Volvo B18/B20 1571ccm TURBO?! Rch

Diskussioner för erfaret folk
RCH142
Lite mer laddtryck
Inlägg: 16
Blev medlem: sön sep 26, 2021 6:11 pm

Volvo B18/B20 1571ccm TURBO?! Rch

Inlägg av RCH142 »

Hei!
Trenger tips til hvordan man kan bygge en B20 turbo motor etter reglementet i Rallycross Historic klassen!

Der er maks motor volum 2200ccm, ved turbo må ccm ÷1,4 derav 1571ccm.

Åpen for forslag på borring/slag, topp m ventiler/kanalstørrelse, kamaksel, forgassere, osv.

Har selv tenkt på std B18,evt 1.overdim. og 70mm slaglengde. Og b18 topp med 42/37 ventiler?

Kamaksel er eg usikker på, selv kjørt K og F kam med 2,1 og turbo før. Men nå får man vell flera nye kamprofiler.

Det er ikke lov med innsprut, så må kjøre forgasser, evt mekanisk innsprut. Forgasser kan ikke være nyere en 1980, så mikuni bortfaller? Tenker enten 1stk 45 Weber/dellorto eller 2stk stromberg.

Bilen motoren skal i er en 142 med tettstega M400 og 4.88 utv.

Tar imot alle tips for og få en mest mulig kjørbar motor.
nkro
För mycket laddtryck
Inlägg: 480
Blev medlem: tis nov 13, 2007 10:54 pm

Re: Volvo B18/B20 1571ccm TURBO?! Rch

Inlägg av nkro »

Varför inte mekaniskt insprut typ k-jetronic?
Niklas
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6917
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Volvo B18/B20 1571ccm TURBO?! Rch

Inlägg av Erland Cox »

Jag hade också kört B18 block med minsta möjliga ÖD för cylindertjocklek.
B18 topp med 42-35 ventiler med original storlek för både insug och avgas i packningsytan.
Använd styrringarna i toppen för att dom lokaliserar insuget och hjälper till att få insugningspackningen att hålla.
K eller D kam borde fungera bra, det beror på varvtalsregister men styrka från botten är alltid bra.
Plan kolv med lutande squish i toppen för att slippa spikningsproblem.
Packning så nära cylinderdiametern som möjligt och förbränningsrummet anpassat. porta inte förbränningsrummet på avgas vid avgasportssidan
bara mot cylindern och klämspalten.
Höj inte heller avgaskanalen under ventilen utan bara bredda. 8mm:s skaft B20 ventiler.
Gärna turbo med twin entry om det är tillåtet med kortast möjliga grenrör.
En K-jet från en B21 turbo borde fungera bra, jag vet inte hur K-jet reagerar för ojämnt underlag men den borde väl dämpa det ganska bra.

Erland
whilliam
Forumsberoende
Inlägg: 1695
Blev medlem: fre jul 31, 2015 11:30 pm
Ort: Joachim Whilliam Brandin. Björklinge

Re: Volvo B18/B20 1571ccm TURBO?! Rch

Inlägg av whilliam »

Erland har gett dig det bästa tipset för körbar motor, i och med att han rekommenderar twin entry och så låg volym som möjligt på grenrör.
Vi vill gärna se vad reglementet säger för att kunna ge de "smartaste" tipsen.
Får du ha tillskottssprut som består av elektroniska/elektriska spridare (ursprungligen användes kallstartspridare från K-jet) Att använda sådan var populärt i rallycross förr och de kopplas in med enkla tryckvakter i takt med att laddtrycket stiger (sitter bara monterade på enklaste sätt i tryckrör)

Får du använda elektronisk tändning?
RCH142
Lite mer laddtryck
Inlägg: 16
Blev medlem: sön sep 26, 2021 6:11 pm

Re: Volvo B18/B20 1571ccm TURBO?! Rch

Inlägg av RCH142 »

Legger ved screenshot av motorreglementet. Ser det ikke er opptil 1980 for forgasser/insprut, istede var det 1974.

