Eftermarknadsvevaxlar B230

Diskussioner för erfaret folk
KLM
För lite laddtryck
Inlägg: 3
Blev medlem: tor nov 04, 2021 4:02 pm

Eftermarknadsvevaxlar B230

Inlägg av KLM »

Kollar på smidd vevaxel till B230 för banracing/timeattack. Vad är erfarenheterna där gällande kvalité, erfarenheter osv?

Parner/ACM
ZRP
K1
Motordesign

Det finns säkert fler som jag inte listat...
psa
För mycket laddtryck
Inlägg: 319
Blev medlem: lör apr 21, 2012 9:21 pm

Re: Eftermarknadsvevaxlar B230

Inlägg av psa »

Jag skulle säga att en sak som sällan slår fel är att kolla om dom har borrat för att balansera.
Dom som säljer/tillverkar vevaxlar ifrån både väst och Asien för att ha två prisklasser och är kända för högsta kvalitet borrar inte dom billiga heller (eller tar ytterst lite).
Anledningen är det kan göra mer än profilering, polering etc av motvikter för att kontrollera oljan.
I extrema fall (vilket jag har sett på Volvo vevaxlar som säljs i Sverige) så kan dom ha borrat så mycket och så djupt att dom har skapat flera motvikter även om det på utsidan ser ut som en, något som kan skapa problem som inte går att mäta.
Användarvisningsbild
TurboRickard
För mycket laddtryck
Inlägg: 285
Blev medlem: ons jun 18, 2008 6:29 pm
Ort: Kvidinge Skåne

Re: Eftermarknadsvevaxlar B230

Inlägg av TurboRickard »

Hej.
Jag kör numera med en vevaxel från Arrow Precision i min B230.
Det är en riktigt fin vevaxel men den kostar betydligt mer än dom andra tillverkarna.
Den har 94,5mm i slaglängd och har 9-bultat svänghjul för 1/2" UNF bult.
Den ska enligt tillverkaren klara 2000hk+

I min gamla B23 körde jag med en vevaxel från Parner med 92,5mm i slag.
Denna motor körde jag 1050hk på utan problem med bottendelen.
Dock så hade jag gördel.

//Rickard
Jonas Enderlein
För mycket laddtryck
Inlägg: 246
Blev medlem: fre okt 09, 2015 5:59 pm

Re: Eftermarknadsvevaxlar B230

Inlägg av Jonas Enderlein »

Jag hade valt K1 veven som första och efter den Motordesign, K1 har 8 skinkor och jag har bara hört bra om den.
/Jonas E
psa
För mycket laddtryck
Inlägg: 319
Blev medlem: lör apr 21, 2012 9:21 pm

Re: Eftermarknadsvevaxlar B230

Inlägg av psa »

Det var ju Tom Molnar som hjälpte till att bygga upp K1, han är väl beviset för att det går att få riktigt bra grejer tillverkade i Kina om man vill. (Eagle och Scat tex är beviset för hur illa det kan vara ifrån Kina)

Parner/ACM skulle jag inte köpa, var och varannan del dom säljer är omoderna i design, vilket iaf får mig att tro att dom inte riktigt har koll på vad dom gör. Ingen mening med att chansa när alternativ finns.

I USA kostar generellt en Kina vev hälften mot dom billigaste som är tillverkade i USA, jag vet inte hur mycket det skiljer här i Europa. Ligger man inte på gränsen till vad som är möjligt så är det ju i sig inget fel med Asien tillverkat.
Användarvisningsbild
JE Jr
För mycket laddtryck
Inlägg: 289
Blev medlem: tis nov 18, 2003 8:44 pm
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Eftermarknadsvevaxlar B230

Inlägg av JE Jr »

Måste va nån generisk bild på K1s hemsida eller? Är ju bara 6 bulthål till svänghjulet?

https://www.k1technologies.com/products/044ADV860
Boost -> break -> fix -> repeat.
-740 Sport på Garaget-
-S70 Bruksis på Garaget-
psa
För mycket laddtryck
Inlägg: 319
Blev medlem: lör apr 21, 2012 9:21 pm

Re: Eftermarknadsvevaxlar B230

Inlägg av psa »

Det är nog dessutom till en V8. :lol:
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Eftermarknadsvevaxlar B230

Inlägg av Erland Cox »

Den smidda Kina vev som KL racing säljer är prisvärd tycker jag.

Erland
Användarvisningsbild
Johnny Borg
För mycket laddtryck
Inlägg: 285
Blev medlem: mån mar 30, 2009 12:20 am

Re: Eftermarknadsvevaxlar B230

Inlägg av Johnny Borg »

Såhär ser min K1 b230 vev ut.

