låt oss snacka om "power management"

Diskussioner för erfaret folk
Användarvisningsbild
Steve
Steve, inte Stiiiv
Inlägg: 6036
Blev medlem: ons sep 24, 2003 7:58 pm
Ort: Lykksällä

Re: låt oss snacka om "power management"

Inlägg av Steve »

Vad har du för varvtal när du startar Jens?
Evighetsprojekten
If it has tits or wheels it will give you problems
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: låt oss snacka om "power management"

Inlägg av Jens Gustavsson »

kring 5500 på den repan och target boost ca 1 bar skulle jag tro kan kolla mer exakt. på klistrat så kan man dunka på 3 bar och 7100rpm så det är en viss skilnad.
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10189
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: låt oss snacka om "power management"

Inlägg av Kadett4wd »

Hur uppför sig 4-linken med de olika effektnivåerna?
Med mindre varv och mindre ladd lär ju inte bakvagnen slå ned däcken lika hårt?
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: låt oss snacka om "power management"

Inlägg av Jens Gustavsson »

jag har stegar så som tur är fins det inte så mycket att justera på där :) men den är ganska huggig och agresiv och aldeles för huggig på strippen som oftast stegar blir då.

den stora grejen med vegan är att framvagnen är gjord för dragracing inte streetracing så den flyttar vikt från framvagnen till bakdäcken då det inte fins nån slaglängd att jobba med (3"). där är en orginal framvagn mycket bättre!

men ska labba mer tändningen som är snabbare än laddtrycket just då bakdäcket ska slås fast så den ger mer effekt första ca 0.4sek sen dippar tändningen så hjul hastigheten inte drar iväg för mycket sen kommer tändningen tilbaka i en ramp. det tillåter lite mer grund laddtryck också.

skulle va kul att få till 60 foten man får nästan skämmas så dålig den är nu på gatan! men det är inte så enkelt som det ser ut då ingen annan här runt kör nå direkt bättre har jag sett. jonas zeke körde en snabbare tid i fjol men va baserat på mer effekt längre ut ingen direkt bättre 60 fot vad jag mins?

skulle va kul jonas om du berättar mer om din enkla men effektiva relä styrda pleomatic lösning utan datorer iblandade :thumbright:

mvh jens
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10189
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: låt oss snacka om "power management"

Inlägg av Kadett4wd »

Ja rampningen där med tändningen är en bra idé, jag tänkte föreslå det som en följdfråga till nåt att testa om den inte högg ned hjulen så hårt med mindre varv å ladd.
Då har du säkert ganska mycket lagrad kraft i fjädrarna fram och kan labba med rebound på dämparna fram för olika aggressivitet på viktförflyttningen?

Jag labbade mycket med detta på Asconan jag hade turbo i på 90 talet.(viktförskjutning och 4-link)
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: låt oss snacka om "power management"

Inlägg av Jens Gustavsson »

det är ganska korta hårda fram fjädrar så den inte fjädrar ut max. går att ha lite mjukare fjäder på gatan men bara lite då slaget inte räcker till.
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10189
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: låt oss snacka om "power management"

Inlägg av Kadett4wd »

Skaffa riktiga dämpare fram och om du inte har, så du kan kontrollera rebound.
Lika kompression bak

Med mer rebounddämpning fram kan du ha 'långsammare' viktförskjutning och med det ha en längre fjäder som laddar bakvagnen med vikt under längre sträcka.
Med mer kompression dämpning bak vill inte dämparen tryckas ihop sig lika lätt efter hjulen blivit nedslagna i marken, varav detta också kan förlänga reaktionen över tid, mao kan framvagnen hinna börja lasta vikt på bakhjulen.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: låt oss snacka om "power management"

Inlägg av Jens Gustavsson »

har hyffsade dämpare bak koni justerbara men skulle va skimsade hårdare då de nu är maxade i hårdhet i returen för att lugna ned stegarna på strippen i starten. fram är det vanliga volvo 240 men har hittat sånna som är lagomt hårda. har jobbat med många olika fjäder kombinationer för att hitta dit jag är nu. första åren hade jag stora problem med hjullyft men de fungerar bra nu. jag har inte heller tänkt bygga om framvagnen (till de sämre på strippen) bara för att köra några test repor i skogen för min egna skull.

därimot blir det kanske nå uppdateringar på 142:an det är en gatbil men det blir en 10.5" bil så blir nog inte direkt snabbare än vegan än om framvagn mm är lite mer anpassat för gata/no prepp race på flygfält mm.

