Vevstakarna borde du kunna diskutera direkt med Verdi. Den största nackdelen med extremt långa stakar borde ju vara att de blir tunga och det måste han ha god erfarenhet av hur man bedömer.
Långa stakar är bra för motorns mekaniska verkningsgrad på höga varvtal (friktionsförluster i lager och värmeförluster i vevaxelns böjning)
När en kolv vänder uppe så motverkas kraften av en annan kolv som vänder nere. Den rörelse som vevaxeln ger kolvarna blir annorlunda i de bägge ändlägena och därmed också krafterna som de utsätter vevaxeln för - ju längre stakar, desto mer börjar rörelsen bli likvärdig i ändlägena och detta belastar då veven mindre.
Jag har inte kikat vad det finns för varianter på VAG kolvar men har sett att de har smidda och i min skalle har jag ibland "komponerat" båtracing motorer med diverse Toyota (Yamaha) motorer och borr som kan svälja VAG 81mm för att kunna använda begagnade kolvar o hålla ner priset.
Ska jag tipsa eller bygga turbo så vill jag veta 100% vilka "årgångar" på delarna som är tillåtna. Det är enklare att få tag på moderna delar, så det underlättar om reglementet inte är "stenhårt" på den punkten.
De sista cc i motorvolym är knappast avgörande, den kommer att gå bra ändå.