Volvo B18/B20 1571ccm TURBO?! Rch

Diskussioner för erfaret folk
Thunderbo1t
Forumsberoende
Inlägg: 1038
Blev medlem: mån okt 31, 2011 5:29 pm
Ort: Ljusdal

Re: Volvo B18/B20 1571ccm TURBO?! Rch

Inlägg av Thunderbo1t »

Fanns lite å läsa om D-Jet här: http://www.164club.se/D-jetronic.html
whilliam
Forumsberoende
Inlägg: 1695
Blev medlem: fre jul 31, 2015 11:30 pm
Ort: Joachim Whilliam Brandin. Björklinge

Re: Volvo B18/B20 1571ccm TURBO?! Rch

Inlägg av whilliam »

Thunderbo1t skrev: tor sep 30, 2021 2:40 pm Det är ju inte fusk innan man avslöjas, och vissa saker kanske man inte ska nämna på öppna forum om man planerar något "nytt" :hihi: :whistle:
Resonerar helt annorlunda angående detta. Ska man nu bygga en motor som presterar bättre än andras så är det jätteviktigt att allt har ventilerats igenom innan tävling. För rallybilar är det ju helt värdelöst att vinna en tävling, nån lägger in en protest, bilen kollas och föraren blir utesluten.

Vet inte hur det är med historisk rallycross, men skulle tro att det är liknande och då är det smartare att ventilera/kolla tankarna om trimning i förväg så att man vet att man har "ryggen fri" :thumbright:

När det gäller turbo så är det inga problem att bygga en riktigt bra med äldre komponenter - skillnaden på turbos från förr och nu är betydligt mindre än vad man kan tro, den största förbättringen har skett med kompressorhjulen (men är det tillåtet så går det ju fint med ett anpassat billet hjul i en äldre turbo för övrigt)

Allra viktigast med turbon är inte utförandet eller materialet utan hur den är dimensionerad,
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Volvo B18/B20 1571ccm TURBO?! Rch

Inlägg av Jens Gustavsson »

håller med det är ganska enkelt att bygga en 110% regel rätt motor och ändå få till nått helt grymt bygge. att bygga nått som inte följer reglerna och vinna är iget värt i min värd.
Thunderbo1t
Forumsberoende
Inlägg: 1038
Blev medlem: mån okt 31, 2011 5:29 pm
Ort: Ljusdal

Re: Volvo B18/B20 1571ccm TURBO?! Rch

Inlägg av Thunderbo1t »

Nej att vinna med fusk skulle inte kännas rätt, men rätt många har tyvärr vunnit så inom många olika tävlingsformer.
Nån stock dragracer åkte t.ex. med tom generator och vattenpump, VOC åkare hade fläktnav där oljan "läckt ut"... Nu kan jag inte några regler så det kanske blir missvisande om det var olagligt?
Det jag menar med att inte diskutera öppet är mest sånt som kan ge en ett övertag, åtminstone ett tag, som är lagligt men "nytt".
Jag misstänker att en turbomotor i den nämnda tävlingsklassen skulle kunna bli överlägsen, ett tag iaf, innan konkurrenterna kommer ikapp :thumbright:
RCH142
Lite mer laddtryck
Inlägg: 16
Blev medlem: sön sep 26, 2021 6:11 pm

Re: Volvo B18/B20 1571ccm TURBO?! Rch

Inlägg av RCH142 »

Men her i nærheten er det ingen som vil slipe Volvo B20 Veiv til mindre en 75mm slag, til 49mm tapp. Er det noen som tror det kan funke med 81x75? Eller må eg få tak i en B17 Veiv med 71,85 i slag og ha 84-85mm borr?
Er det noen i Sverige som kan sveise på og slipe, og få mindre slag på den måten?😎

Veit att man ikke skal ha for lange råder "stakar" men 81mm borr er jo veldig lite på 42/35mm ventiler.

Viktig og ikke jukse, det har aldri vært meningen! Men man burde få til en potent "B16" på lovlig vis. Motoren må jo også være holdbar, da det skal kjøres 5x3runder+Finale.

Alle råd og tips om vev, stakar, kolvar, topplokk, kam tas imot. Da det er mye penger uansett hvordan man bygger og da er det greit at ting har en sjanse til og funke. Har kjørt mye med B20 forgasserturbo på isen, i 7+ år, men aldri prøvd og stroket ned en motor 400ccm før.

Mange flinke folk på både Turbo og B20 her inne så derfor man må spørre om tips og trix over grensa.
Användarvisningsbild
super7
Forumsberoende
Inlägg: 1680
Blev medlem: tis nov 11, 2003 1:23 am
Ort: Umeå

Re: Volvo B18/B20 1571ccm TURBO?! Rch

Inlägg av super7 »

RCH142 skrev: ons okt 06, 2021 7:44 pm Men her i nærheten er det ingen som vil slipe Volvo B20 Veiv til mindre en 75mm slag, til 49mm tapp. Er det noen som tror det kan funke med 81x75? Eller må eg få tak i en B17 Veiv med 71,85 i slag og ha 84-85mm borr?
Er det noen i Sverige som kan sveise på og slipe, og få mindre slag på den måten?😎
Hej.

