Singel turbo till Ford 302 v8
Singel turbo till Ford 302 v8
Hejsan ny på forumet.
Har lite funderingar på att överladda min Mustang -66 och skulle gärna få lite info på vilket aggregat som ev kan passa.
Bilen har T5 man låda 9" bakaxel 3.25:1 utvx + diffbroms. Motor: 302 smidda kolvar ca 9.25:1 komp går ju ev att sänka portade toppar rostfriaventiler1.94"in 1.60"ut rullvippor, kamaxel inte så turbo vänlig kan jag tänka tot 292gr 230gr vid 0.05" .512" lyft ev om ngn har förslag på annan kam tider mm. Grenrör tänkte jag ev använda org gjutjärn från en 351W dom har större kanaler. Som rubriken så är det singel montage, tänkt laddtryck 7-10 psi vill hamna runt 400-450hk. Tacksam för all input jag kan få.
Har lite funderingar på att överladda min Mustang -66 och skulle gärna få lite info på vilket aggregat som ev kan passa.
Bilen har T5 man låda 9" bakaxel 3.25:1 utvx + diffbroms. Motor: 302 smidda kolvar ca 9.25:1 komp går ju ev att sänka portade toppar rostfriaventiler1.94"in 1.60"ut rullvippor, kamaxel inte så turbo vänlig kan jag tänka tot 292gr 230gr vid 0.05" .512" lyft ev om ngn har förslag på annan kam tider mm. Grenrör tänkte jag ev använda org gjutjärn från en 351W dom har större kanaler. Som rubriken så är det singel montage, tänkt laddtryck 7-10 psi vill hamna runt 400-450hk. Tacksam för all input jag kan få.
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 1695
- Blev medlem: fre jul 31, 2015 11:30 pm
- Ort: Joachim Whilliam Brandin. Björklinge
Re: Singel turbo till Ford 302 v8
Om det är "trångt" så är Schwitzer S-200 med A/R 1.00 (T3 fläns) största turbinhjulet med 64mm exducer (65.2mm hål i huset) samt kompressor med inlopp 51 eller 54mm, det bästa valet att få "rakt över disk" sitter på vissa Volvo Penta och stationära motorer, typ Deutz elverk/industri.
En funktions/prestandamässigt bättre turbo är Holset H1E med 67mm exducer på turbinhjul (68.2mm hål i huset) samt 54-58mm inducer på kompressor, skillnaden blir väldigt liten på prestandan mellan dessa så det är nog viktigast med om de får plats och vilken du lyckas få tag på.
En funktions/prestandamässigt bättre turbo är Holset H1E med 67mm exducer på turbinhjul (68.2mm hål i huset) samt 54-58mm inducer på kompressor, skillnaden blir väldigt liten på prestandan mellan dessa så det är nog viktigast med om de får plats och vilken du lyckas få tag på.
Re: Singel turbo till Ford 302 v8
Tack för ditt svar Whilliam
Ska kolla runt lite och se vart jag ev kan hitta nån av dessa
Glömde att nämna att max varv har jag satt till 6000 rpm.
Ska kolla runt lite och se vart jag ev kan hitta nån av dessa
Glömde att nämna att max varv har jag satt till 6000 rpm.
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 1695
- Blev medlem: fre jul 31, 2015 11:30 pm
- Ort: Joachim Whilliam Brandin. Björklinge
Re: Singel turbo till Ford 302 v8
De förslag jag gett har ganska stort turbinhjul (i förhållande till den effekt du siktar på) Det finns de som plockar uppåt 800 hästar med såna turbinhjul (större kompressor, naturligtvis) Fördelen med stort turbinhjul är att motorn får lov att andas ut ganska fritt och du kan styra vridmomentskurvan med laddtrycket (lågt laddtryck vid vridmax och rampat till högre ladd när varvtalet stiger)
Re: Singel turbo till Ford 302 v8
Bilen kommer huvudsakligen gå som gatbil ev lite bankörning ej dragracing om det påverkar valet.
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 1695
- Blev medlem: fre jul 31, 2015 11:30 pm
- Ort: Joachim Whilliam Brandin. Björklinge
Re: Singel turbo till Ford 302 v8
Med manuell låda är det inte så stor skillnad på stripp eller street, det tenderar att fungera rätt hyffsat bara man har vettig launch och bra chassie.
Bästa 60ft får man dock med turbos som även är roliga och "pigga" i vardagstrafik - de ger föraren större möjligheter att starta på låga varvtal och då får man lättare en kontakt mellan gummi/asfalt som är lite som kugghjul mot kuggstång.
De turbos jag föreslagit är för körglädje på gatan och samtidigt med en effektiv turbin som inte stänger in onödig värme i motorn.
Bästa 60ft får man dock med turbos som även är roliga och "pigga" i vardagstrafik - de ger föraren större möjligheter att starta på låga varvtal och då får man lättare en kontakt mellan gummi/asfalt som är lite som kugghjul mot kuggstång.
De turbos jag föreslagit är för körglädje på gatan och samtidigt med en effektiv turbin som inte stänger in onödig värme i motorn.
Re: Singel turbo till Ford 302 v8
Hej! Vet du lob separationen på kammen? åker själv med en vass kam dock med "rätt" lob, en 351w.
mvhMikael
mvhMikael
Mikael Bengtsson
Re: Singel turbo till Ford 302 v8
Hej!
Kamaxeln har lob sep 109, insugscenter 105 grader vet ej om denna är lämplig för överladdning.
Kamaxeln har lob sep 109, insugscenter 105 grader vet ej om denna är lämplig för överladdning.
Re: Singel turbo till Ford 302 v8
Hej! Dom som kan säger 112-115 är bra, jag åker 112.
Mikael Bengtsson