Kadenacy effekt

Diskussioner för erfaret folk
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Kadenacy effekt

Inlägg av Erland Cox »

Vi har långt kvar dit, än så längee är vi på 80 grader ETDC och har precis satt fart på gasen.
Jag sa inte att man inte fick stoppa flödet helt abrupt.
Men hade man stoppat det vid 80 grader ETDC så hade man ju kunnat få 1,2727 bars tryck vid ventilen.
Men ventilen vill man ju inte stänga förrän 180 grader senare och vad har då hänt med hastigheten?
På hastighetsdiagrammet där ventilen stänger 90 grader EBDC så kan man se att flödet har slutat flöda inåt och stannat vid 45 grader EBDC.
1500 varv senare vid max effekt så stannar förmodligen inte flödet förrän vid 60 grader EBDC.
Men varför stannar flödet upp, var tog energin vägen? Det är nästa sak att tänka på.

Erland
whilliam
Forumsberoende
Inlägg: 1695
Blev medlem: fre jul 31, 2015 11:30 pm
Ort: Joachim Whilliam Brandin. Björklinge

Re: Kadenacy effekt

Inlägg av whilliam »

Vi är ju helt eniga så det är ingen mening att tjafsa vidare om detta? I stället för att ställa frågor så är det bara att läsa innantill vad jag skrev i förra posten :thumbright: (av det jag skrev så borde du ju förstå att jag menar att det mesta av energin gick in i cylindern)

Eftersom vi nu är eniga om att det kan byggas ett tryck av Kadenacyeffekt på insugssidan så kan vi fortsätta att bolla avgassidan.

På samma sätt som luftmolekyler bromsas upp och kinetisk energi återställs till statiskt tryck så är det väl rimligt att en "abrupt" avbruten avgastömning ger ett undertryck i kanalen efter att ventilen stängt?

Tänk på att patentet är gammalt och det var nog "tunnare" kanaler på den tiden, vilket borde resultera i högre hastighet (i kanaler) vid motsvarande effektuttag som moderna motorer. (de högre hastigheterna är till Kadenacy favör men idag vet vi att det är viktigare att satsa på pulser i stället)
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Kadenacy effekt

Inlägg av Erland Cox »

Nej, vi är inte klara här än, vi har 180 grader kvar att diskutera.
Potentialen att fylla med kinetiskt tryck var bara 0,27 bar 180 grader innan ventilen stängde på fel sida av BDC.
Varför stannar flödet upp innan ventilen har stängt?

Erland
whilliam
Forumsberoende
Inlägg: 1695
Blev medlem: fre jul 31, 2015 11:30 pm
Ort: Joachim Whilliam Brandin. Björklinge

Re: Kadenacy effekt

Inlägg av whilliam »

Erland, det är helt uppenbart! Jag tror inte någon som läser detta har nåt problem med att förstå varför hastigheten minskar i takt med att cylindern fylls. Det är ju inte heller något som du behöver veta att jag förstår (det tog ju nämligen flera sidor innan polletten trillade ner vid ditt tangentbord)

Vad man, däremot, behöver ha i åtanke är att hela luftpelaren i insugskanalen "skjuter på" så det är inget "ögonblicksverk" att stoppa pelaren (även om den stannar helt just vid ventilen)

För att undvika "Sveriges längsta trådar" så kan du väl säga om det är möjligt att bygga tryck bakom stängd ventil med annat än tryckvågen?
whilliam
Forumsberoende
Inlägg: 1695
Blev medlem: fre jul 31, 2015 11:30 pm
Ort: Joachim Whilliam Brandin. Björklinge

Re: Kadenacy effekt

Inlägg av whilliam »

Erland Cox skrev: fre okt 08, 2021 10:17 pm
Potentialen att fylla med kinetiskt tryck var bara 0,27 bar 180 grader innan ventilen stängde på fel sida av BDC.

Erland
Potential betyder att det är en effekt som kommer senare (just när "potentialen" är som störst är dess effekt som minst)
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Kadenacy effekt

Inlägg av Erland Cox »

Nej, potentiell är den energi man har just då, inte tidigare och inte senare.
Hastigheten som kom av kolvens acceleration förbrukas på efterfyllning.
Från ett max i kanalen runt 80 grader ETDC så har hastigheten blivit 0 vid 45 grader EBDC i diagrammet.
Vid max effekt runt 60 grader EBDC, 30 grader innan ventilen stänger.
Vid max hastighet vid 80 grader ETDC var den energin omsatt i tryck 0,27 bar.
Vid BDC var den 0,059 bar och 60 grader efter BDC var den 0 bar vid 7000 varv.
Diagrammets hastigheter gånger 1,3.

