Volvo 142 Dragracing. 5.36sec / 211km/h

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Theis
För mycket laddtryck
Inlägg: 200
Blev medlem: lör nov 03, 2007 7:58 pm
Ort: Helsingborg, Skåne

Volvo 142 Dragracing. 5.36sec / 211km/h

Inlägg av Theis »

Köpte bilen som rullande chassi feb 2018 och har haft mycket kul men ibland mindre kul :hihi: , spenderat mycket mer pengar än vad man borde gjort samt man lärt känna många fantastiska människor.

2018 gick åt att försöka få ihop bilen och testa den.
Byggde en budget b230 8v som lämna 501whp med en zf växellåda bakom sig hos Jimmie på BJ teknik o motor.

Motorn var byggd på ett sugmotorblock som gått för många mil, denna fulhonades fick kina stakar, ringar och lager från folkraceshop. 531an porta Jimmie och satte större ventiler, bättre fjädrar och en del finsaker.

Hemmabyggt grenrör, borgwarner s366. Kl racing kina plenum.

Allting styrs utav maxxecu v1

2skivig tilton och en bmw zf som höll 2 testrepor på gatan efter mappning. Var väl ungefär vad 2018 hade och erbjuda.
Bilagor
FB_IMG_1597677578299.jpg
FB_IMG_1597677578299.jpg (128.29 KiB) Visad 2393 gånger
Polish_20210120_174440374.jpg
Polish_20210120_174440374.jpg (248.31 KiB) Visad 2393 gånger
Senast redigerad av Theis den lör sep 23, 2023 8:10 pm, redigerad totalt 3 gång.
Theis Christiansen

Helsingborg


142 turbo

5.39s 211km/h @201m
Theis
För mycket laddtryck
Inlägg: 200
Blev medlem: lör nov 03, 2007 7:58 pm
Ort: Helsingborg, Skåne

Re: Volvo 142 Dragracing

Inlägg av Theis »

Till 2019 bestämdes det att jag var tvungen att ha automatlåda. Hittade en powerglide med adapter och converter till b230, detta inhandlades och monterades.
Tyvärr visade sig lådan vara trasig och säljaren bekostade halva reperationen :thumbright:

Samma motor i samma bromsbänk med samma däck osv så levererade den 455whp 2019. Automat gillar äta effekt :shock:

B230 maskinen orkade inte stalla turbinen så ett lustgassystem inhandlades och jag sköt ca 40hk för att stalla turbin. Vågade inte skjuta mer gas än så då de va std kolvar :hey:

Första testet blev på Mk brinkarnas test n tune innan EDPS på Emmaboda, där blev de en 6.25 och 178km/h med en 60fot på 1.48.
Helgen efter var de EDPS men regn dagen innan och kallt väder gjorde banan lite halare än helgen innan så de blev bara en 1.48 i 60fot och 10.06 på 402m, retligt när målet var en 9@ :(
Bilagor
Screenshot_2021-12-19-08-05-24-68.jpg
Screenshot_2021-12-19-08-05-24-68.jpg (58.75 KiB) Visad 2367 gånger
Screenshot_2021-12-19-08-05-43-09.jpg
Screenshot_2021-12-19-08-05-43-09.jpg (66.05 KiB) Visad 2367 gånger
Screenshot_2021-12-19-08-05-02-45.jpg
Screenshot_2021-12-19-08-05-02-45.jpg (108.57 KiB) Visad 2367 gånger
Theis Christiansen

Helsingborg


142 turbo

5.39s 211km/h @201m
Theis
För mycket laddtryck
Inlägg: 200
Blev medlem: lör nov 03, 2007 7:58 pm
Ort: Helsingborg, Skåne

Re: Volvo 142 Dragracing

Inlägg av Theis »

