Porta block

Diskussioner för erfaret folk
parpalsson
Lite mer laddtryck
Inlägg: 31
Blev medlem: lör okt 08, 2011 6:28 pm

Porta block

Inlägg av parpalsson »

Har roat mig med att läsa igenom det mesta om B20 och portning. Blev att fundera angående borr kontra ventilstorlek, om man kan undvika att flödet avtar, när ventilen går ner i cylinderern genom att porta blocket ovanför översta kolvringen och frigöra area bredvid ventilen. Se skiss.

Skulle ingreppet ge nånting effektmässigt?
Slulle det orsaka andra problem med kolv etc?
Block2.PNG
Block2.PNG (49.65 KiB) Visad 2246 gånger
Steven henriksson
För lite laddtryck
Inlägg: 6
Blev medlem: ons aug 28, 2019 8:26 am

Re: Porta block

Inlägg av Steven henriksson »

Nu kör jag en okvallificerad killgissning.
Förutom det uppenbara att de sänker kompressionen,
Skulle du inte kunna få problem med vassa kanter, hotspots där din fasning slutar, samt riskera att flamfronten blir ineffektiv?
Folk har ju plockat en hel del effekt ur b20 både som sugis och turbomaskin, (i princip samtliga av dem bör ju vara medlemmar här)
Du kanske kan få oönskade tryckstötar som rubbar kolven.. men som sagt.. killgissning

Skickat från min ONEPLUS A6003 via Tapatalk

Thomas S
Lite mer laddtryck
Inlägg: 39
Blev medlem: ons aug 14, 2013 4:53 pm

Re: Porta block

Inlägg av Thomas S »

Jag portade mitt block så, dock inte B20 utan en Chrysler sexa.
Är nog bra/viktigt att anpassa formen på topplocket OCH blocket tillsammans.
Om man nu har motorn isär kan man lägga toppen på det tomma blocket och titta in i cylindrarna och rita /markera ev. utstick.
Sen slipa bort allt som man vill ta bort.
Nu hade min motor runda förbränningsrum så jag justerade lite runt om för att ta bort vassa kanter
Kompressionen blir ju lite lägre av detta men jag planade blocket och topplocket lite, så nu är det återställt/något högre än original

Thomas
parpalsson
Lite mer laddtryck
Inlägg: 31
Blev medlem: lör okt 08, 2011 6:28 pm

Re: Porta block

Inlägg av parpalsson »

Kompression får man korrigera för givetvis.

Thomas, kunde du jämföra före/efter i flödesbänk eller bromsbänk eller körde du på känn bara?
Thomas S
Lite mer laddtryck
Inlägg: 39
Blev medlem: ons aug 14, 2013 4:53 pm

Re: Porta block

Inlägg av Thomas S »

Det var var på känn.. men motorn funkade bättre än jag förväntade. Gäller att se allt som ett system, inte enskilda lösningar.
Allt ska harmoniera.
Ex. sätter man i större ventiler -lönar det sig mer att porta runt ventilen i förbränningsrummet- Sen en borrning av loppen gör lite till för flödet runt ventilen - Då får du samtidigt lite större cylindervolym
Vissa lösningar som sågas av en del, beror kanske på att de har andra sätt att nå sina mål. Kör moderna motorer som redan har bra flöde/höga varvtal
Thomas
parpalsson
Lite mer laddtryck
Inlägg: 31
Blev medlem: lör okt 08, 2011 6:28 pm

Re: Porta block

Inlägg av parpalsson »

Visst är det så, kul att det fungerade. Sökte runt lite och hittade ingen som provat, eller så googlar jag dåligt :wink:

Vore intressant att se empiriska tester på det.
OttoB
För mycket laddtryck
Inlägg: 154
Blev medlem: fre okt 03, 2014 10:20 am

Re: Porta block

Inlägg av OttoB »

Jag gjorde det på min B30, men bara vid insugventil.

https://photos.app.goo.gl/cAb9gtQrgarwhSW89
nkro
För mycket laddtryck
Inlägg: 498
Blev medlem: tis nov 13, 2007 10:54 pm

Re: Porta block

Inlägg av nkro »

Jag har så på en motor som ligger i garaget. Kan ordna bild. Den har rätt mkt kolvuppstick så toppen har frästs planats i förbränningsrummet för att få bra squish. Orginalhentiler. 42 mm på 90 borr
Niklas
parpalsson
Lite mer laddtryck
Inlägg: 31
Blev medlem: lör okt 08, 2011 6:28 pm

Re: Porta block

Inlägg av parpalsson »

Ordna gärna bild, intressant med all feedback :thumbright:
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Porta block

Inlägg av Jens Gustavsson »

det går bra att porta lite i blocket då man använder nyare B20 topparna med 92mm brädd på block som är kring 89mm men är det bra eller mer en nöd lösning? mer det sistnämda skulle jag säga då det fins nackdelar...
parpalsson
Lite mer laddtryck
Inlägg: 31
Blev medlem: lör okt 08, 2011 6:28 pm

Re: Porta block

Inlägg av parpalsson »

Jens, det kanske är en nödlösning. Det är mest uppfinningsrikedom och nyfikenhet som fick mig att skriva inlägget, då jag inte kunde hitta någon som provat. Men uppenbarligen så finns det ju flera redan. Bygger man en motor från grund kan man ju anpassa borr osv, men intressant att veta om det fungerar att göra liknande ingrepp i de fall man har begränsad budget eller klassbegränsningar som i t ex RC2150, veteranklasser etc.

Vill du vidareutveckla nackdelarna?
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Porta block

Inlägg av Jens Gustavsson »

jag har kört så i många b20 motorer där man kört nära orginal borr och nyare toppar. även på motorer som cheva bb och BMC hundkoje motorer har jag kört så. enligt david visard kan det ge 20hk på en cheva bb med litet borr om jag mins rätt?


några av nackdelarna är att.....

försvagning av blocket då man överladdar.

försvagar även för toppackningen då man överladdar. gör det svårare att O ringa också.

tappar kompa på både turbo och sug motorer.

ökar inte flödet så mycket som man kan tro men lite gör det helt klart.

gör att man tror att man kan köra större ventiler än vad man "bör ha" och det tappar man på.

mvh jens
Thomas S
Lite mer laddtryck
Inlägg: 39
Blev medlem: ons aug 14, 2013 4:53 pm

Re: Porta block

Inlägg av Thomas S »

Så här kan det se ut när professor Balthazar varit framme med slipen..
056.jpg
056.jpg (101.36 KiB) Visad 1928 gånger
Och inifrån cylindern..
053.jpg
053.jpg (96.84 KiB) Visad 1928 gånger
Som Jens skriver, Det kan göra lite på flödet , men kanske med smärre nackdelar - lite beroende på motortyp
Thomas S
Lite mer laddtryck
Inlägg: 39
Blev medlem: ons aug 14, 2013 4:53 pm

Re: Porta block

Inlägg av Thomas S »

Kanske ska tillägga att på denna motorn stoppar/vänder kolven en bit ner i loppet. Kommer inte ihåg men en 3-5 mm.

Thomas
parpalsson
Lite mer laddtryck
Inlägg: 31
Blev medlem: lör okt 08, 2011 6:28 pm

Re: Porta block

Inlägg av parpalsson »

Stiligt Thomas :thumbright:

Tackar för samtlig feedback.
Skriv svar