översyn log b230 baktänder "löst"

Grundläggande diskussioner om turbo-trimning
Användarvisningsbild
super7
Forumsberoende
Inlägg: 1680
Blev medlem: tis nov 11, 2003 1:23 am
Ort: Umeå

Re: översyn log b230 baktänder

Inlägg av super7 »

niklas117 skrev: sön sep 19, 2021 5:08 pm Var ute o testa lite mer idag och den beter sig likadant på 5 om man håller fullt.
Något som hände idag var att den inte baktänder o börja smälla varje gång utan ibland bara ryckte hackade väldigt fort, så den inte riktigt ville fortsätta uppåt i varv, är nog bästa sättet jag kan förklara på.
Testade från 1500 o full gas men samma resultat känns som de kommer när laddtrycket börjar skicka på.
Har du fel på nån givare? TPS, mapsensor?
Känns som det när problemet kommit helt plötsligt.

I somras började min se7en gå tok fett en liten stund för att sedan bli normal hände typ 2 ggr, så då började jag titta i loggen
och hitta genast att TPS signalen inte så rätt ut, på ställen där jag rullade med motorbroms och inte rörde gaspedalen visade loggen
typ 70% TPS och sedan 0% för att sedan hoppa upp till 70% och så höll det på länge.... hittade i kontaktstycket att ett stift lossnat från låsningen och åkt iväg en bit. Anledningen att TPS värdet hoppade upp till 70% är för att det är default värdet om man kopplas lös TPS givaren.


//Nisse
Behöver ni ha någonting svarvat , hör av er via PM
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10081
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Re: översyn log b230 baktänder

Inlägg av mattias »

niklas117 skrev: sön sep 19, 2021 5:02 pm
mattias skrev: sön sep 19, 2021 12:40 pm Det går bra lägga till filer i inläggen, redigera och lägg till bilaga.
Försöker jag dra över filen i rutan eller gå via "attachments" får jag error att de inte går .någon annan knapp eller liknande hittar jag inte för o lägga till :roll:
Komprimera filen till en zip-fil så går det bra. Systemet godkänner bara bilder och vissa fil-ändelser.
Högerklicka i Windows filhanterare på filen så finns det val att komprimera till zip-fil.
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
niklas117
För mycket laddtryck
Inlägg: 210
Blev medlem: ons dec 23, 2015 11:43 pm

Re: översyn log b230 baktänder

Inlägg av niklas117 »

Har knackat ner stiften från 0.75 till 0.5 idag bytte även tryckslangen vid turbon då den fått vara med om lite mycket värmestrålning. han tyvärr inte testa bilen då det vart sent efter jobbet och de har varit regn hela dagen.
när de är blött ute så släpper den på 3an och då får jag inte problemet att den baktänder lite samma som om man gör en burnout så lite svårt att testa för tillfället :|
hoppas jag lyckades dela några loggar nu :D

Bild
Bilagor
3an från 1500v.zip
(116.23 KiB) Nerladdad 48 gånger
stillstående1-3an.zip
(115.76 KiB) Nerladdad 46 gånger
5an fullpelle.zip
(105.04 KiB) Nerladdad 47 gånger
niklas117
För mycket laddtryck
Inlägg: 210
Blev medlem: ons dec 23, 2015 11:43 pm

Re: översyn log b230 baktänder

Inlägg av niklas117 »

super7 skrev: sön sep 19, 2021 7:51 pm
niklas117 skrev: sön sep 19, 2021 5:08 pm Var ute o testa lite mer idag och den beter sig likadant på 5 om man håller fullt.
Något som hände idag var att den inte baktänder o börja smälla varje gång utan ibland bara ryckte hackade väldigt fort, så den inte riktigt ville fortsätta uppåt i varv, är nog bästa sättet jag kan förklara på.
Testade från 1500 o full gas men samma resultat känns som de kommer när laddtrycket börjar skicka på.
Har du fel på nån givare? TPS, mapsensor?
Känns som det när problemet kommit helt plötsligt.

I somras började min se7en gå tok fett en liten stund för att sedan bli normal hände typ 2 ggr, så då började jag titta i loggen
och hitta genast att TPS signalen inte så rätt ut, på ställen där jag rullade med motorbroms och inte rörde gaspedalen visade loggen
typ 70% TPS och sedan 0% för att sedan hoppa upp till 70% och så höll det på länge.... hittade i kontaktstycket att ett stift lossnat från låsningen och åkt iväg en bit. Anledningen att TPS värdet hoppade upp till 70% är för att det är default värdet om man kopplas lös TPS givaren.