Senare halvan av 2019 kördes det på Malmö raceway och målet var att åka en 5a vilket jag aldrig lyckades med, åkte långsammare på preppad bana än flygfält. Slutfarten sjönk nästan 10km/h mellan flygfält och preppad bana så antar 455whp inte orkade riktigt :hihi:
Fick till 6.25 som bäst i Malmö.
Mot hösten var de äntligen dags för 2dagars evenemang med Mk brinkarna :hey: justerade vad jag kunde och gav den mer lustgas för o stalla snabbare och tänkte nu får de bära eller brista bara jag får en 9a och en 5a :twisted:
Mitt i värmningen dog bilen men ja fundera inte på de utan starta om och gick till prestage vid anvisning. Kändes okey när ja släpte transbrake men typ 300-350m ut kändes de som den tappa kraft. Blev tyvärr ingen 5a men fick en 6.1 och 9.7 på 402m så halva målet vsr avklarat. Tillbaks i depå konstaterades att den inte gick på alla cylindrar kolla loggen, volten droppa till under 11volt på full effekt :whistle: :whistle: :whistle: smälte 4ans tändstift och fick skador på förbränningsrum runt avgasventilsäte. Slutkört för mig men sjukt glad endå :D Delade depå med Våxtorps snabbaste kille :hey:


https://m.youtube.com/shorts/bQ79rytLwJQ


https://m.youtube.com/shorts/_bXNq__ydrw
Bilagor
received_2532331510352387.jpeg
received_2532331510352387.jpeg (57.27 KiB) Visad 2207 gånger
received_650357198887589.jpeg
received_650357198887589.jpeg (149.74 KiB) Visad 2207 gånger
Screenshot_2021-12-20-15-58-46-42.jpg
Screenshot_2021-12-20-15-58-46-42.jpg (59.25 KiB) Visad 2207 gånger
Theis Christiansen

Helsingborg


142 turbo

5.39s 211km/h @201m
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Volvo 142 Dragracing

Inlägg av Jens Gustavsson »

kul att höra om dina äventyr!

man behöver inte f1 grejor för att åka fort och ha kul! jag skulle tro din kombination går en 8 sek repa med bara fin puts utan större ombygnader om ett par år. kolvarna är bra behöver inte va orolig att belasta dem. de går sönder då man gör nått fel men håller bra då allt lirar hyffsat.


jag har byggt flera B230 som visat sig va både hålbara och billiga och som ger bra effekt om du letar i dyno trådarna.

att man tappar lite i dynon med automat betyder inte att man får dåliga tider. jag hade 540whp i min gamla vega med B18 den gick 9.30 229 med ca 1.30 60fot. du har säkert betydligt bättre chassi? den bilen har väll gått sjukt snabbt tidigare?

mvh jens
Theis
För mycket laddtryck
Inlägg: 200
Blev medlem: lör nov 03, 2007 7:58 pm
Ort: Helsingborg, Skåne

Re: Volvo 142 Dragracing

Inlägg av Theis »

Jens Gustavsson skrev: mån dec 20, 2021 6:28 pm kul att höra om dina äventyr!

man behöver inte f1 grejor för att åka fort och ha kul! jag skulle tro din kombination går en 8 sek repa med bara fin puts utan större ombygnader om ett par år. kolvarna är bra behöver inte va orolig att belasta dem. de går sönder då man gör nått fel men håller bra då allt lirar hyffsat.


jag har byggt flera B230 som visat sig va både hålbara och billiga och som ger bra effekt om du letar i dyno trådarna.

att man tappar lite i dynon med automat betyder inte att man får dåliga tider. jag hade 540whp i min gamla vega med B18 den gick 9.30 229 med ca 1.30 60fot. du har säkert betydligt bättre chassi? den bilen har väll gått sjukt snabbt tidigare?

mvh jens
Tack och kul att folk läser hoppas de kan ge inspiration till att andra kör eller meckar ihop sina saker.

2020 och 2021 kommer skrivas under dagarna i tråden här, jag försöker att inte ha för mkt text i samma inlägg blir snabbt ointressant för många då :?

Mannen jag köpte chassit av åkte 8.9x-245km/h med 640whp b230 8v vill jag minnas har för mig den gått 8.8x som snabbast.
Theis Christiansen

Helsingborg


142 turbo

5.39s 211km/h @201m
Användarvisningsbild
Johan Posth
Forumsberoende
Inlägg: 707
Blev medlem: ons okt 26, 2005 9:33 pm
Ort: Laxå

Re: Volvo 142 Dragracing

Inlägg av Johan Posth »

Är de där den som möjligtvis varit Neogul/grön och sponsrad av Kalmar Kylarsservice förut? :)
Johan Posth, Laxå
070-2390054
Användarvisningsbild
TurboRickard
För mycket laddtryck
Inlägg: 285
Blev medlem: ons jun 18, 2008 6:29 pm
Ort: Kvidinge Skåne

Re: Volvo 142 Dragracing

Inlägg av TurboRickard »

Johan Posth skrev: tis dec 21, 2021 7:41 am Är de där den som möjligtvis varit Neogul/grön och sponsrad av Kalmar Kylarsservice förut? :)
Jo det är den gamla Kalmar Volvon som sedan Friberg Racing hade.
Och nu finns den hos Theis i Helsingborg.

