överljudshastighet

Diskussioner för erfaret folk
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: överljudshastighet

Inlägg av Erland Cox »

Obildbar.

Erland
whilliam
Forumsberoende
Inlägg: 1695
Blev medlem: fre jul 31, 2015 11:30 pm
Ort: Joachim Whilliam Brandin. Björklinge

Re: överljudshastighet

Inlägg av whilliam »

Ok, som : "Sinusvågor kan inte utföra ett arbete" ?
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: överljudshastighet

Inlägg av Erland Cox »

Bara om du likriktar dom. Ett fysikaliskt arbete.
Vet inte om en vibration räknas som det.

Erland
whilliam
Forumsberoende
Inlägg: 1695
Blev medlem: fre jul 31, 2015 11:30 pm
Ort: Joachim Whilliam Brandin. Björklinge

Re: överljudshastighet

Inlägg av whilliam »

Nej Erland!
Jag menar vad de gör för nytta i (exempelvis) insugskanalen i en motor och för de flesta som trimmar så har de en självklar funktion (men du verkar inte förstå) och detta är ett av dina stora misstag som du borde be om ursäkt för? Inte för misstaget i sig men för att du "ser ner" på andra fast du själv skriver och tror fel.
whilliam
Forumsberoende
Inlägg: 1695
Blev medlem: fre jul 31, 2015 11:30 pm
Ort: Joachim Whilliam Brandin. Björklinge

Re: överljudshastighet

Inlägg av whilliam »

Angående de länkar du lagt upp så borde du översätta detta (från en av dem) Skriv det med dina egna ord på svenska och därefter förklarar du vad de skrivit för fel (eftersom de tar upp överljudshastighet)
"The flow through such a bell-shaped convergent-divergent nozzle is driven by the pressure difference between the combustion chamber and the nozzle outlet. In the combustion chamber the gas is basically at rest and therefore at stagnation pressure. As it exits the nozzle, the gas is typically moving and therefore at a lower pressure. In order to create supersonic flow, the first important condition is a high enough pressure ratio between the combustion chamber and the throat of the nozzle to guarantee that the flow is sonic at the throat. Without this critical condition at the throat, there can be no supersonic flow in the divergent section of the nozzle."
whilliam
Forumsberoende
Inlägg: 1695
Blev medlem: fre jul 31, 2015 11:30 pm
Ort: Joachim Whilliam Brandin. Björklinge

Re: överljudshastighet

Inlägg av whilliam »

psa skrev: fre sep 03, 2021 3:19 pm Luft kan röra sig nära ljusets hastighet:
https://www.wtamu.edu/~cbaird/sq/mobile ... -of-sound/
Om det där inte är ett skämt så sträcker området sig långt mycket längre än vad jag nånsin hört om (eller tänkt mig)
psa
För mycket laddtryck
Inlägg: 319
Blev medlem: lör apr 21, 2012 9:21 pm

Re: överljudshastighet

Inlägg av psa »

Det är en tolkningsfråga som jag fattar det, luftmolekyler i förhållande till varandra (ljud) har sin begränsning till runt ljudhastigheten. Men säg 'en klump' med luft kan ses som en projektil i vissa fall, eller som vilket annat material som helst under vissa förutsättningar, eller man kanske skall säga observationer. Tex en ihålig kula fylld med luft som skjuts ur ett gevär har ju inga problem att nå extrema hastigheter, ta bort blyet fort och massa, densitet, friktion etc skulle göra att den luften bromsas mycket snabbt.
Så teori grundar ju sig inte alltid verkligheten, en fysiker tänker nog på ett labb och säger att det vore möjligt om han får styra omständigheterna och hitta på reglerna för observation.
Det finns ju tex vindtunnlar nu som är kapabla av flera Mach, dock är jag osäker på hur dom funkar, jag såg dock att dom kräver ofantliga mängder energi även för nån sekunds test.

