Motronic Audi 20v 3B tändproblem!

Insprutning, Tändsystem och Elektronik

Moderator: backeliten

Larsson_200TQ
För mycket laddtryck
Inlägg: 185
Blev medlem: tis jun 03, 2008 11:47 am
Ort: Kalix

Motronic Audi 20v 3B tändproblem!

Inlägg av Larsson_200TQ »

Hej gott folk!

Skruvar i blindo här i Kalix i min gamle trotjänare Audi 200tq 20v 3B från 1989 med Motronic med tändproblem.
Inne på 2:a veckan nu och jag börjar bli desperat, finns ingen röd tråd eller tydliga fel eller svar på googlingar så jag testar här. 8)
(Många trådar hittas på nätet om problemet men dom är ej uppdaterade med några svar och väldigt gamla)

Helt plötsligt var bilen död efter en helg på gården, inte en tendens till att tända eller hosta så den blev ståendes.
Efter lite mekande såg jag att cyl 1-2-3 hade gnista varav 3:an väldigt svag/gul gnista, cyl 4-5 döda (noll gnista).
Har tidigare haft problem med trilskande hallgivare så jag tog för givet att det åter var dags för det bytet (8 år sen sist).
Testade skifta hallgivare, skifta hela fördelare, skifta tändspole, mäta upp kontakter och givare etc. (har en massa delar till dom här).
Svänghjulsgivare är testade (950-960 ohm) och även skiftade, stiftet på svänghjulet är ok, kablage har gåtts igenom, jordpunkter osv.
Efter bytet av hallgivare några gånger så tappades gnistan totalt och jag antog att jag bytt till nån som var dålig så beggad beställdes.
Även haft experthjälp i garaget av folk med långvarigt skruvande i såna här bilar utan att egentligen hitta vad som felar.

Kör i normalfall med chippad Motronicbox med MTM chip, har kört med den boxen i 13år nu utan problem.
Testade skifta styrbox till en original Motronicbox och då hade jag återigen gnista på bara cyl 1-2-3 varav 3:an är svag.
Originalboxen har förvarats torrt inne i en låda i förrådet i 13 års tid. Chippad box återmonterad idag för ett test och ingen gnista.

Har inget larm, ingen kortslutning, inga problem i lock-rotor-kablar-tändspole-tändmodul eller tändstift.
Motorn är korrekt nollad och har ej kuggat, alla markeringar stämmer för TDC (kamremsbyte utfört av mig för 2 år sedan).
Fördelaren är nollad korrekt, rotor pekar mot cyl 1 kabeln i locket då cyl 1 är i TDC, medurs rotation 1-2-4-5-3 tändföljd.
Tändkablar och lock är uppmätta och kablarna ger gnista direkt från spolen men från fördelaren bara till cyl 1-2-3 (med org.box).
Fördelaren är av typen med 1 fönster i metallkoppen som signalerar hallgivaren. Alltid haft metalldrev mot kammen också.
Vid fördelarbyte har axeln knackats ur för att behålla 1-fönsterskoppen och smal rotor då 3B/7A har denna lösning.
Hallgivarna som bytts har samma nummer men kommer från 5-fönstersfördelare (bör inte spela nån roll).

Vad säger vi, har ni några ideér? :wink:
Tack på förhand// Daniel
My weapons of choice:
1989 Audi 200TQ 20v (svart gangsterstuk)
1991 Audi 200TQ 20v (blått avant-lik)
1990 Audi 100 2.0 (random svenne-åk)
2001 Arctic Cat ZR800 (all black..)
1987 Chevrolet G20 Van (servicebil)

http://www.garaget.org/Larsson_200TQ
Pacman
Forumsberoende
Inlägg: 1756
Blev medlem: ons apr 25, 2007 11:05 am
Ort: Skånska Landsbygden

Re: Motronic Audi 20v 3B tändproblem!

Inlägg av Pacman »

Antar att du bytt fördelarlock med?
Annars låter det exakt som ärg på polerna i fördelarlocket.
//Pacman
(Patrik Ståhl)
Larsson_200TQ
För mycket laddtryck
Inlägg: 185
Blev medlem: tis jun 03, 2008 11:47 am
Ort: Kalix

Re: Motronic Audi 20v 3B tändproblem!

