Volvo B18/B20 1571ccm TURBO?! Rch

Diskussioner för erfaret folk
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Volvo B18/B20 1571ccm TURBO?! Rch

Inlägg av Jens Gustavsson »

vi hade aldrig nå problem med fodrerna iallafall. går att få topackningarna att täta väldigt bra också om man tunar in ett litet upstick likt på en diesel. den större motorn va nå helt annat vet inget om den men det va nån ren renult motor.
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10189
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Volvo B18/B20 1571ccm TURBO?! Rch

Inlägg av Kadett4wd »

whilliam skrev: sön okt 17, 2021 5:46 pm (och då med stort borr för att få den att gå som bäst på högre varvtal)
Lugn och fin,, finns inte vipparmsgrejer att köpa över disk till dessa så du kan varva 10000rpm+ med tillförlitlighet.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
whilliam
Forumsberoende
Inlägg: 1695
Blev medlem: fre jul 31, 2015 11:30 pm
Ort: Joachim Whilliam Brandin. Björklinge

Re: Volvo B18/B20 1571ccm TURBO?! Rch

Inlägg av whilliam »

He-he.... Jag som trodde Volvo hade såna kvar på lager :hihi:
Renault då? Är det ett bra alternativ med fina vippor :hihi:

Jag har svårt att tänka mig hur det skulle funka vettigt med lösa foder. Det måste kräva enormt långa toppbultar eftersom det slungade gjutjärnet knappt utvidgar sig alls (jämfört med resten av blocket i alu)

Folk verkar ju ha problem redan med "open deck" motorer om effekten är hög.

Parner gjorde ju en variant med "cylinderkassett" Det tror jag har förutsättningar att hålla bättre och speciellt om den täcker hela deckytan.
Skulle väl gå att tillverka till Renaulten men blir nog dyrare än en riktig vev till Volvon.

Renaults motor var först 1 liter sedan växte den stegvis upp till den största (1527.4cc) Detta gör den "knepig" att borra så att geometrin blir bra till detta bruk. Den andra motorn de körde, verkar varit större och den kom 1974 i Gordini 1.6
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Volvo B18/B20 1571ccm TURBO?! Rch

Inlägg av Jens Gustavsson »

blocket är av gjut järn. toppen i aluminium. men det är en lätt konstruktion man kan enkelt lyfta i motorn själv då inte det sitter så mycket på den iallafall. typ halva vikten imot en B20.
RCH142
Lite mer laddtryck
Inlägg: 16
Blev medlem: sön sep 26, 2021 6:11 pm

Re: Volvo B18/B20 1571ccm TURBO?! Rch

Inlägg av RCH142 »

Mange gode innspill her! Men noen Renault motor tror jeg ikke blir aktuelt, da må man handle inn mye nye deler og ordne med clutch, clutchhus og overgang til M400 osv..

Sånn jeg ser det i en startfase, har jeg fortsatt lyst til og prøve med 81x75. Da kan jeg bruke sylinderforinger fra VW 2.5l Diesel. Ytterdia 84,5mm. og innerdia 81mm, Kolvar från Volvo T5 81mm borr 23mm pin og en custom H-Profilråde på 49-23-157. Og sende B18 veven til eksenterslipning og få 49mm tapp og 75mm slag.

Std topp med std str ventiler med fin portning og en F-Kam, Turbo med ca 50mm inducer og 55 exducer?
Trykke gjennom 1 stk 45/48 Weber ell 2 Su.

Dette tror jeg blir det billigste alternativet, om noen tror det kan funke? Har både Svarv og Fres selv så mye løser seg i verkstedet og.

Har lyst på "Big Bore" men kjennes ut som det blir dyrare.
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Volvo B18/B20 1571ccm TURBO?! Rch

Inlägg av Jens Gustavsson »

jag skulle suga igenom en metanol holley om jag vore dig. då blir det lättare att få bra lamda över ett brätt register+ bra respons.

det kommer dock bli svårt för dig att få vettig kompa med så liten volym utan att plana bort all stabilitet i däckplan.

dome kolvar vore bäst för det.

F kamaxeln är så tråkig men kanske fungerar skapligt till den lilla volymen?

så stor turbo behöver du inte. satsa hellre på körbarhet och på typ 280-300hk turbo, det räcker långt i en RC bil

mvh jens
RCH142
Lite mer laddtryck
Inlägg: 16
Blev medlem: sön sep 26, 2021 6:11 pm

Re: Volvo B18/B20 1571ccm TURBO?! Rch

Inlägg av RCH142 »

Skal sjekke ut holley.
Hva syns du er rett komp Jens? Alltid kjørt på 8,0-8,5/1 i mine B20/B21 Turbomotorer.

I min 142 med B20 med B21ET kolvar, 38,5/46 ventiler i en fin topp og Holset Hx 35 kjører jeg med F-Kam. Den fungerer best mellom 5 og 8000rpm og må kjøres hardt. Den bremset 324hk i motor på 1,35Bar Ladetrykk og går fullgass på isen i 10-15min omgangen. 4.88 utv så går det fint med F-kam syns jeg. Denne motoren har potensial i 400+hk men ble mappad safe for iskjøring.
nkro
För mycket laddtryck
Inlägg: 498
Blev medlem: tis nov 13, 2007 10:54 pm

Re: Volvo B18/B20 1571ccm TURBO?! Rch

Inlägg av nkro »

Jag vet inte riktigt vad dom tycker om turbo byggen i historisk rallycross. Det kanske ska se ut och vara som det var på den tiden. Saab V4a körde en hel del turbo. Dom värsta hade hemmagjord vev. Oftast någon mindre T04 turbo med en extern wastegate. Typ Sune eller hembygge från Saab eller E-Tuna (möjligt att den kom senare. Hade dom ngn intercooler var det typ ett värmepaketet med vatten i. Jag kan ordna mer exakta detaljer om ngn är intresserade. Förgasaren var en strombergare om jag kommer ihåg rätt. Det här var runt 1976.
Niklas
whilliam
Forumsberoende
Inlägg: 1695
Blev medlem: fre jul 31, 2015 11:30 pm
Ort: Joachim Whilliam Brandin. Björklinge

Re: Volvo B18/B20 1571ccm TURBO?! Rch

Inlägg av whilliam »

Det Jens är inne på med "suga" är att turbon ger betydligt bättre respons när spjället sitter framför. Detta kräver karbontätning eller andra modifieringar. Vi har inga problem med att sätta karbontätning i de flesta turbos om det skulle behövas hjälp.

