Volvo B18/B20 1571ccm TURBO?! Rch

Diskussioner för erfaret folk
whilliam
Forumsberoende
Inlägg: 1695
Blev medlem: fre jul 31, 2015 11:30 pm
Ort: Joachim Whilliam Brandin. Björklinge

Re: Volvo B18/B20 1571ccm TURBO?! Rch

Inlägg av whilliam »

Det finns lågprisvarianter om man inte vill betala allt vad det kostar att få en vev tillverkad. Exemplen är många genom åren vad gäller folk som har lyckats modifiera och komponera ihop delar från helt olika motorfabrikat (det har blandats friskt mellan toppar/block/vevaxlar)

Hörde mig för lite och fick ett förslag på en vevaxel från Mercedes M102.910 de har 72.2mm slag. Cylinderavståndet på denna motor är 103mm så det stämmer inte riktigt men det borde gå att lösa (bara att fundera vidare) :thumbright:
Användarvisningsbild
super7
Forumsberoende
Inlägg: 1680
Blev medlem: tis nov 11, 2003 1:23 am
Ort: Umeå

Re: Volvo B18/B20 1571ccm TURBO?! Rch

Inlägg av super7 »

Varför gå över ån efter vatten....?
Behöver ni ha någonting svarvat , hör av er via PM
whilliam
Forumsberoende
Inlägg: 1695
Blev medlem: fre jul 31, 2015 11:30 pm
Ort: Joachim Whilliam Brandin. Björklinge

Re: Volvo B18/B20 1571ccm TURBO?! Rch

Inlägg av whilliam »

Vad menar du med det?
Användarvisningsbild
super7
Forumsberoende
Inlägg: 1680
Blev medlem: tis nov 11, 2003 1:23 am
Ort: Umeå

Re: Volvo B18/B20 1571ccm TURBO?! Rch

Inlägg av super7 »

Vet inte om killen har pratat med Micke än.... men det går att slipa dom mått han önskar.
Varför då börja med nån annan vevaxel som det förmodligen är mycket mer jobb på innan den passar i blocket!!
Behöver ni ha någonting svarvat , hör av er via PM
whilliam
Forumsberoende
Inlägg: 1695
Blev medlem: fre jul 31, 2015 11:30 pm
Ort: Joachim Whilliam Brandin. Björklinge

Re: Volvo B18/B20 1571ccm TURBO?! Rch

Inlägg av whilliam »

Vi diskuterade problem med slipning på förra sidan och det är väldigt svårt att slipa en 80mm slag till 72,2 slag. Grejen är att ska man få till en bra motor så är det nog viktigt att kunna använda en kolv med nära 84mm (Erland o jag helt eniga, vilket jag tror att vi ofta är)

B17 vevar är det i stort sett omöjligt att hitta :roll:

Behåller man Mercans slag som den är så behövs det en kolv med 83.22mm diameter och det borde kunna bli riktigt bra. Kanske kunde man använda Mazda 323 1.8 turbokolvar (diameter 83.0) och köpa fina Verdistakar till det hela :thumbright:

Alfa har använt "offset" stakar med förskjuten lill/storände, jag vet inte om det gett några problem och kanske rentav Verdi kunde ta det som en utmaning o testa nåt liknande?

Kanske man kan "medla" lite när man stoppar i foder (offsetborra) så att cylindrarna kommer nån liten bit närmre varandra (för att kompensera skillnaden i cylinderdistans)
Ramlager är mycket mindre på Mercan men även det finns det lösningar på (finns ganska mycket att välja på av tjocka ramlager som kan stämma i mått, från andra bilmärken)
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Volvo B18/B20 1571ccm TURBO?! Rch

Inlägg av Erland Cox »

Det finns ett bra Amerikanskt uttryck, KISS.
Keep It Simple Stupid.
Man ska inte komplicera grejer.

Erland
whilliam
Forumsberoende
Inlägg: 1695
Blev medlem: fre jul 31, 2015 11:30 pm
Ort: Joachim Whilliam Brandin. Björklinge

Re: Volvo B18/B20 1571ccm TURBO?! Rch

Inlägg av whilliam »

Vad är det som är komplicerat? Problem är väl till för att lösas? Kan man "jaga fatt" lösningar som kostar betydligt mindre pengar så har man ju i vart fall gjort "nånting bra" Precis sånt här ska man använda forumet till, annars är det bara att ringa en vevaxeltillverkare och slita upp "lädret" och det ger inte ens i närheten av samma glädje som att man "ror en egen grej iland".

Det jag tog upp var ju bara alternativ till lösning, funkar ju annars bra att bearbeta Mercaveven i vevaxelslipen så att den får underdimensionstappar och därmed kunna åka 84 eller 84.5 borr. Men jag tänkte framåt, nästa gång det blir dags att göra nåt med motorn (kanske ett ras så det behövs nya grejer)
Har man då en standard vev/standard kolvar och stakar från Verdi så man kan ringa o beställa nya, ja, då blir det raset inte lika kännbart som att man måste gör "specialjobb" återigen.
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Volvo B18/B20 1571ccm TURBO?! Rch

Inlägg av Jens Gustavsson »

vad säger reglerna vilka motorer är tilräckligt gamla och i vilka karosser? fins ju många mindre bra motorer en är volvo B14 eller renult motorn. den har liknade teknik som i en B20 men spegelvänt sen så har den bättre topp iallafall i den storlek den har då den har lutande ventiler ca 15-20 grader= mycket bättre än en b20 som måste vända luften hela 90 grader.

att bygga på en B16 vore kul men den motorn är lite gammal i konstruktion med 3 lager och bara två insugskanaler.

sen en sak man kan forska i är hur svårt det är att få dit en B230 axel? fräsa upp i blocket ??
whilliam
Forumsberoende
Inlägg: 1695
Blev medlem: fre jul 31, 2015 11:30 pm
Ort: Joachim Whilliam Brandin. Björklinge

Re: Volvo B18/B20 1571ccm TURBO?! Rch

Inlägg av whilliam »

Ligger en bild på reglerna på första sidan, det står: "ursprungliga block och topplock till bilmärket" vilket jag tolkar som att man är ganska låst.
Jag tänker mig inte heller att luften måste "vändas" när det gäller genomspolning på överlapp så ser jag bara fördelar med "icke crossflow" det är också till fördel för swirl (eftersom swirlriktningen är den samma på både ut/in)

Nackdelen ligger längre ut där kanalerna lättare transfererar värme och det blir trångt att utföra dem med en perfekt form vad gäller flöde och flödesriktning.