är för gammal för race som stockholm open mm behöver körkortet i jobbet och är rädd om mina bilar. är mer ute efter den tekniska utmanigarna än va adrenalin junki nuförtiden :lol:
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10189
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: låt oss snacka om "power management"

Inlägg av Kadett4wd »

En investering i dämpare fram kan ju hjälpa dig på olika banor när greppet sviktar lite ;)
Sånt här är roligt att klura på, jag gör detsamma med hojen.
Jag vill absolut inte montera wheeliebars på den(anser dem lite farliga) så därav tar jag till lite ess i rockärmen.
Om den ska gå 6or på 201 till sommarn så måste jag börja labba med lite antisquat bak och viktförskjutning.
Den spann ju en bit förbi 60foten här i sommar.
Körde 1.8 i 60ft som bäst, måste ned mot 1.5 åtminstone.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: låt oss snacka om "power management"

Inlägg av Jens Gustavsson »

tok dyra dämpare vore nog bra (men inte nått jag har råd med) men ger inte så mycket på gatan det är mer fjädern och slaglängden som är det som ger mest kom jag fram till för länge sen på 142. på preppad bana så fungerar det skapligt med dessa jag har inte perfekt på nå vis men ok för pengarna.

5.92 med 1.31 60fot

sen dess har jag fått bakvagnen mindre agresiv och fått till 1.29 som bäst på en no prepp bana men har ingen film på det.

https://www.youtube.com/watch?v=WLzF45AVGr0
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10189
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: låt oss snacka om "power management"

Inlägg av Kadett4wd »

Ibland får man helt enkelt ta sig råd, men är du nöjd så kör vidare.
Jag vet iallafall hur jag fungerar, går det att optimera? gör det!
Och trådtopic var väl 'låt OSS prata om'(kikat på gaphalsen Holdener mycket på sistone? ;) )
Med andra ord så kan ju massvis av tips passa andra än just din bil Jens :D
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
whilliam
Forumsberoende
Inlägg: 1695
Blev medlem: fre jul 31, 2015 11:30 pm
Ort: Joachim Whilliam Brandin. Björklinge

Re: låt oss snacka om "power management"

Inlägg av whilliam »

1.29 är mycket bra, så nånting måste ju stämma. Jag kan förstå tjusningen i att lyckas med bra resultat utan att "kosta på" så beroende på dagshumör så kan jag hålla med er båda. (för det är ju även smart/värt att satsa lite stålar om ett uppsatt mål är viktigt)
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10189
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: låt oss snacka om "power management"

Inlägg av Kadett4wd »

Ja givetvis är det fränt att lyckas med små medel.
Men jag har alltid funnit att man till slut står och stampar och kommer ingenstans om man inte drar fram lädret.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: låt oss snacka om "power management"

Inlägg av Jens Gustavsson »

vi försöker hålla oss till ämnet nu och det va inte dämpare även om jag förstår det går lite hand i hand med allt vi pratar om.

om vi tar lite olika andra bilar som exempel vad är max G man kan få och hur länge kan man hålla det tills man har för lite effekt?

ett extrem exempel är en FWD 750kg honda med 1400hk och 10" sliks fram där gissar jag man når ca 1.5 g på en bra preppad bana men man kan nog hålla i det ganska länge idag med alla trix vi talar om här i hur man pytssar ut exakt rätt effekt på olika växlar och hastigheter.


en annan intresant grej är max G kraft på olika dragrace bilar? vilka är de viktigaste grund parametrarna där och hur påvärkar det det vi talar om här i denna tråd? och är max teoretiskt G innan det börjar spinna högre eller lägre i början av repan eller säg 3- 4 sek in i repan?


mvh jens
whilliam
Forumsberoende
Inlägg: 1695
Blev medlem: fre jul 31, 2015 11:30 pm
Ort: Joachim Whilliam Brandin. Björklinge

Re: låt oss snacka om "power management"

Inlägg av whilliam »

Aerodynamik börjar spela stor roll vid ungefär 100Km/h och är det snabba bilar så är man strax där (strax efter 60ft så börjar det röra sig i de hastigheterna)
Så med den där Hondan måste det vara oerhört viktigt med aerodynamik.

Viktförskjutning och fjädring samt traction är ju viktigast precis i början av repan.
Skriv svar