Så jag är nog benägen att hålla med Erland, vi måste se det realistiskt, vi skjuter luft in i luft här.
Även om vi skulle kalla den ena mängden luft för en klump/projektil eller något annat, så är den när den träffar en annan mängd luft enbart definitionen av ljud, dvs olika rörelser i luften framför oss.
Detta tunna gränsland som kan bildad i extrema fall när två hastigheter möts är väl det som kallas chockvåg? Något som brukar skada motordelar som tex kolvarna vid spikning.

Dags för mer svart kaffe framför WRX här tror jag, kanske blir klokare under dagen då. :lol:
whilliam
Forumsberoende
Inlägg: 1695
Blev medlem: fre jul 31, 2015 11:30 pm
Ort: Joachim Whilliam Brandin. Björklinge

Re: överljudshastighet

Inlägg av whilliam »

Jag ser tryck/ljudvåg som ett av fenomenen i en motors utblåskanal. Själva flödet är något annat och i en annan aktuell tråd lägger jag upp tankar kring hur mycket energi det verkligen handlar om när motorn har hög effekt.

Chockvåg är alla vågor som skapas av tillräckligt tillförd energi, så att de "packas" så hårt i sin front att överljudshastighet uppstår. Erland har fastnat på att det är en gräns vid Mach1 och detta håller jag inte med om eftersom temperaturen i vågens front stiger och ger ett högre Machtal "lokalt" just där. (och därav överljudshastighet)

När vågen är "instängd" i ett rör uppträder den annorlunda än i frihet och det krävs mindre energi för att uppnå hög hastighet. Detta väger också in i resonemanget och det är här Erland "trycker på" Finit Amplitud. (hellre icke linjär)

Kikar du på hur dysan i raketmotorn jobbar, så är det viktigaste för att den ska funka, ett säkerställande av ljudhastighet i smalaste delen och det kräver energi av en lägre dignitet än vad som faktiskt finns i blowdown. (nu menar jag flödet, inte pulsen)
psa
För mycket laddtryck
Inlägg: 319
Blev medlem: lör apr 21, 2012 9:21 pm

Re: överljudshastighet

Inlägg av psa »

Jag läste igenom vad jag hade skrivit, jag var ute och cyklade i nattmössan. :lol:
Ett rör förändrar saker rent praktiskt, jag brukar själv predika om det och gjorde själv samma misstag. :doh:

"Chockvåg är när en kropp eller flöde går fortare än signalhastigheten i mediet"
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Chockv%C3%A5g

Jag lämnar det åt någon annan att förklara om det händer nånstans i avgasflödet. :)
dsimila
Forumsberoende
Inlägg: 908
Blev medlem: tis mar 17, 2009 12:24 pm
Ort: Bjurholm

Re: överljudshastighet

Inlägg av dsimila »

whilliam skrev: lör sep 04, 2021 9:42 pm .Chockvåg är alla vågor som skapas av tillräckligt tillförd energi, så att de "packas" så hårt i sin front att överljudshastighet uppstår. Erland har fastnat på att det är en gräns vid Mach1 och detta håller jag inte med om eftersom temperaturen i vågens front stiger och ger ett högre Machtal "lokalt" just där. (och därav överljudshastighet)

När vågen är "instängd" i ett rör uppträder den annorlunda än i frihet och det krävs mindre energi för att uppnå hög hastighet. Detta väger också in i resonemanget och det är här Erland "trycker på" Finit Amplitud. (hellre icke linjär)
Hur får man moppepipan att fungera om energin far iväg i någon slags obestämd överljudshastighet?
JLundin
För mycket laddtryck
Inlägg: 278
Blev medlem: ons jan 01, 2014 2:53 pm

Re: överljudshastighet

Inlägg av JLundin »

:-):-)
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10192
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: överljudshastighet

Inlägg av Kadett4wd »

Glömmer du whilliam att mach1 är ett universiellt mått på ljudets hastighet?
Vid olika tempraturer och med en del andra små faktorer så ändras ljudets hastighet, men det är fortfarande mach1 hur du än vrider på det.
Däremot skiljer hastigheten mätt i km/h mph m/s etc etc.

