Sida 1 av 2

Gt45 på 351w

Postat: sön okt 10, 2021 9:06 am
av Mustangpalm
Hej är själv väldigt dålig på turbostorlekar.
Ska gå från paxton cetrifugal till turbo i vinter, hur skulle en gt45 från kl racing funka på min 351w? 5,8lit eller kanske en hx55? , smidda kolvar ca 9 i komp, edelbrock e-street toppar, edelbrock efi insug, kam är tyvärr okänd men enligt tidigare ägare en ”kompressorkam” styrs av ett maxxecu mini och två vw spolar. Varvar inte högre än 5500-6000 pga ventilfjädrar o retainers. Gav 300hk som sugis och 455hk på 0,5bar med kompressorn. Siktar på 500+hk och max 0,7bar med turbon.
Manuell tko600 låda.


https://shop.klracing.se/sv/artiklar/gt ... flans.html

Re: Gt45 på 351w

Postat: sön okt 10, 2021 1:39 pm
av Erland Cox

Re: Gt45 på 351w

Postat: sön okt 10, 2021 3:36 pm
av psa
Orelaterat till turbon, om du inte har gått igenom dom topparna sen nya så hade jag gjort det innan du frestar på det hela. Edelbrock har sämre toleranser på bearbetningen än det mesta du kan köpa på Ebay ifrån Kina, det är vanligt att dom rasar pga det.

Re: Gt45 på 351w

Postat: sön okt 10, 2021 5:14 pm
av Erland Cox
Det är ett bra förslag, kolla även ventilfjädrarna.

Erland

Re: Gt45 på 351w

Postat: sön okt 10, 2021 5:29 pm
av whilliam
Satsa hellre på en HX50 eller HX55 med 67mm inducer på kompressorn och 80mm ut på turbinen.
Kl racing har ingen med större än 77mm ut verkar det som men det finns en hel del på begagnatmarknaden.

Om motorn går fin-fint med kompressorn så är det nog inget måste att kolla igenom topparna.

Effekten som motorn ger med kompressor måste "ökas" med de förluster som blir i kompressorn (en gissning är att det försvinner 25-40Hp i den)
Detta innebär att den effektökning du söker på vevaxeln, egentligen är i samma klass som nuvarande.

Re: Gt45 på 351w

Postat: sön okt 10, 2021 7:30 pm
av psa
Problemet William är att Edelbrock inte bearbetar delarna efter dom har pressats i utan innan, så styrningarna kan vara hur som helst i passning och sätena är ytterst sällan bra i anläggningsyta.
Är styrningarna nu tighta och anläggningsytan mellan ventil/säte dålig så kan det bli katastrof fort nog på sugmotor, med turbo som kan ytterligare öka temperaturen på avgasventilerna så blir det ännu större risk att nån ventil kärvar och sätter sig i kolvtoppen. :thumbright:
Sen har kvalitén varierat en del på delarna också, jag tror inte några amerikanska delar används förutom gjutningarna som dom gör själva.
Men det är så med dom flesta av dom amerikanska tillverkarna, Edelbrock är bara värst för stunden, man skall hålla sig till stommar därifrån.

Re: Gt45 på 351w

Postat: sön okt 10, 2021 9:04 pm
av Thunderbo1t

Re: Gt45 på 351w

Postat: mån okt 11, 2021 12:10 pm
av Mustangpalm
Inte orolig för e-street topparna,varken hört eller läst om problem med dom om man inte varvar mer än 5500-6000 och inte kör rullkam. Topparna är ju inte nya utan har gått ett tag med kompressor utan ic, har koll på avgas o insugstemp och med turbo kommer också ic installeras.

Re: Gt45 på 351w

Postat: mån okt 11, 2021 1:28 pm
av Erland Cox
Med turbo så höjer du varvtalet för max effekt med ca 1000 varv.
Låt inte ventilfjädrarna begränsa dig.

Erland

Re: Gt45 på 351w

Postat: mån okt 11, 2021 2:45 pm
av Bjorn W
Håller med psa, edelbrock i min mening är kina junk tyvärr.. gå igenom dom en "billig" försäkring och roligare att kunna varva lite till.
Ska du inte ladda mer än 0,7 så kör du på kls gt45, inte jätte dyr..

Re: Gt45 på 351w

Postat: mån okt 11, 2021 3:30 pm
av Steve
Kolla ebay.de istället om du tänkt köpa en GT45

Re: Gt45 på 351w

Postat: mån okt 11, 2021 7:08 pm
av Mustangpalm
Erland Cox skrev: mån okt 11, 2021 1:28 pm Med turbo så höjer du varvtalet för max effekt med ca 1000 varv.
Låt inte ventilfjädrarna begränsa dig.

Erland
Varför? Maxeffekt för vad, motor eller gt45? Det beror väl på vilken turbo? Det lär väl inte vara omöjligt att nå 0,7bar innan 6000rpm med 5,8lit motor? Med 300hk na motor o 0,7bar laddtryck så ska jag väl iaf teoretiskt nå 510hk

Pratade med en som har kl:s gt45 idag o den börjar ladda redan vid 2000rpm på hans cheva 350….

Re: Gt45 på 351w

Postat: mån okt 11, 2021 7:20 pm
av Mustangpalm
Thunderbo1t skrev: sön okt 10, 2021 9:04 pm GT45:or och V8:or:
https://www.youtube.com/results?search_ ... dener+gt45
Kollat allt holdner har gjort och hans favorit är ju just gt45 på 5-6lit motorerna, verkar alltid prestera bra

Re: Gt45 på 351w

Postat: tis okt 12, 2021 12:40 am
av whilliam
Oj vad ni skriver :thumbright: vad Psa skriver är sant! Är det problem med att det nyper i styrningarna så blir det ju mer värme nu och mer "fara", å andra sidan har ju motorn kanske körts en del och då borde spelet kunna haft tid att "gå till sig". Värt att begrunda om man ska "testa" eller kolla upp allt ordentligt.
Vad Erland skriver är också riktigt och ger ju ytterligare en anledning att gå igenom topparna - men allt beror ju på vad kravet på prestanda/effektkurva är, om inte målsättningen är höga varvtal och höjda effekter så borde det kunna funka ändå.
Det han menar med att maxeffekten hamnar på högre varvtal, är att turbon inte "stjäl" lika mycket från vevaxeln som kompressorn gjorde och det gör att man KAN få effektkurvan lite annorlunda (fast vad man verkligen plockar ut är ju upp till mapparen)

När det gäller min kommentar på turboval så kan jag bara säga att Holdener säkert inte jämfört GT45 mot HX50/55.
Holsets design på kompressorhjul är betydligt bättre för de "lägre" laddtrycksnivåerna, dessutom är de lättillgängliga i Sverige som begagnat från både Volvo/Scania i USA är det lite mer "brist" på dem och de "snubblar" lättare över en Garrett.

När man har stor volym på motorn så "funkar" det med nästan vad som helst i turboväg - men det är ändå inte fel att välja en som stämmer så bra som möjligt till målsättningarna.

Förmodligen kommer effekten att öka betydligt mer än vad du "räknar teoretiskt" och detta betyder att laddtrycket kanske hamnar mycket lägre än 0.7 för att nå målet (speciellt som du monterar I/C i samma veva) Detta borde ses som enbart positivt :thumbright:

Re: Gt45 på 351w

Postat: lör nov 13, 2021 10:28 am
av bulten
Hej! En fråga, fick du sålt kompressor kittet?