mycket som möjligt ner i backen och detta går enklast om man har "valfritt" vridmoment att tillgå på allra lägsta tänkbara varvtal (och det är endast elmotorer som klarar detta utan gränser, i full utsträckning)
Så som Kadett 4wd räknade så undrar man hur mycket vrid en Tesla har vid 1 rpm på motorn? (betydligt mer än nån otto/dieselmotor i vart fall för de kan knappast ens snurra så sakta UTAN belastning)
(tror Tesla klarar 60ft på under 1.5 med betydligt sämre däck och ett "vanligt" chassie, men har inte kollat)

Att inte Teslan reser sig på hjulen beror nog mest på däcken (och även hur chassie/fjädring lirar)

En rekordsnabb 60ft blir det om däcken greppar likt "kugghjul" och detta gör de bäst om inte en plötslig vridpeak "sliter loss dem", peak kommer från ojämn leverans av moment från ett "uppsläpp" av kopplingen eller konverter som ger "svajig" leverans av vrid.

Har inte motorn ett "superregister" i botten så går det att kompensera med en superperfekt justerad kolfiberkoppling men det kommer ändå aldrig att bli lika "perfekt" som det kan bli från en elmotor.

För att skapa förståelse så tänk er att köra på ettans växel, lägsta varvtal som motorn kan klara utan att "hacka" (vi tänker oss att detta är 600rpm) och därefter "golva" pedalen. Det är precis här man märker hur bra lågvarvsegenskaper en motor har och en turbomotor har väldigt svårt att hävda sig gentemot en storvolyms sugis - elmotorn är mångdubbelt bättre än allt annat vid en sån här test.

Klar motorn ett sånt "accprov" på ett bra sätt så har man de bästa möjliga förutsättningarna för att lyckas med topic.
Nu verkar iaf teslorna inte ha "valfritt" vridmoment på alla varvtal ,dom tycks ha varvtalsområde mellan ca 0 och 12000rpm
och mindre 200 hp under 2500 rpm så det blir svårt med passiv bakvagn och däck som inte går att slå fast garanterat mer än 500hp
som en motsvarande vikt/effekt klassisk dragracebil där en vridpeak bankar fast däcken(vilket den inte klarar på sämre underlag och får stryk av teslan:) )

alla kopplingar fasar in vridmoment mjukt jämfört med stum inkoppling och slirkoppling kan bjuda på mer moment än vad motorn ger i starten

Ang topic så har jag begränsad erfarenhet av banracing men på streetrace/dragrace kan man inte puttra iväg från tomgång oavsett
motorstorlek för en tillräckligt stark motor skulle bli så tung att det gick långsammare (kanske inte på smuts och halka :) )
whilliam
Forumsberoende
Inlägg: 1695
Blev medlem: fre jul 31, 2015 11:30 pm
Ort: Joachim Whilliam Brandin. Björklinge

Re: låt oss snacka om "power management"

Inlägg av whilliam »

Som jag skrev längre upp så är det helt riktigt att elbilar är momentbegränsade (av flera orsaker)
Vad vi bör resonera om här är väl dock hur "ekipage" beter sig när de är "preppade" på rätt sätt?

Jämförelsen blir ju lite orättvis om vi pratar om fullpreppad dragracing gentemot helt standardbil som kan köpa i bilhandeln.

Hoppas det inte ses som OT, tycker att motorns karaktär är en av de viktigaste sakerna men den går ju att påverka/förvalta på olika sätt och det är väl den påverkan som egentligen är enligt topic.
Skriv svar