Bild

Hastigheten i insugningskanalen när kolven vänder uppåt har bara ett potentiellt tryck på 0,06 bar som dessutom minskar snabbt.
Vad är det då som gör att man kan hålla insugningsventilen öppen 90 grader till utan reversion förrän strax innan ventilen stänger?

Erland
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Kadenacy effekt

Inlägg av Erland Cox »

Bild
whilliam
Forumsberoende
Inlägg: 1695
Blev medlem: fre jul 31, 2015 11:30 pm
Ort: Joachim Whilliam Brandin. Björklinge

Re: Kadenacy effekt

Inlägg av whilliam »

Erland Cox skrev: fre okt 08, 2021 10:55 pm Nej, potentiell är den energi man har just då, inte tidigare och inte senare.

Erland
Erland, om det finns VM i att tjafsa så är du en självskriven vinnare! Jag har aldrig ens hört om nån som är i din klass :thumbright:
Den gamla anekdoten om Motvalls kärring är löjlig jämfört med din kapacitet.

Potentiell betyder inte alls att den är just då. (du får gå en Svenskakurs också)
En tyngd som ligger på ett bord har en potentiell energi och rullar du den över kanten och får den på tån så har du utvunnit energin.
Kolla även vad du själv skriver här:
"Att köra en bil i 100 kmh på en rak väg är inte ett arbete i fysikalisk mening. Det krävs en lutning eller en hastighetsökning för att det ska vara ett arbete. Tar man in luftmotstånd och friktion blir det ett arbete. Sunusvåg:+1-1+1-1=0"
En bil som bara kör rakt fram räknades ju inte ens i din "värld"... men du, ställ dig framför o stoppa den så får du se vad potentiell innebär. :doh:

Varför lägger du upp dessa bilder hela tiden? Jag tror forumsfolket har sett dem vid detta laget.

Kan du se till att vi kommer vidare i stället? Svara på om det gick att få en högre amplitud på den vänstra röda, positiva vågen, av annat än tryckvåg?
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Kadenacy effekt

Inlägg av Erland Cox »

Du visar tydligt att du inte är uppmärksam och att du inte läser länkar.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Potentiell_energi
Potentiell energi är energi som är lagrad i ett föremål beroende på dess position i ett kraftfält eller lagrad i ett system vars energi är beroende av systemets tillstånd.
Hur mycket energi har tyngden kvar när den väl ligger på golvet?
Ungefär lika mycket som gasmassan i insugningskanalen 30 grader innan ventilen stänger vid max effekt.
Där tryckmax är i diagrammet.
Eftersom den kinetiska energin var väldigt liten i slutet av insugningstakten, kan den då påverka ramningstrycket?

Erland
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Kadenacy effekt

Inlägg av Erland Cox »

En presentation av Kadenacy principen borde stått som första inlägg i den här tråden.

https://en.wikipedia.org/wiki/Kadenacy_effect

https://patents.google.com/patent/US2144065

Vilket visar vikten av att läsa om det man diskuterar eftersom patentet gäller en tvåtaktsmotor och dess avgassystems förmåga att suga
från insug efter blow down.

What I claim is:-'
1. A two-stroke cycle internal combustion en.- gine of the kind set forth wherein the area of exhaust lead and the angle of exhaust lead conform with the following equation:-
100 Kat 360 N- where W is the cylinder volume in cmfi, A the area of exhaust lead in cmfi, v a hypothetical mean velocity of mass exit of the burnt gases of the order of 450 metres per second, K a constant depending upon the form of the exhaust orifice and the area opened per unit movement of the piston or crank shaft, a is the angle of exhaust lead in degrees and N the speed of the engine in revolutions per second, the time at being such as to ensure that the mass exit of the burnt gases from the cylinder will be completed in the interval elapsing between exhaust and inlet opening.
2. A two-stroke cycle internal combustion engine as claimed in claim 1, wherein a equals 20 where N equals 25 revolutions per second.
3. A two-stroke cycle internal combustion engine of one litre capacity as claimed in claim 1, wherein t is equal to .002 secs.
MICHEL KADENACY.

