Bygga grenrör

Grundläggande diskussioner om turbo-trimning
Snab
För lite laddtryck
Inlägg: 6
Blev medlem: mån dec 20, 2021 1:27 pm

Bygga grenrör

Inlägg av Snab »

Hej,

1JZ-GTE rak sexa på 2,5L. Effekt mål 500-550hk. Turbon jag hade tänkt köpa: compressor 54/67mm, turbin 60/55mm, 1,06 a/r delat inlopp.

Ska bygga ett grenrör till min maskin. Förut och på andra motorer har jag tagit rör dimensioner som bäst matchar ut från topparna. Min nuvarande topp har dia 28mm ut. Bästa matchning 33,7x2,6mm viket blir 28,5mm invändig dia. Har aldrig byggt i så små rör innan. Låter detta inte lite trångt?

Nästa fundering, om man ska gå upp en rör dimension (42,4mm). Men de kanske inte blir bättre när de finns en trång bit ut ifrån toppen?



Vänliga hälsningar
Användarvisningsbild
Stefan Ingi Jonsson
Lite mer laddtryck
Inlägg: 29
Blev medlem: fre aug 21, 2020 12:28 am
Ort: Reykjavík 105

Re: Bygga grenrör

Inlägg av Stefan Ingi Jonsson »

Sorry I have to write in english.

What turbo is it specifically you are talking about?

I would use the 28.5 ID pipe with equal length runners.
Each runner would be 50cm long however it would depend on turbo location.
Cyl 123 to one scroll and cyl 456 to the other.
Collector with no more than 40° angle with twinscroll t3 flange.
I would weld the runner on the inside on the engine flange to get perfect runner to runner match it is very important to lose no velosity.
Turbo choice would be super hx40 with t3 16cm2 housing from KLracing.
Snab
För lite laddtryck
Inlägg: 6
Blev medlem: mån dec 20, 2021 1:27 pm

Re: Bygga grenrör

Inlägg av Snab »

Tack för ett bra svar!

Turbon jag har funderat på är en Garrett G30-660 och turbinhuset är T4 twin scroll. Fördelen med den turbon är att den är liten i fysisk storlek.

Super HX40 verkar vara en fin turbo, men får nog tyvärr inte plats med den.


Vänliga hälsningar
Användarvisningsbild
Stefan Ingi Jonsson
Lite mer laddtryck
Inlägg: 29
Blev medlem: fre aug 21, 2020 12:28 am
Ort: Reykjavík 105

Re: Bygga grenrör

Inlägg av Stefan Ingi Jonsson »

I think that would be a great turbo choice :thumbright:

If the motor is stock it's producing 280 hp at 0.62 bar, that means you need around 2 bar(280x0.62=173, 173x3=519).

I think this article is very interesting:
http://morrisonfabrications.com/large-r ... dyno-test/

If you compare cylinder volume and manifold pipe diameter of these engines:
28.5mm=6.38cm2
36mm=10.18cm2
6.38/10.18=0.63 63%
1JZ-GTE has 79% of the 2.1L evo engines volume.
However the 2.1L revs to almost 8k.

I still think that 28.5mm would have better spool and be able to handle 550hp.
The 1JZ-GTE is more than capable for that power level :thumbright:
Snab
För lite laddtryck
Inlägg: 6
Blev medlem: mån dec 20, 2021 1:27 pm

Re: Bygga grenrör

Inlägg av Snab »

Den artikeln var intressant! Och för övrigt tack också!

Jag var först väldigt skeptisk att bygga med 28,5mm ID. Nu blev jag entusiastisk till att prova de här :D Ingen har kommenterat emot heller så
Snab
För lite laddtryck
Inlägg: 6
Blev medlem: mån dec 20, 2021 1:27 pm

Re: Bygga grenrör

Inlägg av Snab »

Har lite funderingar kring kollektorn. Hålen i T4 flänsen är 34,5x50,2mm. Ytter dia på rör är 33,7mm. Detta matchar inte särskilt bra..