Det står "tidsenliga turbos" uten kulelager, regner da med at man kan bruke nyeste og lettspolte turboer som Turbonetics og Precision m twin entry så lenge de er med glidelager. Att man ikke trenger å bruke 1970s KKK og Holset aggregat.. :roll:

Man lastebil kom med luftkjølt intercooler i 1973, men veit ikke om man skal satse på og få det godkjent :hihi:
Bilagor
Screenshot_20210927-024857_Drive.jpg
Screenshot_20210927-024857_Drive.jpg (87.64 KiB) Visad 1439 gånger
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21516
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Volvo B18/B20 1571ccm TURBO?! Rch

Inlägg av Jens Gustavsson »

en sån historisk turbo motor har jag fantiserat att bygga också! men lite anorlunda
RCH142
Lite mer laddtryck
Inlägg: 16
Blev medlem: sön sep 26, 2021 6:11 pm

Re: Volvo B18/B20 1571ccm TURBO?! Rch

Inlägg av RCH142 »

Fortell Jens! Har hørt med en motorbygger her i Norge som foreslo foring og 81 i borr og 75 i slag.
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6917
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Volvo B18/B20 1571ccm TURBO?! Rch

Inlägg av Erland Cox »

Jag hade inte gått under 84mm, du får inte plats med ventilerna annars.

Erland
Pacman
Forumsberoende
Inlägg: 1756
Blev medlem: ons apr 25, 2007 11:05 am
Ort: Skånska Landsbygden

Re: Volvo B18/B20 1571ccm TURBO?! Rch

Inlägg av Pacman »

Tänker bara högt här…..
B20E hade D-Jetronic i slutet av 60-talet, ett analogt insprutningssystem med analog ECU, analog MAP-sensor och 380cc lågohmiga spridare. Samma system satt senare I B30E med.
Borde gå att modifiera MAP-sensorn till att klara övertryck med, samt köra med dubbla spridare.
//Pacman
(Patrik Ståhl)
Thunderbo1t
Forumsberoende
Inlägg: 949
Blev medlem: mån okt 31, 2011 5:29 pm
Ort: Ljusdal

Re: Volvo B18/B20 1571ccm TURBO?! Rch

Inlägg av Thunderbo1t »

1974 B20E fick k-Jetronic, D eller K, vad kan vara bäst att utgå från? D kanske kan modifieras till oanade effektnivåer? :D
whilliam
Forumsberoende
Inlägg: 1695
Blev medlem: fre jul 31, 2015 11:30 pm
Ort: Joachim Whilliam Brandin. Björklinge

Re: Volvo B18/B20 1571ccm TURBO?! Rch

Inlägg av whilliam »

Tänkte också på den men "vågade" inte föreslå det eftersom det är ett jättejobb till att få i bruk (har aldrig hört om nån som använt/mappat dem till övertryck) Kanske enklare att få ett K-jet till o funka tänkte jag....

På historiska rallybilar "fuskar" de ju och monterar annat sprut inuti original ECU-låda, får man göra sånt så blir ju valet enkelt.
Thunderbo1t
Forumsberoende
Inlägg: 949
Blev medlem: mån okt 31, 2011 5:29 pm
Ort: Ljusdal

Re: Volvo B18/B20 1571ccm TURBO?! Rch

Inlägg av Thunderbo1t »

Läser: "Turbo får användas med förgasare eller mekanisk insprutning", faller D-jet bort då?
Läser: "original insprutning får användas", betyder det att den inte får modifieras? Modifiera/justera, vart går gränsen?
Thunderbo1t
Forumsberoende
Inlägg: 949
Blev medlem: mån okt 31, 2011 5:29 pm
Ort: Ljusdal

Re: Volvo B18/B20 1571ccm TURBO?! Rch

Inlägg av Thunderbo1t »

Nytt sprut i gammal låda, ehhh det är en skaplig justering....
whilliam
Forumsberoende
Inlägg: 1695
Blev medlem: fre jul 31, 2015 11:30 pm
Ort: Joachim Whilliam Brandin. Björklinge

Re: Volvo B18/B20 1571ccm TURBO?! Rch

Inlägg av whilliam »

Ja, det är sådant som är problemen med reglementen och den bästa motorn bygger man om man "tänjer" på gränserna. Blev jätteförvånad när jag hörde om rallybilarna med "nytt innehåll" i ECU. Betyder att man bör göra sig säker på hur det går att lösa innan man bestämmer sig.
Thunderbo1t
Forumsberoende
Inlägg: 949
Blev medlem: mån okt 31, 2011 5:29 pm
Ort: Ljusdal

Re: Volvo B18/B20 1571ccm TURBO?! Rch

Inlägg av Thunderbo1t »

Det är ju inte fusk innan man avslöjas, och vissa saker kanske man inte ska nämna på öppna forum om man planerar något "nytt" :hihi: :whistle:
Skriv svar