Är det kanske någon som "sitter på" en B17 vev? Det måste väl vara roligare att få in den i ett "vinnarekipage" än att bara sitta o ruva på den?

B230 vev är ju bra vad gäller möjlighet till höga varvtal men det blir ju lite lustigt med extremt små kolvar och och då helt omöjligt att få plats med ventilerna (går heller inte att bygga om toppen eftersom det inte fick "tillföras material")

En superfin billetvev med 8 motvikter hade varit perfekt (men kostsamt om man vill ha bra grejer)
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Volvo B18/B20 1571ccm TURBO?! Rch

Inlägg av Jens Gustavsson »

det fins fina kortslagiga B230 vevaxlar som inte kostar allt för mycket. men hur mycket jobb är det att få dit en? fräsa ned så ramlagren blir smalare kan ju inte va helt omöjligt?

en B14 från en volvo 340 remhjohan skulle den va godkänd i en amazon eller pv?
psa
För mycket laddtryck
Inlägg: 319
Blev medlem: lör apr 21, 2012 9:21 pm

Re: Volvo B18/B20 1571ccm TURBO?! Rch

Inlägg av psa »

B14 i sig kom nått år för sent för att vara godkänd, det är i så fall B13 (DAF/Volvo 66, men jag är okunnig på hur mycket som skiljer dom åt).
Jag får erkänna att jag kan väldigt lite om dom Renault motorerna, jag har gjort enklare service på nån bara, ren mardröm att skruva med då Ford bla använde vakuum slangar högt och lågt. :shock:
whilliam
Forumsberoende
Inlägg: 1695
Blev medlem: fre jul 31, 2015 11:30 pm
Ort: Joachim Whilliam Brandin. Björklinge

Re: Volvo B18/B20 1571ccm TURBO?! Rch

Inlägg av whilliam »

Jens Gustavsson skrev: sön okt 17, 2021 9:41 am det fins fina kortslagiga B230 vevaxlar som inte kostar allt för mycket. men hur mycket jobb är det att få dit en? fräsa ned så ramlagren blir smalare kan ju inte va helt omöjligt?

en B14 från en volvo 340 remhjohan skulle den va godkänd i en amazon eller pv?
Jo, får man tag på en sådan som är vettigt utförd så ska det inte vara så svårt att ändra så att den passar :thumbright: Vet du vad de kostar och om det är bra utförande på dem?

Här en bild på 1.4 liters Renaultpackning (borret är 76mm och på 1.3 liters är det 73mm) Kanske går att bedöma hur mycket "kött" det finns för att borra? Tvivlar på att vevaxeln på dessa motorer är vettig till höga effektuttag. De har endast 44mm vevtapp, vilket i.o.f.s. talar för att det är en smidd vev, men den har förmodligen endast 4motvikter och ger förmodligen problem om man varvar den.

Bild
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Volvo B18/B20 1571ccm TURBO?! Rch

Inlägg av Jens Gustavsson »

de har fin bottendel jag har skruvat en hel del i dem då mim morbror hade några sånna race motorer. skulle gissa att 8500rpm inte är nå problem.

det är våta foder och då de skulle göras mycket större så borra man fodren underifrån så det va kvar en kant uptill på fodret. ska se om jag hittar nå bilder på den? den hade dock den mer exotiska hemi toppen men den vanliga ser väldigt fin ut om man jämför med en B20 iallafall. går att slipa om kamaxlarna också.
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Volvo B18/B20 1571ccm TURBO?! Rch

Inlägg av Jens Gustavsson »

i denna tråd fins det lite bilder och info om uffes gordina med volvo B14 med gordini race toppen. men som sagt även vanliga toppen är bra. man ser fodret mm. viewtopic.php?t=31251&highlight=gordini

den motorn har för övrigt mycket historik från RC på -80 talet. per-inge walfredsson hade den i en 340. tror det fans bilder i R sport katalog på den med?
whilliam
Forumsberoende
Inlägg: 1695
Blev medlem: fre jul 31, 2015 11:30 pm
Ort: Joachim Whilliam Brandin. Björklinge

Re: Volvo B18/B20 1571ccm TURBO?! Rch

Inlägg av whilliam »

Vet man vad det var för motor med säkerhet? Renault lanserade 1.6 liters Gordini 1974 och den har 84mm slag med 48mm vevtapp (ramlager snarlika som 1.3) Borret i den är 78mm.

Man ska också ha klart för sig att höga varvtal utan vridmoment (lägre effekter) inte alls blir samma sak för vevaxeln som en turbomatad motor.

I vart fall hade Renault en bra oljepump för högt varv, så där blir det nog inga problem.

Våta foder har väl heller aldrig varit ett önskvärt koncept om man vill få lite tillförlitlighet.

Jag tror mer på B18 grund och nån vettig vevaxel till den. (och då med stort borr för att få den att gå som bäst på högre varvtal)
Skriv svar