Mac ventil Closed loop Inställningar Vems

Insprutning, Tändsystem och Elektronik

Moderator: backeliten

dkw_
Lite mer laddtryck
Inlägg: 10
Blev medlem: tis sep 01, 2015 10:52 pm

Mac ventil Closed loop Inställningar Vems

Inlägg av dkw_ »

Hej

har mappat in min bil på Open loop ganska bra så som jag vill ha på 0.5 bar.
Det är en golf 16v ABF motor helt orginal oöppnad med E85, så vill inte ha laddtrycket tidigt
Vilka värden kan vara rimliga på Pid inställningen? Då jag tycker det är bra som det är nu på Open loop ska jag börja med höga eller låga värden? vad är maxvärdena på P I och D?

Förstår jag rätt om P korrigerar uppåt med fast värde, I korrigerar både upp och ner och D motverkar Överladd?
Bilagor
pid.png
0.5bar.png
0.5bar.png (222.39 KiB) Visad 1303 gånger
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10081
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Re: Mac ventil Closed loop Inställningar Vems

Inlägg av mattias »

Vad har du egentligen för grundfjädertryck?

Sätt PID till 50, 50 , 255.
Det är bra du har integral limit 50, då skenar det inte iväg i onödan.
Lägg gärna upp "Boost target" som grönt i första grafen, med samma skala som MAP.
Sen en annan graf där du har "Boost DC%" och "Boost int", så du ser om integralen behöver skilja sig mycket från 0 för att hitta av target.
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Allx
För mycket laddtryck
Inlägg: 195
Blev medlem: ons jul 06, 2016 8:43 pm
Ort: Västerås

Re: Mac ventil Closed loop Inställningar Vems

Inlägg av Allx »

P jobbar hela tiden med att ta bort det som är fel mellan vad man önskar och vad som är. I hjälper P att komma närmare om inte P gör någon nytta. D räknar på "accelerationen" på P och I mot vad man önskar.

På laddtrycksstyrning vill man därför köra en I limiter eftersom P inte gör någon nytta när turbon inte kan leverera det laddtrycket som man önskar och I då försöker hjälpa P att komma närmare.

Dessa värden måste man testa sig fram med om man inte vet vad som är rätt. Börja med att höja P så du märker att den håller laddtrycket någorlunda stabilt och att du får de laddet du vill ha. När du fått de laddet du önskar ökar du P tills du får en liten svängning på laddet. Detta för att systemet inte ska jobba för långsamt. Därefter ökar du I tills laddtrycket lugnar ner sig och att du kommer nära de ladd du vill ha. Sätt I limiter på samma eller något högre än detta.

D behöver man inte använda på låga ladd när det är ganska liten rampning på laddet. Laddar man 3 bar på en audifemma eller liknande kan de vara bra med lite D för att lugna ner P och I en bit innan max laddtryck har uppnåtts.

Ni får gärna fylla på med erfarenheter kring detta och kanske har en enklare beskrivning på en bra grundinställning.
dkw_
Lite mer laddtryck
Inlägg: 10
Blev medlem: tis sep 01, 2015 10:52 pm

Re: Mac ventil Closed loop Inställningar Vems

Inlägg av dkw_ »

När jag kör med bara fjäder får jag 0.2bar i ladd, audi aan 20v wg och grenrör/K26 turbo. har en mjuk fjäder från nån dumpventil.
Ok börjar med att pröva de värdena, det är en 4 port macventil. Värderna som man skriver in i PID är det duty cycle i % som ventilen lägger till?
är det bättre att mappa open loop en bit ifrån target eller är det bättre att få det så nära 150kpa targer som möjligt innan closed loop?
Tack ALLx för beskrivningen
Bilagor
bt.png
bt.png (194.52 KiB) Visad 1257 gånger
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10081
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Re: Mac ventil Closed loop Inställningar Vems

Inlägg av mattias »

När du har så lågt fjädertryck blir det nog svårt att höja laddtrycket mycket mer än du gjort, om det inte är en 4-ports-ventil som du både blöder undersidan och lägger på mottryck på översidan.
I din "ref duty cycle-tabell" så sätter du lägsta raden till ditt grundtryck och värdena där är 0 (noll). Sen ökar man target ett hekto eller två över grundtrycket och lägger nästa rad på det trycket. ..och du är redan klar med 0.5 bar = 150 kPa absolut-tryck.
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
dkw_
Lite mer laddtryck
Inlägg: 10
Blev medlem: tis sep 01, 2015 10:52 pm

Re: Mac ventil Closed loop Inställningar Vems

Inlägg av dkw_ »

Det går att ladda mer det har jag prövat men vill inte ladda mer än 0.5bar (Sfro), och för att motorn är orginal med ganska hög komp 10:5.
Okej då kan jag alltså byta ut 112kpa raden och börja med 120 direkt.
Ska ut och pröva imorgon och se om jag får till closed loop, tänkte få till det hyffsat innan jag lämnar in den på mappning/bänkning
så här ser inkopplingen ut.
Bilagor
mac.png
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10081
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Re: Mac ventil Closed loop Inställningar Vems

Inlägg av mattias »

Värt att tänka på är att om förtändningen är (för) låg än vad motorn vill ha kan det bli sådan efterbrännkammare i turbon att du lätt har 1-2 hekto mer laddtryck bara av den anledningen. Men bättre låta dom som mappar i bänken att styra över det.
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Skriv svar