//Nisse
ja de var det som var tanken med tråden om någon kunde ta en titt för o se om något ser märkligt ut. Jag är själv ganska ny på de här med sprut o vet inte riktigt vad som är normalt eller ej på loggen. Något jag kommer försöka sätta mig in mer i framöver, hade varit kul o ha kunskap om :D men tiden har inte funnits för det än tyvärr.
whilliam
Forumsberoende
Inlägg: 1695
Blev medlem: fre jul 31, 2015 11:30 pm
Ort: Joachim Whilliam Brandin. Björklinge

Re: översyn log b230 baktänder

Inlägg av whilliam »

Det kommer att gå bra att hitta vad som är fel för dig :thumbright: Fortsätt att "mata på" med fakta-input så finns det många här som kan hjälpa dig.
Ibland verkar det som att trådskaparna "ger upp" men ofta har de bara "tagit paus" för nånting helt annat i livet som är viktigare - och sedan helt plötsligt återvänder de och har då ofta hittat felet (snällt mot alla andra som läser om du berättar så snabbt som möjligt hur det gått)
niklas117
För mycket laddtryck
Inlägg: 210
Blev medlem: ons dec 23, 2015 11:43 pm

Re: översyn log b230 baktänder

Inlägg av niklas117 »

whilliam skrev: ons sep 22, 2021 12:22 am Det kommer att gå bra att hitta vad som är fel för dig :thumbright: Fortsätt att "mata på" med fakta-input så finns det många här som kan hjälpa dig.
Ibland verkar det som att trådskaparna "ger upp" men ofta har de bara "tagit paus" för nånting helt annat i livet som är viktigare - och sedan helt plötsligt återvänder de och har då ofta hittat felet (snällt mot alla andra som läser om du berättar så snabbt som möjligt hur det gått)
Jo precis så är det tyvärr o då hjälper ju inte tråden för någon annan :thumbdown: jag hoppas hitta felet innan den går in på vinterförvaring, tråkig om börja nästa år med o felsöka.
niklas117
För mycket laddtryck
Inlägg: 210
Blev medlem: ons dec 23, 2015 11:43 pm

Re: översyn log b230 baktänder

Inlägg av niklas117 »

Var ute idag igen o testade samma som innan men som jag nämnde tidigare så smäller den inte som innan utan nu är det mer de där snabba ryckandet som kanske påminner lite om surge.
Håller jag bara ca1/3 gas så varvar den ur mycket bättre/som den ska.
Om någon kikat på loggarna får ni gärna säga om ni såg något som stack ut :D
Nästa blir nog att börja byta lite delar, tänker att jag börjar med tändstift.
whilliam
Forumsberoende
Inlägg: 1695
Blev medlem: fre jul 31, 2015 11:30 pm
Ort: Joachim Whilliam Brandin. Björklinge

Re: översyn log b230 baktänder

Inlägg av whilliam »

Tolkar jag dig rätt som att misständningarna försvann med knackade stift?
Det som nu är kvar är mer av fladdrande ljud (kanske inte rätt beskrivet hur du uppfattar det men surge brukar oftast låta så) och du märker hur bilen tvekar och går ryckigt?

Surge brukar synas på map-sensor loggen (som ett fladder) eller helt enkelt en fladdrande nål på boostmätaren.

Det Allx skrev om laddningstid på spolen är viktigt att du kollar. (har det hänt något där, i sprutet, sedan mappning så blir det ju ungefär det resultat du beskriver)
niklas117
För mycket laddtryck
Inlägg: 210
Blev medlem: ons dec 23, 2015 11:43 pm

Re: översyn log b230 baktänder

Inlägg av niklas117 »

whilliam skrev: ons sep 22, 2021 8:48 pm Tolkar jag dig rätt som att misständningarna försvann med knackade stift?
Det som nu är kvar är mer av fladdrande ljud (kanske inte rätt beskrivet hur du uppfattar det men surge brukar oftast låta så) och du märker hur bilen tvekar och går ryckigt?

Surge brukar synas på map-sensor loggen (som ett fladder) eller helt enkelt en fladdrande nål på boostmätaren.

Det Allx skrev om laddningstid på spolen är viktigt att du kollar. (har det hänt något där, i sprutet, sedan mappning så blir det ju ungefär det resultat du beskriver)
mja de kom lite de senaste gångerna jag testat så innan jag knacka stiften.
lägger en logg på när de gör juste detta beteende :thumbright:
tog en bild på dwell den ligger på 2. kan kanske funka att öka till 3 men den har ju gått bra på detta innan så borde vara något annat?
Bilagor
5an fullpelle2.rar
(137 KiB) Nerladdad 38 gånger
dwell2.png
dwell2.png (38.81 KiB) Visad 963 gånger
Användarvisningsbild
super7
Forumsberoende
Inlägg: 1680
Blev medlem: tis nov 11, 2003 1:23 am
Ort: Umeå

Re: översyn log b230 baktänder

Inlägg av super7 »