Mach1 vid 20grader celsius är = 343.37m/s eller 1236.14km/h
Mach1 vid 900grader celsius är = 686.9m/s eller 2472.85km/h
Mach1 vid 800grader celsius är = 656.97m/s eller = 2365.11km/h
Mach1 vid 1100grader celcius är = 743.15m/s eller 2675.35km/h

Lite annan matnyttig info till debatten:
https://www.grc.nasa.gov/www/k-12/airpl ... hrole.html
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
whilliam
Forumsberoende
Inlägg: 1695
Blev medlem: fre jul 31, 2015 11:30 pm
Ort: Joachim Whilliam Brandin. Björklinge

Re: överljudshastighet

Inlägg av whilliam »

dsimila skrev: sön sep 05, 2021 7:58 am
whilliam skrev: lör sep 04, 2021 9:42 pm .Chockvåg är alla vågor som skapas av tillräckligt tillförd energi, så att de "packas" så hårt i sin front att överljudshastighet uppstår. Erland har fastnat på att det är en gräns vid Mach1 och detta håller jag inte med om eftersom temperaturen i vågens front stiger och ger ett högre Machtal "lokalt" just där. (och därav överljudshastighet)

När vågen är "instängd" i ett rör uppträder den annorlunda än i frihet och det krävs mindre energi för att uppnå hög hastighet. Detta väger också in i resonemanget och det är här Erland "trycker på" Finit Amplitud. (hellre icke linjär)
Hur får man moppepipan att fungera om energin far iväg i någon slags obestämd överljudshastighet?
Det är ju det som driver hela motorns andning (energin i utblåset) du har feltolkat vad jag skriver för jag har inte motsatt mig returpulser öht. En expansionskammare har positiva pulståg både utåt och inåt (vilket inte en fyrtaktare N/A har).

Det är ett exempel som belyser idiotin i Erlands uttalande "sinusvåg kan inte utför ett arbete" (hur skulle annars orgelpipor kunna öka effekten på tvåtakt)
whilliam
Forumsberoende
Inlägg: 1695
Blev medlem: fre jul 31, 2015 11:30 pm
Ort: Joachim Whilliam Brandin. Björklinge

Re: överljudshastighet

Inlägg av whilliam »

Kadett4wd skrev: sön sep 05, 2021 10:30 am Glömmer du whilliam att mach1 är ett universiellt mått på ljudets hastighet?
Vid olika tempraturer och med en del andra små faktorer så ändras ljudets hastighet, men det är fortfarande mach1 hur du än vrider på det.
Däremot skiljer hastigheten mätt i km/h mph m/s etc etc.

Mach1 vid 20grader celsius är = 343.37m/s eller 1236.14km/h
Mach1 vid 900grader celsius är = 686.9m/s eller 2472.85km/h
Mach1 vid 800grader celsius är = 656.97m/s eller = 2365.11km/h
Mach1 vid 1100grader celcius är = 743.15m/s eller 2675.35km/h

Lite annan matnyttig info till debatten:
https://www.grc.nasa.gov/www/k-12/airpl ... hrole.html
Varför tror du att jag missar det? Vad jag skriver är att jag inte håller med Erland om pulsens "begränsade" hastighet av den lokala temperaturen. (lokal ljudhastighet) Detta just för att den skapar (eller blir tvingad att skapa) en högre temperatur inuti sin egen front. Tar du ditt 1100 graders exempel så blir temperaturen just i vågfronten (där den är som mest komprimerad) betydligt högre.

I gevärspipan tog han upp krutets "värmande" förmåga men missade att värmen på molekylnivå är betydligt högre och därmed tillåter högre hastighet.
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: överljudshastighet

Inlägg av Erland Cox »

Whilliam, kan du på något sätt påvisa att det finns en sinusvåg i en motor?
Hur fyller och tömmer den cylindern?
Förklara förloppet från att avgas öppnar till avgas öppnar nästa gång om du kan.

Erland
Låst