Det verkar som om du behöver en kurs i fyrtaktsmotorns funktion Whilliam eftersom du tror att den principen kan användas där.
Men är det som jag tror så tog du bara ett ord som jag skrev och använde det utan att kolla vad det betydde.
Som vanligt alltså. Noll koll.

Erland
whilliam
Forumsberoende
Inlägg: 1695
Blev medlem: fre jul 31, 2015 11:30 pm
Ort: Joachim Whilliam Brandin. Björklinge

Re: Kadenacy effekt

Inlägg av whilliam »

Erland, det är hela tiden du som inte hänger med. Du skriver fel, du läser fel och du gör felaktiga statements. Jag har också fel men inte lika ofta, så det är väldigt olämpligt att du anklagar mig för att inte ha nån koll. (citera i stället de ställen jag skrivit fel på så tar vi en diskussion om det)
Kan du, vänligen gå tillbaka till bilden i denna tråds först post? Då ser du tydligt hur jag föreslår (det inritade i bilden) att det är avgassidan jag vill få till en diskussion om. :thumbright:

Att sedan du är en sån fruktansvärd mästare på att "tjafsa" (jag tänkte skriva missförstå, men jag tror du förstår, helt o fullt, men du LÅTSAS att du inte fattar vad jag skriver ENBART för att kunna tjafsa)
Gör att tråden verka handla om annat i stället för topic.

Det krävdes flera sidor för att du skulle begripa vad Bernoulli handlar om - detta betyder att när du är inblandad så blir trådarna PRECIS HUR LÅNGA SOM HELST (för du bara tjafsar och VILL inte förstå vad man skriver)
Läs detta igen, där får du ju tips om hur du kan sköta dig bättre:viewtopic.php?p=708916#p708916

Du är allvarligt trög om du tror att man kan skriva "potentiellt" tryck bara för att luftpelaren har en hastighet - därefter hävda att den "har det här och nu" :doh: Det är faktiskt helt uppenbart att trycket finns där som en potential och det betyder att det kan hämtas tillbaks igen när förutsättningarna är de rätta. (i detta fallet när luftpelaren stoppas upp)
har du så dålig förståelse för språk som du själv använder så är det enkelt att inse (för alla som läser det du skriver) att du inte förstår dig på saker o ting.
whilliam
Forumsberoende
Inlägg: 1695
Blev medlem: fre jul 31, 2015 11:30 pm
Ort: Joachim Whilliam Brandin. Björklinge

Re: Kadenacy effekt

Inlägg av whilliam »

Erland, ursäkta för "offtopic" men vet du vad "viskningsleken" är för något? Jag tror att du skulle kunna leka den med dig själv :hihi:

Ta nedan som exempel, det är tre poster som nästan kommer i rad:
Erland skriver:
Om den här hastigheten saktar in utan att stoppas abrupt,
Whilliam svarar:
Mer intressant var att du skrev att den inte skulle stoppas abrupt
Erland svarar:
Jag sa inte att man inte fick stoppa flödet helt abrupt.

Är du lite "osams med dig själv" eller "glömde du" kolla vad du skrev?
Användarvisningsbild
super7
Forumsberoende
Inlägg: 1680
Blev medlem: tis nov 11, 2003 1:23 am
Ort: Umeå

Re: Kadenacy effekt

Inlägg av super7 »

whilliam skrev: lör okt 09, 2021 1:44 pm Erland, ursäkta för "offtopic" men vet du vad "viskningsleken" är för något? Jag tror att du skulle kunna leka den med dig själv :hihi:

Ta nedan som exempel, det är tre poster som nästan kommer i rad:
Erland skriver:
Om den här hastigheten saktar in utan att stoppas abrupt,
Whilliam svarar:
Mer intressant var att du skrev att den inte skulle stoppas abrupt
Erland svarar:
Jag sa inte att man inte fick stoppa flödet helt abrupt.

Är du lite "osams med dig själv" eller "glömde du" kolla vad du skrev?
Fundera på skillnaden
Behöver ni ha någonting svarvat , hör av er via PM
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Kadenacy effekt

Inlägg av Erland Cox »

Whilliam, du glömde som vanligt svara på frågan:

Eftersom den kinetiska energin var väldigt liten i slutet av insugningstakten, kan den då påverka ramningstrycket?

Erland
Låst