HX40 with variable twin scroll exhaust housing

Diskussioner för erfaret folk
Användarvisningsbild
Stefan Ingi Jonsson
Lite mer laddtryck
Inlägg: 29
Blev medlem: fre aug 21, 2020 12:28 am
Ort: Reykjavík 105

Re: HX40 with variable twin scroll exhaust housing

Inlägg av Stefan Ingi Jonsson »

Allx skrev: fre dec 31, 2021 10:14 am Yep! You were talking about that in the thread but I didnt know it was called a spoolvalve :doh:
I honestly don't know what too call all of these valves hahaha :?:
Pacman
Forumsberoende
Inlägg: 1756
Blev medlem: ons apr 25, 2007 11:05 am
Ort: Skånska Landsbygden

Re: HX40 with variable twin scroll exhaust housing

Inlägg av Pacman »

Borg Warner showed this at Sema 2014:

Bild

Bild
//Pacman
(Patrik Ståhl)
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10191
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: HX40 with variable twin scroll exhaust housing

Inlägg av Kadett4wd »

Koenigsegg har väl också?
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Användarvisningsbild
TurboRickard
För mycket laddtryck
Inlägg: 285
Blev medlem: ons jun 18, 2008 6:29 pm
Ort: Kvidinge Skåne

Re: HX40 with variable twin scroll exhaust housing

Inlägg av TurboRickard »

Här är ett videoklipp från Elmer Racing där han beskriver ventilens funktion och redogör för deras tester dom gjort.
https://www.youtube.com/watch?v=7qJ4XGaO5jk

Sen så har Felix på Ppf byggt något liknande för några år sedan som fungerade väldigt bra.
Se bifogade foto.
Felix.jpg
Felix.jpg (97.67 KiB) Visad 2159 gånger
Felix 2.jpg
Felix 2.jpg (65.39 KiB) Visad 2159 gånger

//Rickard
Användarvisningsbild
Stefan Ingi Jonsson
Lite mer laddtryck
Inlägg: 29
Blev medlem: fre aug 21, 2020 12:28 am
Ort: Reykjavík 105

Re: HX40 with variable twin scroll exhaust housing

Inlägg av Stefan Ingi Jonsson »

Pacman skrev: mån jan 03, 2022 12:56 pm Borg Warner showed this at Sema 2014:

Bild

Bild
Yes I already posted a link about this turbocharger; https://www.motorauthority.com/news/110 ... -of-turbos

You can preorder an exhaust housing from; https://turbosource.com/products/turbos ... ne-housing

Do you think it's possible to modify a HX40 exhaust housing like this?
What metal is best for the valve?
How well does the valve need too seal between the scrolls?

Any thougths?
Leiffi
Lite mer laddtryck
Inlägg: 49
Blev medlem: sön jul 26, 2015 12:31 pm

Re: HX40 with variable twin scroll exhaust housing

Inlägg av Leiffi »

BW type is only type that might work , DPUK type that some americans also make is the stupidest thing I have ever seen.
Maybe 15 years ago almost every truck racer in Finland tried "spool valve" but there is a reason no one is using it anymore.
Allx
För mycket laddtryck
Inlägg: 195
Blev medlem: ons jul 06, 2016 8:43 pm
Ort: Västerås

Re: HX40 with variable twin scroll exhaust housing

Inlägg av Allx »

Leiffi skrev: fre jan 07, 2022 8:41 am ... almost every truck racer in Finland tried "spool valve" but there is a reason no one is using it anymore.
Why? I had planned to try that with a new manifold for a big turbo RB26
Användarvisningsbild
Stefan Ingi Jonsson
Lite mer laddtryck
Inlägg: 29
Blev medlem: fre aug 21, 2020 12:28 am
Ort: Reykjavík 105

Re: HX40 with variable twin scroll exhaust housing

Inlägg av Stefan Ingi Jonsson »

Allx skrev: fre jan 07, 2022 11:35 pm
Leiffi skrev: fre jan 07, 2022 8:41 am ... almost every truck racer in Finland tried "spool valve" but there is a reason no one is using it anymore.
Why? I had planned to try that with a new manifold for a big turbo RB26
Maybe the reason why the conventional spool valve is not used often is because it chokes the engine to much at low rpm and cannot spool the turbo with enough efficiency so you lose to much torque trying to create torque. This is a shit explanation but hopefully you get my point.
Allx
För mycket laddtryck
Inlägg: 195
Blev medlem: ons jul 06, 2016 8:43 pm
Ort: Västerås

Re: HX40 with variable twin scroll exhaust housing

Inlägg av Allx »

I have a SXE 364 with 80/73 turbine. I cant imagine it choking up on 400 hp and 1.01 housing with spoolvalve closed. Not that difficult if it doesnt work and have to change the collector.
Leiffi
Lite mer laddtryck
Inlägg: 49
Blev medlem: sön jul 26, 2015 12:31 pm

Re: HX40 with variable twin scroll exhaust housing

Inlägg av Leiffi »

Stefan Ingi Jonsson skrev: lör jan 08, 2022 5:20 am
Allx skrev: fre jan 07, 2022 11:35 pm

Why? I had planned to try that with a new manifold for a big turbo RB26
Maybe the reason why the conventional spool valve is not used often is because it chokes the engine to much at low rpm and cannot spool the turbo with enough efficiency so you lose to much torque trying to create torque. This is a shit explanation but hopefully you get my point.
You need open exhaust manifold with divided housing , that already is very stupid, you lose the benefit of divided housing , then you add that valve to hurt flow efficiency even more. Yes, it might make more boost down low but it makes even more backpressure = no power.
Användarvisningsbild
Stefan Ingi Jonsson
Lite mer laddtryck
Inlägg: 29
Blev medlem: fre aug 21, 2020 12:28 am
Ort: Reykjavík 105

Re: HX40 with variable twin scroll exhaust housing

Inlägg av Stefan Ingi Jonsson »

I have started modifying the exhaust housing :DBildBildBildBildBildBildBildBildBild

Sent from my SM-G780F using Tapatalk

fulsnut
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 81
Blev medlem: tor jan 20, 2022 2:17 pm

Re: HX40 with variable twin scroll exhaust housing

Inlägg av fulsnut »

:shock:

I hopes it works :thumbright:

(Bad english) :(
Användarvisningsbild
Stefan Ingi Jonsson
Lite mer laddtryck
Inlägg: 29
Blev medlem: fre aug 21, 2020 12:28 am
Ort: Reykjavík 105

Re: HX40 with variable twin scroll exhaust housing

Inlägg av Stefan Ingi Jonsson »

More progress and photos :)BildBildBildBildBild

Sent from my SM-G780F using Tapatalk

AntonD
För mycket laddtryck
Inlägg: 487
Blev medlem: lör nov 08, 2008 1:39 pm

Re: HX40 with variable twin scroll exhaust housing

Inlägg av AntonD »

https://youtube.com/shorts/zvTdue0Gra4?feature=share

https://youtube.com/shorts/YqfyXGvIKvU?feature=share


A proper setup works better than a quick spool valve.

But in my case, i have ha 6.5td v8 were the crossoverpipe goes into passenger side manifold. cyl no8 doesnt like that with stock turbo making 2:1 backpressure at 15psi so i put on a hx40 and lost all spool.

So, i made a very crude looking qsv, but it still works.

Gives me boost 3-400rpm earlier, where I need it. But it builds backpressure fast if it opens late.
Skriv svar