Kul att dom gamla byggena finns kvar.


//Rickard
Theis
För mycket laddtryck
Inlägg: 200
Blev medlem: lör nov 03, 2007 7:58 pm
Ort: Helsingborg, Skåne

Re: Volvo 142 Dragracing

Inlägg av Theis »

TurboRickard skrev: tis dec 21, 2021 7:53 am
Johan Posth skrev: tis dec 21, 2021 7:41 am Är de där den som möjligtvis varit Neogul/grön och sponsrad av Kalmar Kylarsservice förut? :)
Jo det är den gamla Kalmar Volvon som sedan Friberg Racing hade.
Och nu finns den hos Theis i Helsingborg.

Kul att dom gamla byggena finns kvar.


//Rickard
Helt korrekt, även Team iron Lundin åkte med den mellan Fridberg och mig
Theis Christiansen

Helsingborg


142 turbo

5.39s 211km/h @201m
Theis
För mycket laddtryck
Inlägg: 200
Blev medlem: lör nov 03, 2007 7:58 pm
Ort: Helsingborg, Skåne

Re: Volvo 142 Dragracing

Inlägg av Theis »

Till 2020 skulle effekten inte vara bekymret chassit fick sig även en ny taggning i slutet av dec 2019 :roll: . Toppen renoverades. 8nya säte 8 nya styrningar mer portning större insugsventiler. Köpte ett block som var borrat och med wiseco kolvar och zrp stakar nu jäklar skulle de gå undan :hey:

De mesta gick smidig förutom att jag hade inte tillräckligt stark loctite på skruvarna till flexplattan så denna lossna vid dynokörningen vilket resultera i veven blev skrot styrningen på turbinen gick av och flexplattan dog. Lämnade iaf 600whp :twisted: :twisted:

https://m.youtube.com/watch?v=OYhzKXnsXdI

Fick bytt vevaxel, och Dr milles lagade turbin och ny flexplatta :thumbright:

Nu kom ju även den historisk roliga Corona och skulle sabba för allt och alla :angryfire: Allt blev inställt men mk brinkarna lyckades få ett test n tune med restriktioner så jag jimmie och kim åkte dit o skulle steka. Slutade med 6månader misär med skjutna frostpluggar och massa vatten på banorna.... :roll:
Bilagor
Screenshot_2021-12-21-09-59-55-54.jpg
Screenshot_2021-12-21-09-59-55-54.jpg (40.62 KiB) Visad 2086 gånger
Screenshot_2021-12-21-09-59-43-28.jpg
Screenshot_2021-12-21-09-59-43-28.jpg (41.31 KiB) Visad 2086 gånger
received_251152657117191.jpeg
received_251152657117191.jpeg (59.35 KiB) Visad 2086 gånger
Theis Christiansen

Helsingborg


142 turbo

5.39s 211km/h @201m
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Volvo 142 Dragracing

Inlägg av Jens Gustavsson »

jo konsten att montera ett svänghjul/flex platta är inte så enkelt som många tror det krävs många små trix och tålamod. tur att du har orginal vev bara jobb inte så mycket pengar. vad har du för adapter lösning? vilka bultar?

gillar skarpt sånahär trådar med lite race bilar med volvo motor !
Theis
För mycket laddtryck
Inlägg: 200
Blev medlem: lör nov 03, 2007 7:58 pm
Ort: Helsingborg, Skåne

Re: Volvo 142 Dragracing

Inlägg av Theis »

Jens Gustavsson skrev: tis dec 21, 2021 5:39 pm jo konsten att montera ett svänghjul/flex platta är inte så enkelt som många tror det krävs många små trix och tålamod. tur att du har orginal vev bara jobb inte så mycket pengar. vad har du för adapter lösning? vilka bultar?

gillar skarpt sånahär trådar med lite race bilar med volvo motor !
Kommer göra dig besviken senare i tråden då tyvärr :|