Inlägg av Larsson_200TQ »

Pacman skrev: tor nov 11, 2021 3:50 pm Antar att du bytt fördelarlock med?
Annars låter det exakt som ärg på polerna i fördelarlocket.
Ja locken har skiftats flera gånger och stiften inuti har slipats rena från oxid.
Rotorn är den korrekta med smal spets och är limmad på axeln, därför byts hela axeln vid fördelarbyte.
Axelns längd är också speciell på 3B likaså drevet mot kammen så det är lite pill att byta fördelare/hallgivare.
Har dock inte mätt upp rotorn än och vet ej heller vad för värde man i sånt fall ska få fram?

Nu har dock gnistan blivit ännu sämre efter ytterligare mekande hela dagen idag.
Med orginalbox där jag tidigare hade gnista på 1-2-3 är det nu bara gnista på cyl 1...och extremt svag.

Är tyvärr ingen el-expert, har givetvis multimeter och strob och såna grejer då man hållit på i 43 år... :)
My weapons of choice:
1989 Audi 200TQ 20v (svart gangsterstuk)
1991 Audi 200TQ 20v (blått avant-lik)
1990 Audi 100 2.0 (random svenne-åk)
2001 Arctic Cat ZR800 (all black..)
1987 Chevrolet G20 Van (servicebil)

http://www.garaget.org/Larsson_200TQ
Larsson_200TQ
För mycket laddtryck
Inlägg: 185
Blev medlem: tis jun 03, 2008 11:47 am
Ort: Kalix

Re: Motronic Audi 20v 3B tändproblem!

Inlägg av Larsson_200TQ »

Körde 45 minuter till i garaget, mätte upp fördelarlocken jag har ifall nån höjdskillnad till stiften finns men icket.
Satte dit orginallocket med nyslipade stift, kliniskt rent och utan sprickor givetvis, kontakt mellan stift och kabelanslutningar ok.
Mätte upp rotorn i bilen och några jag hade lösa, låg mellan 980ohm och 1090ohm med små variationer.
Slipade spetsen på rotorn samt plattan i mitten. Drog runt moton återigen för att säkerställa positionen.
Bägge kamnockarna pekar uppåt (syns genom oljelocket) och ettans kolv är i TDC högst upp.
Märket på svänghjulet (linjen) linjerar med kanten (dessa har ingen nolla utan ett streck).
Främre remskivans linjemarkering linjerar med pricken/upphöjningen på nedre kamremskåpan.

Endast svag gnista på cyl 1 stiftet....alla andra är döda...svarta...noll...ingen förändring.
My weapons of choice:
1989 Audi 200TQ 20v (svart gangsterstuk)
1991 Audi 200TQ 20v (blått avant-lik)
1990 Audi 100 2.0 (random svenne-åk)
2001 Arctic Cat ZR800 (all black..)
1987 Chevrolet G20 Van (servicebil)

http://www.garaget.org/Larsson_200TQ
Användarvisningsbild
Steve
Steve, inte Stiiiv
Inlägg: 6048
Blev medlem: ons sep 24, 2003 7:58 pm
Ort: Lykksällä

Re: Motronic Audi 20v 3B tändproblem!

Inlägg av Steve »

Kollat så TDC är TDC?

Fast iofs ska det väl inte spela nån roll, borde väl ge gnista ändå

12v till spolen? Även när du kör på startmotorn
Evighetsprojekten
If it has tits or wheels it will give you problems
Larsson_200TQ
För mycket laddtryck
Inlägg: 185
Blev medlem: tis jun 03, 2008 11:47 am
Ort: Kalix

Re: Motronic Audi 20v 3B tändproblem!

Inlägg av Larsson_200TQ »

Steve skrev: tor nov 11, 2021 6:32 pm Kollat så TDC är TDC?

Fast iofs ska det väl inte spela nån roll, borde väl ge gnista ändå

12v till spolen? Även när du kör på startmotorn
Ja 12v finns till spolen när startmotorn går och 5v till hallgivarens kontakt.
Har pluggat i laddaren då jag håller på med felsökningen så att det inte blir lågt med ström.
Med tändkabel från spolen till ett löst jordat tändstift så finns där gnista.
Men gnistan försvinner på vägen eller räcker inte till alla 5 tydligen.
Nu har jag ju knappt nån gnista på cyl 1 heller så det går utför.
Har inte sett gnista på cyl 4-5 sen bilen fick detta fel för 2 veckor sedan.
Kablar, stift, lock och nästan allt är ju flyttat fram och tillbaka utan att få liv i 4 och 5.

