Sida 1 av 1

Val av turbo till en 8.3 liters strokermotor

Postat: tis sep 14, 2021 11:41 am
av Odmark91
Hej! Jag har en 505 strokermotor i min Dodge Polara som är byggd för att köra överladdning på E85 i framtiden, den lämnar drygt 590 hästar och 850 Nm i sug utförande på 95 oktan.
Jag har sneglat lite på en paxtonkompressor då det finns färdiga kit som man har hemma för runt 45-50k men kommit fram till att jag förmodligen kommer väldigt mycket billigare undan med en turbo.

Så nu har jag börjat söka efter något vettigt turboagg, jag vill helst undvika dubbelturbo utan hellre köra med singel. Tittat lite på Holset HX55, BorgWarner S300SX etc. Tänkte bara ladda ca 0.5 bar, det blir förmodligen nog så extremt och då köra med Holley Super Sniper 1250 EFI.

Har ni några bra tips på agg till vettiga pengar som passar min motor?

Re: Val av turbo till en 8.3 liters strokermotor

Postat: tis sep 14, 2021 1:46 pm
av whilliam
Hur mycket effekt vill du ha?
S-300 är betydligt mindre än HX55 på turbinsidan (S-400 stämmer bättre med dem)
Även om du inte söker så hög effekt så är det nog bra om turbinen är STOOOOR, billigast borde nog vara nån HX60 variant.

Re: Val av turbo till en 8.3 liters strokermotor

Postat: tis sep 14, 2021 5:25 pm
av Jens Gustavsson
en sån motor kräver mycket större snurra! fungerar nog bäst med dubbla stora turbos!

dubbla HX 60 är minimum om man frågar mig annars får motorn astma även på lägre laddtryck.

men behöver mycket mer data på motor , drivlina och bilen för att komma med ett bra svar.

spol och bottenvrid är heller inget man behöver oroasig för med en sån motor.

mvh jens

Re: Val av turbo till en 8.3 liters strokermotor

Postat: tis sep 14, 2021 6:18 pm
av Steve
Vad ska du använda bilen till?

Vad har du för låda, converter, bakaxel, däck?

På 0,5 bar har du väl 850 hk och 1200nm

Har haft en 5,3 liters motor på 300 hk med dubbla hx40 och på den "lilla" motorn hade det inte funnits nån anledning alls att ha mindre turbo än så

Re: Val av turbo till en 8.3 liters strokermotor

Postat: tis sep 14, 2021 9:28 pm
av mattias
Man kan ju även fråga sig, vad för turbo sätter man på en 4.15 liter 4 cyl motor på 295 hk och 420 Nm ... jo en rätt så stor en. Jag hade en liknande motor i dynon med dubbla S480 (82 mm inducer) och dom kändes inte alls för stora på den motorn, med rätt konverter blir den hur elak som helst.

Re: Val av turbo till en 8.3 liters strokermotor

Postat: tis sep 14, 2021 11:40 pm
av whilliam
Jens Gustavsson skrev: tis sep 14, 2021 5:25 pm en sån motor kräver mycket större snurra! fungerar nog bäst med dubbla stora turbos!

dubbla HX 60 är minimum om man frågar mig annars får motorn astma även på lägre laddtryck.

men behöver mycket mer data på motor , drivlina och bilen för att komma med ett bra svar.

spol och bottenvrid är heller inget man behöver oroasig för med en sån motor.

mvh jens
Jag förstår hur du tänker Jens men det är inte nödvändigt att gå på så stor om T.S. är nöjd med den effekt som "matematiken" av hans input säger (enligt det han skriver så siktar han på mindre än 900Hp och det går fin-fint med 1st HX60)

Re: Val av turbo till en 8.3 liters strokermotor

Postat: ons sep 15, 2021 6:22 am
av Odmark91
Jag skulle vilja landa strax över 800hp, är inte speciellt intresserad av herrejösseseffekter över 1000hk i denna bil, iallfall inte just nu.

Det sitter manuell låda i bilen, just nu en A833 låda med Mcleod racing koppling ratead för 1200nm+, 8 3/4 axel med lamelldiff och vanliga gatdäck, 265or. Men planen är att drivlinan ska uppgraderas också, tanken är Tremec låda (eller liknande som iallfall är mer skottsäker än en A833, och minst 5vxl), Dana 60 axel och gatslicks.

Re: Val av turbo till en 8.3 liters strokermotor

Postat: ons sep 15, 2021 7:24 am
av mattias
Prova en S480 säger jag, det borde fungera bra med manuell låda. Överkomliga priser på nya aggregat också.

Re: Val av turbo till en 8.3 liters strokermotor

Postat: ons sep 15, 2021 7:58 am
av whilliam
S-400 av största sort med 95x88 turbin kan nog fungera men HX60 finns med 97x92 som störst.
Vill man hålla ner priset så är det ju begagnat som gäller och då kanske man inte så lätt hittar de turbos som har absolut bästa mått (då får man nöja sig med något lite mindre) I Sverige är det vanligare med HX60 som begagnat så en sådan är nog enklare att hitta.

Det är också så att Holsets kompressorhjul är bättre designade för att jobba på låga ladd, Schwitzer är bäst på höga tryck och Garrett ligger, designmässigt, mitt emellan.

Re: Val av turbo till en 8.3 liters strokermotor

Postat: fre aug 19, 2022 9:06 pm
av Baxman
Mitt innspill er at med så store motorer så er det turbinen som blir utfordringen. Da ikke mange går for en custombygget turbo så blir resultatet vanligvis en noe overdrevet stor kompressor. Det er ikke uvanlig med fra godt over til LANGT over 20 mm2 inducerareal pr. CID motorvolum. :)