Vad tror ni om typ denna turbo (se länk) till en 5,9L V8 med NA maxeffekt 250hp vid 4000 (inte 4500 som jag skrev först) varv och maxvarv ca 5000rpm?
Är till en "brukspickup", som referens ligger man runt 1500rpm i landsvägsfart med den så jag tror den ska en turbo som är ganska "liten" vad det nu innebär i detta fall? Iofs så använder jag inte överväxeln vid dragning av tyngre släp, så det räcker om den kan ladda bra vid/från 2000rpm.
-Kompressor 60/86mm.
-Turbin 75/65 mm
https://www.speeding.nu/p/turbo-tillbeh ... egate.html
HX40 till 5,9L V8?
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 1041
- Blev medlem: mån okt 31, 2011 5:29 pm
- Ort: Ljusdal
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 1695
- Blev medlem: fre jul 31, 2015 11:30 pm
- Ort: Joachim Whilliam Brandin. Björklinge
Re: HX40 till 5,9L V8?
Holset har massor av turbos med bättre dimensioner än denna (dessutom verkar inte "stylingfirmorna" kunna mäta, kompressormåtten stämmer men turbinen är 76x64mm)
Kanske de "skäms" för att de inte köpt in turbos med 76x67mm turbin?
H1E har i många fall 56-58mm inducer på kompressorn och exducer 83mm, de är också vanliga med 76x67mm turbin. Hittar du en sån så är det ett bättre val men den du länkar till kommer att "funka"
Tänk på att Volvo och Scania är supernoga med millimetrarna när de dimensionerar......
Kanske de "skäms" för att de inte köpt in turbos med 76x67mm turbin?
H1E har i många fall 56-58mm inducer på kompressorn och exducer 83mm, de är också vanliga med 76x67mm turbin. Hittar du en sån så är det ett bättre val men den du länkar till kommer att "funka"
Tänk på att Volvo och Scania är supernoga med millimetrarna när de dimensionerar......
- jompazx
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 406
- Blev medlem: tis feb 06, 2018 5:37 pm
- Ort: Torslanda
- Kontakt:
Re: HX40 till 5,9L V8?
Många verkar ha problem med den interna wastegaten i hx40. detta baserar jag endast på vad jag ser på facebookgrupper.
mvh! Jonathan Hall
Re: HX40 till 5,9L V8?
Ja, det är nog mest sannolikt
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 1695
- Blev medlem: fre jul 31, 2015 11:30 pm
- Ort: Joachim Whilliam Brandin. Björklinge
Re: HX40 till 5,9L V8?
Den interna W/G är enbart till för dieselmotorer (det som Holset byggt turbona för) Ska man använda på "våra" motorer så måste man göra på nåt annat sätt (porta/bygga om/ köra extern)
Vad gäller måtten på turbinhjul så "myntade" RimboMartin för många år sedan att trim 77 är en idealisk kompromiss på gatbilar med c:a 2 bar ladd.
Bl.a. Turbobanditen tog till sig detta och försökte hålla sina turbiner kring trim 77.
HX 40:s Båda turbiner har trim 77.7 (på den större, som jag rekommenderar) Den mindre, som är vanligast, har trim 71 och de "bastardmått" som anges i länken, resulterar i trim 75.1 (så det blir lite närmre "idealet")
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: HX40 till 5,9L V8?
du kan maila mig om du vill ha lite mer hjälp och ett bra pris på en turbo. håller inte riktigt med whilliam om vilka storlekar som är bäst. men orkar inte babbla om det på forumet i 1000 inlägg.
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/