86mm slag.

Har kört Street week o lite dyno med den.

Bild från nå converter experiment från förr ;)
DSC_1089.JPG
DSC_1089.JPG (170.62 KiB) Visad 2102 gånger
Johnny Borg
0762330358

____________________________
Volvo 142 DCT Hel rörram, 2018 - nu
60 ft : 1,45
201 m : 6,19, 184 km/h
____________________________
Volvo 740 Halfback, 2010-2016
60 ft : 1.35
201 m: 6.37, 177 km/h
402 m: 9.87, 231 km/h
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Eftermarknadsvevaxlar B230

Inlägg av Jens Gustavsson »

KLM skrev: lör nov 06, 2021 1:57 pm Kollar på smidd vevaxel till B230 för banracing/timeattack. Vad är erfarenheterna där gällande kvalité, erfarenheter osv?

Parner/ACM
ZRP
K1
Motordesign

Det finns säkert fler som jag inte listat...
hur mycket hk och rpm? vilket slag behöver du och vad är budjeten? jag har köpt ett par billet/smidda vevaxlar från KL de håller måtten väldigt bra och har fina radier mm och är helt klart minst lika bra som de du räknar upp men klart en Pankel eller liknade är ju värre men kostar betydligt mer och behövs mest troligt inte ?

mvh jens
psa
För mycket laddtryck
Inlägg: 319
Blev medlem: lör apr 21, 2012 9:21 pm

Re: Eftermarknadsvevaxlar B230

Inlägg av psa »

Du tar upp bra saker där Jens, man måste mäta dom väldigt noggrant och är dom bra så kommer det fungera till mycket. :thumbright:
Tittar man på vevaxlar så är dom dåliga slipade fel, dom har svag konkav eller konvex lageryta, annan radie än lagret, högt Ra, osv. Det går alltså inte att mäta på ett ställe på något halvdant sätt.
Vissa kända tillverkare har ingen kvalitets kontroll alls på dessa saker, men dom säljs i mängder ändå. :lol:
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Eftermarknadsvevaxlar B230

Inlägg av Erland Cox »

K1 har väl nåt certifikat om uppmätning och balansering med.
Den K1 och KL vev som jag mätte och kollade balansen på var helt OK.

Erland
psa
För mycket laddtryck
Inlägg: 319
Blev medlem: lör apr 21, 2012 9:21 pm

Re: Eftermarknadsvevaxlar B230

Inlägg av psa »

Jo det behöver ju inte vara dåliga saker bara för att det kommer ifrån Kina, det finns nog en och annan biltillverkare som har leverantörer därifrån.
K1 (iaf förr), Molnar och Compstar tex säljer ju alla riktigt bra saker ifrån Kina. Sen finns det ju Eagle och Scat som gör en fullkomligt mörkrädd, jag tror det räknas som sekunda varor även i Kina, men i USA går det att sälja med tröjor och dekaler. :lol:
Thunderbo1t
Forumsberoende
Inlägg: 1040
Blev medlem: mån okt 31, 2011 5:29 pm
Ort: Ljusdal

Re: Eftermarknadsvevaxlar B230

Inlägg av Thunderbo1t »

Jag går ju också å funderar på vilken vevaxel jag ska köpa, nu är det inte till en B230, men Scat och Eagle finns bland dem jag funderat på, nu blev man ju lite tveksam, har kollat på en del amerikanska forum å de verkar ofta tycka att Scat är mycket bättre än Eagle, när man pratar lågpris stroker kit till Cheva small block alltså, men är de lika "dåliga" tycker du?
psa
För mycket laddtryck
Inlägg: 319
Blev medlem: lör apr 21, 2012 9:21 pm

Re: Eftermarknadsvevaxlar B230

Inlägg av psa »

Jag har sett en del riktiga skräckexempel ifrån Scat, det brukar sluta med en slipning och det är ju inte den lättaste att göra om man inte vill/behöver ändra lager storlek. Vissa av deras vevstakar håller inte måtten efter dom har dragits, dom blir ovala. Sen brukar kontaktytorna inte vara bra heller, utan dom måste planslipas för att få full kontaktyta, iof ett arbete som ändå skall göras innan honing men något som är lätt att missa annars.
"Monkey see, monkey do" styr amerikanska marknaden tyvärr. Det ligger i deras kultur också att inte klaga eller ifrågasätta saker på samma sätt som här, men väntar man tills produkten är ute ur sortimentet så kommer mycket fram. :lol:
Skriv svar