Sida 1 av 1

Svar till Jens.

Postat: tis sep 21, 2021 8:12 pm
av Erland Cox
För att beräkna ett grenrör måste det först finnas en motor.
En gång gjorde jag mig besväret att göra en topp som jag skickade upp till dig för test.
Men den ströp du med ditt insug som inte ens är godkänt i 2150RC klassen som motorn skulle vara till.
Nått test med dubbla Weber blev det aldrig.
Ett grenrör ger och tar så det bror på vad föraren vill ha.
44,5-51-63 fungerar bra på sug 230, just nu har jag 450mm långa sekundärer men jag har även kört helt okapade rör.
Klimatförändringarnas tid är här och så fort jag flyttat klart ska jag bromsa 230 motor igen.
Turbogrenrör, twin entry så kort som möjligt.
Du kan ta bort det när du läst det Jens.

Erland

Re: Svar till Jens.

Postat: tis sep 21, 2021 8:26 pm
av whilliam
??? Ett "öppet" PM?
Jag tror det var detta jag läste om för ett gäng år sedan, och också tog upp när jag erbjöd mig att fixa en bättre turbo till Vegan (något jag gärna gör men det måste gås igenom seriöst först så det inte blir som med toppen)

Re: Svar till Jens.

Postat: tis sep 21, 2021 8:43 pm
av Erland Cox
Ja eftersom Jens skriver i en låst tråd öppet.
Jag har Sävar lite som pausunderhållning när jag jobbar.
Jag portar traktorpullingtoppar nu.
Perkins diesel V8 i gjutjärn, har bara avgaskanalerna kvar på ena toppen.
Jag bygger inga turbos men jag gör toppar och hjälper til med grenrör och rören efter turbon.

Erland

Re: Svar till Jens.

Postat: tis sep 21, 2021 8:47 pm
av Steve
Erland kunde inte svara i en tråd som jag har låst för att ni misshandlat ihjäl den, och Jens såg inte att den var låst när han skrev(eftersom han är moderator kan han skriva i låsta trådar).

Re: Svar till Jens.

Postat: tis sep 21, 2021 9:02 pm
av whilliam
Gör det till en grenrörstråd då? Vet att det finns många men det är ett mycket populärt ämne och denna kanske blir kortare eftersom både Erland o jag vill ha korta grenrör? (jag såg det du skriver om strax efter jag postat.....)

Re: Svar till Jens.

Postat: tis sep 21, 2021 9:18 pm
av Steve
Så du hade inte fel nu heller? Så lämpligt

Re: Svar till Jens.

Postat: tis sep 21, 2021 9:49 pm
av Erland Cox
Steve, jag vet.
Jag ska skriva annorlunda framöver men jag kan inte se att jag gjorde nåt större fel i den tråden?
Jag lägger fram mina funderingar och beräkningar, svarar på frågor nån gång och går det inte hem så får var och en ha sin åsikt.
Innan har jag försökt för länge.
Jag förklarar varför jag anser att dom har fel och så får det vara bra.
Men jag hoppas att det är intressant med tekniska diskussioner på forumet?
Jag önskar att det fanns mer respons och att fler som läste ville ställa frågor.
Det finns inga dumma frågor, frågar man inte så lär man sig kanske inte.

Erland

Re: Svar till Jens.

Postat: tis sep 21, 2021 11:42 pm
av whilliam
Steve skrev: tis sep 21, 2021 9:18 pm Så du hade inte fel nu heller? Så lämpligt
Hade fel? Gjorde fel kanske du menar och det gjorde jag :doh: Skulle ju ha tittat på tråden under denna innan jag postade om jag hade varit perfekt :whistle: (fast det är nog ingen av oss som skriver här)

Re: Svar till Jens.

Postat: tis sep 21, 2021 11:50 pm
av whilliam
Erland Cox skrev: tis sep 21, 2021 9:49 pm Steve, jag vet.
Jag ska skriva annorlunda framöver men jag kan inte se att jag gjorde nåt större fel i den tråden?
Jag lägger fram mina funderingar och beräkningar, svarar på frågor nån gång och går det inte hem så får var och en ha sin åsikt.
Innan har jag försökt för länge.
Jag förklarar varför jag anser att dom har fel och så får det vara bra.
Men jag hoppas att det är intressant med tekniska diskussioner på forumet?
Jag önskar att det fanns mer respons och att fler som läste ville ställa frågor.
Det finns inga dumma frågor, frågar man inte så lär man sig kanske inte.

Erland
Du skrev så här till exempel:
Passa då på att läsa den nu Whilliam för det kan du inte ha gjort innan.
Erland

och det finns det ju ingen egentlig anledning till, dels för att jag har läst den och förstår vad där står men mest för att det inte behöver vara spydigt på det sättet. (fast en del tycker det är underhållande så länge det inte blir tjatigt)

Nu kanske inte jag är rätt person att "kasta sten i glashus" men du måste väl inse att du har en egen skuld i att det blir tjafs?

Re: Svar till Jens.

Postat: ons sep 22, 2021 5:49 am
av Steve
Erland Cox skrev: tis sep 21, 2021 9:49 pm Steve, jag vet.
Jag ska skriva annorlunda framöver men jag kan inte se att jag gjorde nåt större fel i den tråden?
Det var menat till whilliam, inte dig

whilliam skrev: tis sep 21, 2021 11:42 pm
Steve skrev: tis sep 21, 2021 9:18 pm Så du hade inte fel nu heller? Så lämpligt
Hade fel? Gjorde fel kanske du menar och det gjorde jag :doh:
Det där förklarar så mycket om dig. Nu får jag lite mer förståelse

Re: Svar till Jens.

Postat: ons sep 22, 2021 9:29 pm
av whilliam
Steve, du får förklara hur du resonerar, det går inte in i min skalle vad det skulle vara för något "jag hade fel om" i de 2 inläggen innan du skrev detta. I fall du tolkar min fråga om "öppet PM" som ett påstående så förklarar det saken, men du kanske har nån annan input som jag missar?

Re: Svar till Jens.

Postat: ons sep 22, 2021 9:34 pm
av Steve
Vill du ha mitt ärliga svar?

Re: Svar till Jens.

Postat: tor sep 23, 2021 4:26 pm
av Jens Gustavsson
inga kommentarer! jag jobbar vidare med test i verkligheten istället för i teorins underbara värld där allt blir så bra haha. toppen vad jag mnins så va kompan så låg så en planad orginal topp gav samma effekt och vrid det va ju intressant iallafall. körde vi inte med förgasare sen också? lessen att du inte vart nöjd med gratis testerna, minns vi jobba rätt länge med den.

mvh jens

Re: Svar till Jens.

Postat: tor sep 23, 2021 7:01 pm
av Erland Cox
Test i blindo är dyrt. Det kan vara bra att förstå åtminstone lite av vad man gör.
Det tog över ett halvår innan du provade toppen och inte med kammen som var sagd.
Bara med Chrysler 300 insuget och den var planad 3mm och knappt upptagen i förbränningsrummet.
Den presterar bra i verkligheten hos mig men med kortare insug som låter den varva.

Erland