Verkar otroligt om 2 styrboxar eller 2 tändspolar med moduler skulle ge upp helt plötsligt?
Kanske man får testa en annan fördelarkropp med hallgivare återigen?
Eller testa med någon annan tändmodul som sitter bredvid spolen?
Eller leta en beggad styrbox vilket kan vara otroligt svårt....
My weapons of choice:
1989 Audi 200TQ 20v (svart gangsterstuk)
1991 Audi 200TQ 20v (blått avant-lik)
1990 Audi 100 2.0 (random svenne-åk)
2001 Arctic Cat ZR800 (all black..)
1987 Chevrolet G20 Van (servicebil)

http://www.garaget.org/Larsson_200TQ
Användarvisningsbild
Steve
Steve, inte Stiiiv
Inlägg: 6048
Blev medlem: ons sep 24, 2003 7:58 pm
Ort: Lykksällä

Re: Motronic Audi 20v 3B tändproblem!

Inlägg av Steve »

Har du bra gnista ut ur spolen så borde du ju ha gnista från fördelaren.
Kollat så rotorn snurrar? 😁
Evighetsprojekten
If it has tits or wheels it will give you problems
Allx
För mycket laddtryck
Inlägg: 195
Blev medlem: ons jul 06, 2016 8:43 pm
Ort: Västerås

Re: Motronic Audi 20v 3B tändproblem!

Inlägg av Allx »

Låter det som att startmotorn snurrar på som den ska? Provat jorda motorn med en extra startkabel?
Larsson_200TQ
För mycket laddtryck
Inlägg: 185
Blev medlem: tis jun 03, 2008 11:47 am
Ort: Kalix

Re: Motronic Audi 20v 3B tändproblem!

Inlägg av Larsson_200TQ »

Steve skrev: tor nov 11, 2021 7:24 pm Har du bra gnista ut ur spolen så borde du ju ha gnista från fördelaren.
Kollat så rotorn snurrar? 😁
Jodå, rotorn snurrar då jag drar runt motorn, har ju metalldrev där istället för plastdrev.
På dom här med 1-fönstersfördelare är det väl Motronic-boxen som styr hur många gnistor som skickas.
Hallgivaren som läser av fönstret då fördelaren snurrar kan ju bara meddela boxen hur och var tändläget för cyl 1 är.
Sen skickar Motronic-boxen signaler för resterande tändimpulser...som jag förstått det i alla fall... :wink:
My weapons of choice:
1989 Audi 200TQ 20v (svart gangsterstuk)
1991 Audi 200TQ 20v (blått avant-lik)
1990 Audi 100 2.0 (random svenne-åk)
2001 Arctic Cat ZR800 (all black..)
1987 Chevrolet G20 Van (servicebil)

http://www.garaget.org/Larsson_200TQ
Larsson_200TQ
För mycket laddtryck
Inlägg: 185
Blev medlem: tis jun 03, 2008 11:47 am
Ort: Kalix

Re: Motronic Audi 20v 3B tändproblem!

Inlägg av Larsson_200TQ »

Allx skrev: tor nov 11, 2021 7:44 pm Låter det som att startmotorn snurrar på som den ska? Provat jorda motorn med en extra startkabel?
Ja det är ju gamla grejer men startmotorn låter som den alltid gjort, har ju bytt några under dom här 13 åren.
Audin har mest stått parkerad under sommaren då jag kört andra fordon men några mil hann köras innan den dog.
Ska fortsätta felsökningen imorgon kväll och testa med startkabel som extra jord...
My weapons of choice:
1989 Audi 200TQ 20v (svart gangsterstuk)
1991 Audi 200TQ 20v (blått avant-lik)
1990 Audi 100 2.0 (random svenne-åk)
2001 Arctic Cat ZR800 (all black..)
1987 Chevrolet G20 Van (servicebil)

http://www.garaget.org/Larsson_200TQ
Användarvisningsbild
Johan Posth
Forumsberoende
Inlägg: 707
Blev medlem: ons okt 26, 2005 9:33 pm
Ort: Laxå

Re: Motronic Audi 20v 3B tändproblem!

Inlägg av Johan Posth »

Har du testat att byta rotor? De är ett inbyggt motstånd i dom som kan brinna av med lite otur, och i synnerhet rotor från biltema har jag erfarat.
Med tanke på att du har gnista ur spolen men sedan inte ut ur fördelaren.
Johan Posth, Laxå
070-2390054
Larsson_200TQ
För mycket laddtryck
Inlägg: 185
Blev medlem: tis jun 03, 2008 11:47 am
Ort: Kalix

Re: Motronic Audi 20v 3B tändproblem!

