Precision 6766 eller bättre?
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 157
- Blev medlem: sön mar 13, 2016 4:34 pm
Precision 6766 eller bättre?
Hejsan!
Jag ska bygga nytt grenrör i vinter till min B230 8v då jag är sugen på nytt med bättre utformning osv. När jag ändå är i farten tänkte jag att det kanske passar bra att göra något med turbon också. Kör nu med en Precision 6766 AR/0.82 men är inte helt nöjd, bygger ett ganska stort mottryck (tyvärr inga siffror på detta) men såpass att det sätter stopp vid 2.3bar.
Lite snabbt om motorn:
Block- smidda grejer med allt vad det innebär.
Insug- modifierat "svanhals" med ett plenum.
Topp- 531 med större ventiler samt portat (ingen flödesdata tyvärr). Med en KY1214, har testat en del olika kammar, men denna gillar jag mest hittills! Jag hade en vassare förra året, mer brutal med 14mm lyft etc. vilket resulterande i en dålig körbarhet.
Växellåda- Powerglide med transbrake, med detta sagt så kan man misstänka att kör mest rakt fram!
Jag funderar på om jag ska gå upp en storlek i avgashus på turbon jag har, AR/1.0 har jag varit inne på. Eller ska jag ha en helt annan snurra, kanske finns något som lämpar sig bättre på en b230 med mottryck vilket inte är allt för ovanligt för dessa motorer?
En schysst Borgwarner kanske? Problemt är att jag har inte lyckats hitta någon kompressormapp till en Precision 6766.
Är det någon här inne som kanske har något tips?
Tacksam för svar!
//Frasse
Jag ska bygga nytt grenrör i vinter till min B230 8v då jag är sugen på nytt med bättre utformning osv. När jag ändå är i farten tänkte jag att det kanske passar bra att göra något med turbon också. Kör nu med en Precision 6766 AR/0.82 men är inte helt nöjd, bygger ett ganska stort mottryck (tyvärr inga siffror på detta) men såpass att det sätter stopp vid 2.3bar.
Lite snabbt om motorn:
Block- smidda grejer med allt vad det innebär.
Insug- modifierat "svanhals" med ett plenum.
Topp- 531 med större ventiler samt portat (ingen flödesdata tyvärr). Med en KY1214, har testat en del olika kammar, men denna gillar jag mest hittills! Jag hade en vassare förra året, mer brutal med 14mm lyft etc. vilket resulterande i en dålig körbarhet.
Växellåda- Powerglide med transbrake, med detta sagt så kan man misstänka att kör mest rakt fram!
Jag funderar på om jag ska gå upp en storlek i avgashus på turbon jag har, AR/1.0 har jag varit inne på. Eller ska jag ha en helt annan snurra, kanske finns något som lämpar sig bättre på en b230 med mottryck vilket inte är allt för ovanligt för dessa motorer?
En schysst Borgwarner kanske? Problemt är att jag har inte lyckats hitta någon kompressormapp till en Precision 6766.
Är det någon här inne som kanske har något tips?
Tacksam för svar!
//Frasse
Senast redigerad av FrasseTurbo den sön dec 19, 2021 7:07 pm, redigerad totalt 1 gånger.
- Kadett4wd
- Forumsberoende
- Inlägg: 10191
- Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
- Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Re: Precision 6766 eller liknande?
Pt6770 vore ett bättre alternativ för din maskin(om du ska fortsätta med precision)
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 157
- Blev medlem: sön mar 13, 2016 4:34 pm
Re: Precision 6766 eller bättre?
Okejokej, gå upp några millimeter tycker du. Avgashus till den, typ?
Blir spoolupen en massa långsammare eller är det knappt märkbart?
Tack för snabbt svar!
Blir spoolupen en massa långsammare eller är det knappt märkbart?
Tack för snabbt svar!
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: Precision 6766 eller bättre?
hej du kan slå mig en signal till veckan så kan jag kanske hjälpa dig? jag har typ 100 frågor som jag skulle vilja fråga så enklast att ta på telefon ? eller så berätta mer om bilen , converter, däck och tiderna du vill köra och kört och effekterna du vill nå? dynad? register? loggar?
vad har turbon du kört för 4 mått? (lilla och stora dim på kompressor och turbin) körde du puls splittat?
gärna lite bilder.
mvh jens
0738063737
vad har turbon du kört för 4 mått? (lilla och stora dim på kompressor och turbin) körde du puls splittat?
gärna lite bilder.
mvh jens
0738063737
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 157
- Blev medlem: sön mar 13, 2016 4:34 pm
Re: Precision 6766 eller bättre?
Lite bilder för att få en hint av hur det ser ut
- Bilagor
-
- Motor.JPG (115.19 KiB) Visad 1180 gånger
-
- Grenrör.JPG (186.79 KiB) Visad 1180 gånger
- Kadett4wd
- Forumsberoende
- Inlägg: 10191
- Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
- Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Re: Precision 6766 eller bättre?
Avgashus är mindre viktigt, Absolut minst 0.82 iallafall.FrasseTurbo skrev: ↑sön dec 19, 2021 7:15 pm Okejokej, gå upp några millimeter tycker du. Avgashus till den, typ?
Blir spoolupen en massa långsammare eller är det knappt märkbart?
Tack för snabbt svar!
Om det finns 0.96 eller 1.02 är kanske 1.02 i största laget.
En 6870 skulle nog utan större bekymmer sleva fram ~900hk om maskin vill ta emot det (den är specad upp mot 1100hk)
Notera jag skrev 6870 nu, jag vet inte om 6770orna finns kvar.