Ring Micke på http://www.umrab.se/sv/om-oss.htm

//Nisse
Behöver ni ha någonting svarvat , hör av er via PM
whilliam
Forumsberoende
Inlägg: 1695
Blev medlem: fre jul 31, 2015 11:30 pm
Ort: Joachim Whilliam Brandin. Björklinge

Re: Volvo B18/B20 1571ccm TURBO?! Rch

Inlägg av whilliam »

Lite mindre än 49mm kan man nog våga sig på. För att vara säker på att det blir starkt nog så kan man använda "smalare" lager (49mm verkar som att de vill använda från B230) Ta hellre Toyotalager från 3SGE/3SGTE de är smalare och har 48mm tapp original (finns också gott om lager och de är bra gjorda i bra material)

När lagret är smalare så kan man "kosta på sig" fina radier som gör att det blir starkt.
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10189
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Volvo B18/B20 1571ccm TURBO?! Rch

Inlägg av Kadett4wd »

tyvärr blir det ju inte radie runtom om man ska ändra slag mycket, så bäst är nog bita i sura äpplet och få en vev gjord.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
RCH142
Lite mer laddtryck
Inlägg: 16
Blev medlem: sön sep 26, 2021 6:11 pm

Re: Volvo B18/B20 1571ccm TURBO?! Rch

Inlägg av RCH142 »

Hvor kan man itilfelle henvende seg for og få lagd ny veiv med egne spec?
whilliam
Forumsberoende
Inlägg: 1695
Blev medlem: fre jul 31, 2015 11:30 pm
Ort: Joachim Whilliam Brandin. Björklinge

Re: Volvo B18/B20 1571ccm TURBO?! Rch

Inlägg av whilliam »

Top of the line, har du här: https://www.farndon.com/
Finns fler som har lägre priser men då tummas nog på annat?
Satsa gärna på 8 motvikter så du kan välja ett högt maxvarv på motorn.

Tillbaks till omslipning så har Patrick helt rätt men det blir ändå starkare med en generös radie (även om den bara når runt drygt halva varvet) jämfört mot om man slipar lika som det är original.
psa
För mycket laddtryck
Inlägg: 319
Blev medlem: lör apr 21, 2012 9:21 pm

Re: Volvo B18/B20 1571ccm TURBO?! Rch

Inlägg av psa »

Fardon har jag läst en hel del negativt om för länge sen, vet inte hur det är nu.
Arrows finns ju också i Europa, dock är det väl samma avgifter att beställa ifrån England nu som från tex USA och där finns ju en uppsjö med företag som tillverkar vevaxlar (både bra och dåliga).
Något av företagen som beställer helt eller delvis bearbetade vevaxlar ifrån Kina borde ju kunna ordna det, tyvärr är det väldigt mycket skit där också och det är inte ens Kinesernas fel egentligen.
Helst vill man ju hitta någon som har ett smidesämne som passar, det blir ju lite billigare än en billet från ett bra företag.

Excenterslipning var ju populärt förr, dom jag känner som har gjort det har haft fullt upp med att rikta vevaxlar och byta lager efteråt, misstänker att det krånglat med härdningens djup.
whilliam
Forumsberoende
Inlägg: 1695
Blev medlem: fre jul 31, 2015 11:30 pm
Ort: Joachim Whilliam Brandin. Björklinge

Re: Volvo B18/B20 1571ccm TURBO?! Rch

Inlägg av whilliam »

Det är en extremt väletablerad firma och om man "hört" negativt bör man nog förklara det! Exempelvis har jag hört mycket negativt om JE pistons men när man "grävde vidare" så var det "fel bakom spakarna" (folk hade beställt kolvar som var designade för högvarviga motorcyklar och de pallade inte extrema tryck i en turboladdad motor - knappast fel från JE:s sida?)

Jag har hört "andrahands info" som kommer från Rallycrossvärlden: En van motorbyggare använde regelbundet Farndon och DKE vevaxlar i motorerna (inga som helst problem) Så småningom sålde Doug Kiddie en del av verksamheten till Arrows och den första vev som då kom hem blev det sprickor i.
Motorbyggaren tipsade om att ALDRIG använda annat än Farndon så länge marknaden var osäker angående var grejerna kom ifrån (han tyckte att den sista DKE-veven såg annorlunda ut än förr, kanske Kina?)

står lite här:
http://forums.tbforums.com/showthread.php?t=34135
whilliam
Forumsberoende
Inlägg: 1695
Blev medlem: fre jul 31, 2015 11:30 pm
Ort: Joachim Whilliam Brandin. Björklinge

Re: Volvo B18/B20 1571ccm TURBO?! Rch

Inlägg av whilliam »

psa skrev: fre okt 08, 2021 6:01 pm Excenterslipning var ju populärt förr, dom jag känner som har gjort det har haft fullt upp med att rikta vevaxlar och byta lager efteråt, misstänker att det krånglat med härdningens djup.
Jo, det är känsligt hur man gör, men en van firma vet nog hur man gör "rätt" :thumbright:
B20 veven är induktionshärdad och då brukar härdningen gå riktigt djupt. På nitrerhärdade så kan det bli problem :thumbdown:
psa
För mycket laddtryck
Inlägg: 319
Blev medlem: lör apr 21, 2012 9:21 pm

Re: Volvo B18/B20 1571ccm TURBO?! Rch

Inlägg av psa »

Hade jag kommit ihåg vad som sas om dom hade jag kunnat säga det, men minns inte alls, det är upp till den som skall beställa/handla att göra eftersökning och jag var tydlig med att det kanske inte är ett problem längre ens.
Jo det finns mängder med exempel på bra tillverkare som levererar 'dåliga' grejer pga företaget som beställt dom med fel specifikationer, jag har sett flera i Sverige.
Sen finns det tillverkare som är prisade av många, men när man ser folk som mäter upp prylarna ordentligt så bleknar dom fort. Ganska typiskt i USA där saker säljs med tröjor och dekaler.
whilliam
Forumsberoende
Inlägg: 1695
Blev medlem: fre jul 31, 2015 11:30 pm
Ort: Joachim Whilliam Brandin. Björklinge

Re: Volvo B18/B20 1571ccm TURBO?! Rch

Inlägg av whilliam »

Helt sant :thumbright:
Skriv svar