Med en vanlig T4 fläns. De blir väldigt mycket tillsats material om man ska fylla ut för att göra en snygg kona/övergång. Jag inbillar mig att detta inte är bra. Glödskal, spricker eller lossnar bitar. Eller är tillsats materialet av bättre metal som kommer klara värmen bättre? Tigrod 12.64
Snab
För lite laddtryck
Inlägg: 6
Blev medlem: mån dec 20, 2021 1:27 pm

Re: Bygga grenrör

Inlägg av Snab »

Jag har sysslat med bilar en hel del och detta är ju en pinsam nybörjare fråga…. Men jag blir nojig när man köper en turbo 4-5 gånger dyrare än vad man normalt sätt är van vid.

Väntar spänt på att någon ska svara
quattro
Forumsberoende
Inlägg: 566
Blev medlem: sön mar 01, 2009 2:47 pm
Ort: Borås

Re: Bygga grenrör

Inlägg av quattro »

Varför skulle det bli glödskal ?? Du använder väl inte en "pinnsvets" eller en ihålig tråd med tillsatsmaterial ?

Jag har svetsat både grenrör och flänsar med vanlig MIG/MAG och aldrig sett några sprickor eller glödskal. Men självklart stålborstar jag rent svetsen innan, om jag skall lägga på ett lager till. Och man bör ju slipa rent ytan på godset där svetsen skall ligga innan man sätter igång.
Och svetsfogen får inte ligga på ytan utan skall tränga igenom till insidan. Därför måste man måste se till att slipa upp ordentligt för den tänkta svetsfogen så det verkligen kan bränna in och flyta ut. Sen får man inte svetsa för stora längder i taget (alltså inte värma upp arbetsstycket för mycket lokalt). Framför allt om du svetsar i ett massivt grenrör. Är man försiktig kan man först värma hela arbetsstycket till några hundra grader - det är iaf vad som rekommenderas. Men det blir ju betydligt svårare att hålla på med grejerna om de håller 200 grader.

När du är klar slipar du ner svetsen till en "negativ radie" (gäller när svetsen ligger inne i ett hörn typ 90 graders vinkel mellan ett rör och en svets. Man kan använda en roterande fil, så svetsen inte blir som en bulle eller en "tandkrämsträng" med mycket massa i.

Vilke skyddsgas du skall använda kan jag inte svara på. Men jag har använt Air Liquide ATAL - Argon med 18% CO2
Möjligen kanske MIG är bättre än TIG till sånt här - den värmer väl inte upp godset lika mycket.
Snab
För lite laddtryck
Inlägg: 6
Blev medlem: mån dec 20, 2021 1:27 pm

Re: Bygga grenrör

Inlägg av Snab »

Tack för svar quattro!

Mina kunskaper i material lära är nästa noll. Jag har byggt alldeles för få grenrör för att vara självsäker i detta ämnet.

Jag har läst att man helst ska använda tryckkärls stål framför handels kvalité. De var de som väckte min frågeställning, nu när jag har en 3mm klack på långsidorna invändigt som ska bli en ramp av tillsats material.

Inga protester, då kommer jag köra på de här i helgen. Kanske lägger upp en bild här sen på resultatet
quattro
Forumsberoende
Inlägg: 566
Blev medlem: sön mar 01, 2009 2:47 pm
Ort: Borås

Re: Bygga grenrör

Inlägg av quattro »

Ja, tryckkärlsstål är bra kvalitet men kvaliteten på svetsarna är lika viktig. De skall som sagt inte ligga på ytan utan måste tränga igenom så de fyller ut och syns från insidan.
Slipa ut innan för den tänka svetsskarven så det blir som ett V i materialet och fyll i med god inbränning - eller vad nu proffsen kallar det.

Du borde kunna söka bland äldre trådar här på forumet, om material och innerdiameter, mm.
Skriv svar