Inlägg av Larsson_200TQ »

Johan Posth skrev: fre nov 12, 2021 8:45 am Har du testat att byta rotor? De är ett inbyggt motstånd i dom som kan brinna av med lite otur, och i synnerhet rotor från biltema har jag erfarat.
Med tanke på att du har gnista ur spolen men sedan inte ut ur fördelaren.
Jag har mätt rotorn med multimetern och den visade ca 980 ohm vilket jag läst ska vara ok.
Flera andra som jag har liggandes har också liknande värden cirka 950-1000 ohm mätt från spets till centrum.
Jag vill inte slå sönder den här specialrotorn som är svår att få tag på, den är limmad på axeln...
Gnista från fördelaren har funnits men då bara till 3 av 5 stift.
Nu har jag bara gnista till 1 stift och väldigt svag.

Går ner i garaget nån timma nu och testar lite saker.
Extra jordkabel, rengöring vid startmotorn, koppla förbi tändningslåset osv.
Händer nåt mirakel så uppdaterar jag er givetvis. 8)
My weapons of choice:
1989 Audi 200TQ 20v (svart gangsterstuk)
1991 Audi 200TQ 20v (blått avant-lik)
1990 Audi 100 2.0 (random svenne-åk)
2001 Arctic Cat ZR800 (all black..)
1987 Chevrolet G20 Van (servicebil)

http://www.garaget.org/Larsson_200TQ
The
Forumsberoende
Inlägg: 5090
Blev medlem: tis jun 01, 2004 11:05 pm
Ort: Boden
Kontakt:

Re: Motronic Audi 20v 3B tändproblem!

Inlägg av The »

Har du "rätt antal" gnistor från spolen så är ju felet i fördelaren.

Får du inte nog många gnistor så är det tidigare i systemet
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
Användarvisningsbild
Steve
Steve, inte Stiiiv
Inlägg: 6048
Blev medlem: ons sep 24, 2003 7:58 pm
Ort: Lykksällä

Re: Motronic Audi 20v 3B tändproblem!

Inlägg av Steve »

The skrev: fre nov 12, 2021 3:34 pm Har du "rätt antal" gnistor från spolen så är ju felet i fördelaren.

Får du inte nog många gnistor så är det tidigare i systemet
Var ungefär det jag ville få fram också. Rotorn och fördelarlocket skickar ju bara vidare gnistan från tändspolen
Evighetsprojekten
If it has tits or wheels it will give you problems
Larsson_200TQ
För mycket laddtryck
Inlägg: 185
Blev medlem: tis jun 03, 2008 11:47 am
Ort: Kalix

Re: Motronic Audi 20v 3B tändproblem!

Inlägg av Larsson_200TQ »

Följande saker har nu testats:

Rengjort jordpunkter och jordflätan mellan motor och kaross.
Testat extra jord via startkabel enligt tips i tråden.
Monterat tryckknapp till startmotorn för att utesluta fel i tändningslåset.
Kört startmotorn från motorrummet och testat röra en massa kontakter osv.
Mätt ström vid spolen då startmotorn körts och det gav ca 11 volt där.
Fick den kraftigaste stöten jag nånsin fått av ett tändsystem, hade inte pluggat i kabeln till fördelaren... :doh:
Testat byta diverse reläer bla. till bränslepump.

Resultat samma som tidigare med en variation, gnista syns nu på stift 1,2 och 4...
Måste nog byta fördelare/hallgivare återigen, blir galen på det här.

En märklig sak är ju att jag har 5 identiska kontaktstycken på torpeden (3-stiftskontakter).
2 går till dom båda svänghjulsgivarna och en är vit och en är svart.
2 går till dom bägge knacksensorerna och en är vit och en är svart (bägge är nu urkopplade för att bara ha det nödvändigaste).
1 är röd och är inte ansluten till något och har nog aldrig varit det heller.
Skiftar man kontakterna mellan svänghjulsgivarna så ändras inte beteendet.
En läser av stiftet (tändläget) och den andra läser av startkransen (varvtal/räkna tänder).
Spelar ingen roll om svart går till svart eller vit till svart eller vit till vit...märkligt.
Har antecknat var allt suttit så det är ju inget som ändrats då bilen gav upp.

Fortsätter imorgon! :D

download/file.php?mode=view&id=1121
Bilagor
20211112_173759.jpg
20211112_173759.jpg (216.5 KiB) Visad 1132 gånger
My weapons of choice:
1989 Audi 200TQ 20v (svart gangsterstuk)
1991 Audi 200TQ 20v (blått avant-lik)
1990 Audi 100 2.0 (random svenne-åk)
2001 Arctic Cat ZR800 (all black..)
1987 Chevrolet G20 Van (servicebil)

http://www.garaget.org/Larsson_200TQ
Skriv svar