Std volvo automat spacer med starkare plåt som flexplatta, Volvo startkrans och kl racing adapter mellan motor/låda. 8tums turbin med ring påsvetsad bakpå för att få rätt avstånd. Blev arp bultar och grön loctite sen satt de kvar
Bilagor
Screenshot_2021-12-21-10-00-00-62.jpg
Screenshot_2021-12-21-10-00-00-62.jpg (43.98 KiB) Visad 2021 gånger
Theis Christiansen

Helsingborg


142 turbo

5.39s 211km/h @201m
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Volvo 142 Dragracing

Inlägg av Jens Gustavsson »

haha jag är inte bara volvo nörd har mycket V8 och tyska motorer i min verkstad så jag ska nog överleva haha.

så kan man ju göra också med flexplatta mm men ska man tävla lite mer seriöst så blir det stop på besiktnigen på SBF tävligar. sen gillar jag då man har konvertern cheva mått då går det prova andra och de får ett bättre andrahands värde kanske om man nu någonsin säljer nått....

ser fram imot fortsättning!

mvh jens
Theis
För mycket laddtryck
Inlägg: 200
Blev medlem: lör nov 03, 2007 7:58 pm
Ort: Helsingborg, Skåne

Re: Volvo 142 Dragracing

Inlägg av Theis »

2020 fyllde jag banorna med vatten, detta höll även på att bli en kvaddad bil i muren i Malmö...

Så fort där blev bra cylindertryck så sköt jag frostplugg. Punktsvetsade dit pluggarna och smetsa kemisk svets / jb weld endå sköt den frostpluggarna. :angryfire:

Fick hjälp av Torben på TSS racecars att väga in bilen och justera preload på 4länk och pinionvinkel efter detta fick jag personbästa på 60fot och de var den enda repan som inte en frostplugg lossna och då gick gasvajern av :doh: :doh:
Sista turen för året släppte frostpluggen 1sek innan jag släpte transbrake och jag körde över allt kylvatten på full effekt med höger bakhjul vilket resultera i drifting....

https://m.youtube.com/shorts/_wmvAH-xVDw

Rev motorn efter detta och inspektera allt igen, enda jag ev kan härleda misären till är att toppen lyft. Körde 12.9bultar och klracing hårda brickor som inte var så hårda då man såg de gav med sig.

Efter nästan satt bilen i muren i Malmö bestämde jag mig för vi skulle kompletera buren/chassi nere hos Torben och Jill på TSS så de blev sfi klassat så iaf säkerheten höll måttet. Ojojoj vilken käftsmäll och överraskning detta blev när jag rev bilen........
Bilagor
IMG_20211215_182540_867.jpg
IMG_20211215_182540_867.jpg (75.58 KiB) Visad 1992 gånger
Screenshot_2021-12-21-09-58-34-96.jpg
Screenshot_2021-12-21-09-58-34-96.jpg (29.54 KiB) Visad 1992 gånger
Theis Christiansen

Helsingborg


142 turbo

5.39s 211km/h @201m
Theis
För mycket laddtryck
Inlägg: 200
Blev medlem: lör nov 03, 2007 7:58 pm
Ort: Helsingborg, Skåne

Re: Volvo 142 Dragracing

Inlägg av Theis »

Lite bilder
Bilagor
FB_IMG_1598024196339.jpg
FB_IMG_1598024196339.jpg (87.55 KiB) Visad 1991 gånger
IMG_20201002_212938.jpg
IMG_20201002_212938.jpg (205.38 KiB) Visad 1991 gånger
IMG_20200819_221151.jpg
IMG_20200819_221151.jpg (207.51 KiB) Visad 1992 gånger
Theis Christiansen

Helsingborg


142 turbo

5.39s 211km/h @201m
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Volvo 142 Dragracing

Inlägg av Jens Gustavsson »

frostpluggarna försöker säga dig att nått inte stämmer. bruka inte va nå större problem med 8v innom rimliga effekter att få toppen och packningarna täta. umder 750hk bruka stndard grejorna hålla rätt bra har jag sett men allt kan hända. va det volvo orginal brickor eller va de nå eftermonterade?

vad vart det för 60 fot? hur brukar du tuna motorn i starten? start rpm bergränsare och ett vist laddtryck typ eller bara full gas tills motorn låter förbannad haha. det fungerar på min lilla B18 med 32x14" sliks där det är lite klister. 3 bar och 7300rpm sen släpper man transbraken och håller i sig!
Skriv svar