Min brorson bromsade ca 680-700hk i maskin(619 på hjulen) med en 6266
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 157
- Blev medlem: sön mar 13, 2016 4:34 pm
Re: Precision 6766 eller bättre?
Okej, så egentligen är en större turbin rätt väg att gå!
Ofytusan de är inte illa! En massa mos
Synd att precision är så dyra jämfört med Borgwarner och Holset. Men de kanske skiljer sig åt en del??
Tack för svar
Ofytusan de är inte illa! En massa mos
Synd att precision är så dyra jämfört med Borgwarner och Holset. Men de kanske skiljer sig åt en del??
Tack för svar
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: Precision 6766 eller bättre?
vad har en sån turbo för mått och hur stort är ungefär avgashuset i aria? en volvo 8v med lite vassare kam är mycket känslig för höga avgastryck har jag sett flera gånger och visat i B200 is tråden.
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
- Stefan Ingi Jonsson
- Lite mer laddtryck
- Inlägg: 29
- Blev medlem: fre aug 21, 2020 12:28 am
- Ort: Reykjavík 105
Re: Precision 6766 eller bättre?
If the runner length would be more equal then the turbo system would be more efficient.
You lose exhaust gas velocity if the 90° elbow does not match correctly too the collector(what I can see on the picture).
Otherwise good quality
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 157
- Blev medlem: sön mar 13, 2016 4:34 pm
Re: Precision 6766 eller bättre?
Hi!Stefan Ingi Jonsson skrev: ↑tis dec 21, 2021 5:41 amIf the runner length would be more equal then the turbo system would be more efficient.
You lose exhaust gas velocity if the 90° elbow does not match correctly too the collector(what I can see on the picture).
Otherwise good quality
Thank you
This was my first real exhaust manifold I have ever made and I agree with you, it does have some issues
The next manifold will be a bit different, different design and hopefully have a better flow/gas velocity.
//Frasse
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 157
- Blev medlem: sön mar 13, 2016 4:34 pm
Re: Precision 6766 eller bättre?
Hej!Jens Gustavsson skrev: ↑mån dec 20, 2021 10:21 pm vad har en sån turbo för mått och hur stort är ungefär avgashuset i aria? en volvo 8v med lite vassare kam är mycket känslig för höga avgastryck har jag sett flera gånger och visat i B200 is tråden.
Jag skrev ett PM till dig igår
Gällande area vet jag inte exakt hur jag ska få fram det. Men "yttermåttet" är ganska litet ifall man jämför det med en Holset/BW etc.
//Frasse
- Kadett4wd
- Forumsberoende
- Inlägg: 10191
- Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
- Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Re: Precision 6766 eller bättre?
En exempelvis pt6870 har 68mm in på kompressorn och 70mm ut på turbin.(jag har inte stora måtten)Jens Gustavsson skrev: ↑mån dec 20, 2021 10:21 pm vad har en sån turbo för mått och hur stort är ungefär avgashuset i aria? en volvo 8v med lite vassare kam är mycket känslig för höga avgastryck har jag sett flera gånger och visat i B200 is tråden.
När en precision(eller liknande, comp turbo, turbonetics mfl) har 'större ut än in' så är mottrycket sällan ett problem, snarare får man problemet med för lite mottryck och skenande laddtryck om wastegaten sitter dumt palcerad.
Man tror inte det är sant när man hör vilka slutfarter de kör med hondorna med 68mm turbon, helt sjukt 188Mph och ca 7.8x tider (302.5km/h)
kolla finalen här, en av dem har en 6870 den andra en 7275:
https://youtu.be/Otiigm4t0ug de sista minuterna, men hela filmen är bra.
Importscenen börjar växa i USA igen.
Gamla kändisar börjar damma av bilarna och kommer ut nu 2022.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
- Kadett4wd
- Forumsberoende
- Inlägg: 10191
- Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
- Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Re: Precision 6766 eller bättre?
Det finns även en reglementsturbo med än större turbin, för att krama ur det allra sista ur kompressordelen.
PT6785 med upp till 1.28 i avgashus, allt för motorn ska sjunga hela vägen(402m) och inte storkna pga den inte får ur sig värmen.
Men den skulle jag inte rekommendera för gatbruk
PT6785 med upp till 1.28 i avgashus, allt för motorn ska sjunga hela vägen(402m) och inte storkna pga den inte får ur sig värmen.
Men den skulle jag inte rekommendera för gatbruk
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 157
- Blev medlem: sön mar 13, 2016 4:34 pm
Re: Precision 6766 eller bättre?
Det låter som en dyr historia!, men riktigt grym!Kadett4wd skrev: ↑tis dec 21, 2021 9:52 am Det finns även en reglementsturbo med än större turbin, för att krama ur det allra sista ur kompressordelen.
PT6785 med upp till 1.28 i avgashus, allt för motorn ska sjunga hela vägen(402m) och inte storkna pga den inte får ur sig värmen.
Men den skulle jag inte rekommendera för gatbruk
Man blir ju lite fundersam på hur mycket som skiljer sig mellan de olika glidlagrade turbosarna som finns på marknaden. Har tänkt att inte gå på kullagrade, då budgeten inte riktigt täcker det :O
//Frasse
- Kadett4wd
- Forumsberoende
- Inlägg: 10191
- Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
- Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Re: Precision 6766 eller bättre?
Jag tror inte det är nån större skillnad, eventuellt att kullagrade klarar högre laddtryck pga bättre kapacitet att ta upp axiella kraften på axeln då trycket 'ligger på'
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!