Skärmklipp 2021-09-21 11.11.06.png
Skärmklipp 2021-09-21 11.11.06.png (252.03 KiB) Visad 953 gånger
Har inte hållit på nått med Maxxecu, så jag vet inte hur det beter sig vid Lean Power Cut.
Men det känns lite som det kan vara inblandat.
Behöver ni ha någonting svarvat , hör av er via PM
Allx
För mycket laddtryck
Inlägg: 195
Blev medlem: ons jul 06, 2016 8:43 pm
Ort: Västerås

Re: översyn log b230 baktänder

Inlägg av Allx »

Ha den kvar på 2 men lägg till 50% på 128 kpa och uppåt
whilliam
Forumsberoende
Inlägg: 1695
Blev medlem: fre jul 31, 2015 11:30 pm
Ort: Joachim Whilliam Brandin. Björklinge

Re: översyn log b230 baktänder

Inlägg av whilliam »

Du har rätt i att det borde funka som det är eftersom det gjort det innan. Det är ändå bra om du gör som Allx skriver för då blir gnistan bättre när det är laddtryck.

Har du nån i närheten som är van vid turbobilar (och kanske upplevt både surge och misständningar) så är det "läge" bjuda dem på en åktur.

Lita av problemet med forum är att de som har duktigt "motoröra" inte har så lätt för att hjälpa till på en vag felbeskrivning.

En jag känner som mappar, fick in en 4-cylindrig bil som "gått på 3 cylindrar" under flera månader (kunden hade bytt massor av komponenter, via telefonrådgivning)
Felet var 1st tändstift och hade hittats på ungefär 20 sekunder om bilen kommit dit tidigare.

Sensmoralen av detta är att ett gott motoröra är guld värt (just i detta fallet hade det räckt med ett normalt motoröra :lol: )

Edit:
Såg nu att detta är lätt att missuppfatta. Grejen var att kunden och hans kompisar inte hört att bilen bara gick på 3......
Senast redigerad av whilliam den tor sep 23, 2021 11:07 pm, redigerad totalt 1 gånger.
whilliam
Forumsberoende
Inlägg: 1695
Blev medlem: fre jul 31, 2015 11:30 pm
Ort: Joachim Whilliam Brandin. Björklinge

Re: översyn log b230 baktänder

Inlägg av whilliam »

På den bild som super7 lagt upp så ser det inte ut som att den ska börja att "gå bra igen" förrän man släppt trotteln nästan helt (det är angett 10% för att återställa till normalläge) Nu vet jag inte om det är den som gäller för dig, har du andra inställningar så kan såklart en sån grej spöka - men, återigen, har den gått bra innan så måste ju något ha ändrats.
Användarvisningsbild
Johan Posth
Forumsberoende
Inlägg: 707
Blev medlem: ons okt 26, 2005 9:33 pm
Ort: Laxå

Re: översyn log b230 baktänder

Inlägg av Johan Posth »

Om du kör med en surfplatta kopplad till sprutet, så ser du ju även om du får Lean Cut, den larmar ju för de isåfall. T.ex Lean Cut Channel1. De borde du även få upp i datorn om du kör med den inkopplad.
Johan Posth, Laxå
070-2390054
niklas117
För mycket laddtryck
Inlägg: 210
Blev medlem: ons dec 23, 2015 11:43 pm

Re: översyn log b230 baktänder

Inlägg av niklas117 »

whilliam skrev: tor sep 23, 2021 9:06 pm Du har rätt i att det borde funka som det är eftersom det gjort det innan. Det är ändå bra om du gör som Allx skriver för då blir gnistan bättre när det är laddtryck.

Har du nån i närheten som är van vid turbobilar (och kanske upplevt både surge och misständningar) så är det "läge" bjuda dem på en åktur.

Lita av problemet med forum är att de som har duktigt "motoröra" inte har så lätt för att hjälpa till på en vag felbeskrivning.

En jag känner som mappar, fick in en 4-cylindrig bil som "gått på 3 cylindrar" under flera månader (kunden hade bytt massor av komponenter, via telefonrådgivning)
Felet var 1st tändstift och hade hittats på ungefär 20 sekunder om bilen kommit dit tidigare.

Sensmoralen av detta är att ett gott motoröra är guld värt (just i detta fallet hade det räckt med ett normalt motoröra :lol: )

Edit:
Såg nu att detta är lätt att missuppfatta. Grejen var att kunden och hans kompisar inte hört att bilen bara gick på 3......
Tyvärr så så har jag ingen som jag känner som har den kunskapen då jag själv är den med mest kunskap bland vänner. Är så att säga självlärd, varit "gör om gör rätt" och tusentals timmar att läsa runt i forums trådar mm :D så instämmer helt som nämnt tidigare att det är mycket värdefullt om man skriver när man löst problemet :thumbright:

Ska ändra som allx sa :thumbright: :thumbright:
Skriv svar