Jag ser heller inga hinder med att suga igenom ett K-jet (tror t.o.m. att det har testats, men har inte full koll)

Med de kunskaper som finns idag, är det inga problem att komponera en riktigt bra turbo med gammaldags delar. Det behövs absolut inga kullager eller exotiska material o utföranden, det räcker med de rätta dimensionerna på grejerna så funkar det bra.
Det har tagit lång tid o massor av timmar för att komma fram till vad som blir bra, detta gör att jag har väldigt lätt att förstå varför ingen mäktade med detta förr (när turbodelar var både dyra och ovanliga)
whilliam
Forumsberoende
Inlägg: 1695
Blev medlem: fre jul 31, 2015 11:30 pm
Ort: Joachim Whilliam Brandin. Björklinge

Re: Volvo B18/B20 1571ccm TURBO?! Rch

Inlägg av whilliam »

RCH142 skrev: tis okt 19, 2021 6:04 pm Skal sjekke ut holley.
Hva syns du er rett komp Jens? Alltid kjørt på 8,0-8,5/1 i mine B20/B21 Turbomotorer.

I min 142 med B20 med B21ET kolvar, 38,5/46 ventiler i en fin topp og Holset Hx 35 kjører jeg med F-Kam. Den fungerer best mellom 5 og 8000rpm og må kjøres hardt. Den bremset 324hk i motor på 1,35Bar Ladetrykk og går fullgass på isen i 10-15min omgangen. 4.88 utv så går det fint med F-kam syns jeg. Denne motoren har potensial i 400+hk men ble mappad safe for iskjøring.
Han föreslår ju Metanol, får du åka det så är det ett bra val för högsta effekt och då kan du ha väldigt hög komp.

Angående HX35 så är det den "sämsta" turbon i serien (dimensioneringsmässigt) Den bästa är HX40 med 76x67mm turbinhjul och för att få den till att spoola tidigt så behövs ett litet A/R på turbinhuset (resultatet blir en turbo som har märkbart bredare register än HX35)
Föregångaren till HX35-40 kallas H1 och där är H1E betydligt vanligare med 76x67mm turbin, den finns även med 76x64mm fast på HX40 är det tvärtom, nästan alltid 76x64mm och bara i undantagsfall 76x67mm
Thunderbo1t
Forumsberoende
Inlägg: 1035
Blev medlem: mån okt 31, 2011 5:29 pm
Ort: Ljusdal

Re: Volvo B18/B20 1571ccm TURBO?! Rch

Inlägg av Thunderbo1t »

Suga genom K-Jet? Var det inte så på "alla" K-Jet med turbo, B21ET t.ex.
Eller fattar jag fel? :scratch:
whilliam
Forumsberoende
Inlägg: 1695
Blev medlem: fre jul 31, 2015 11:30 pm
Ort: Joachim Whilliam Brandin. Björklinge

Re: Volvo B18/B20 1571ccm TURBO?! Rch

Inlägg av whilliam »

De sög visserligen genom mängdmätarskivan men det vi tänker oss här är att man ska suga genom spjället också.
Thunderbo1t
Forumsberoende
Inlägg: 1035
Blev medlem: mån okt 31, 2011 5:29 pm
Ort: Ljusdal

Re: Volvo B18/B20 1571ccm TURBO?! Rch

Inlägg av Thunderbo1t »

Ja, så klart, tänkte inte på det :doh:
whilliam
Forumsberoende
Inlägg: 1695
Blev medlem: fre jul 31, 2015 11:30 pm
Ort: Joachim Whilliam Brandin. Björklinge

Re: Volvo B18/B20 1571ccm TURBO?! Rch

Inlägg av whilliam »

Tycker det är bra att man frågar o kommenterar - även om man tänker "lite snabbt" ibland (det gör vi alla)
whilliam
Forumsberoende
Inlägg: 1695
Blev medlem: fre jul 31, 2015 11:30 pm
Ort: Joachim Whilliam Brandin. Björklinge

Re: Volvo B18/B20 1571ccm TURBO?! Rch

Inlägg av whilliam »

RCH142 skrev: tis okt 19, 2021 5:32 pm

Sånn jeg ser det i en startfase, har jeg fortsatt lyst til og prøve med 81x75. Da kan jeg bruke sylinderforinger fra VW 2.5l Diesel. Ytterdia 84,5mm. og innerdia 81mm, Kolvar från Volvo T5 81mm borr 23mm pin og en custom H-Profilråde på 49-23-157. Og sende B18 veven til eksenterslipning og få 49mm tapp og 75mm slag.
Låter som en bra plan att börja med, de mer exotiska lösningarna kan komma senare (som ett "ess" i rockärmen i fall man inte kör ifrån konkurrenter)

Tycker dock, du ska överväga VAG-kolvar. 81 borr, starka, smidda. (om du vill komma lite billigare undan än att köpa nya eftermarknads)
Skriv svar