Sida 1 av 1

Utformning på kompressorhjul

Postat: ons dec 29, 2021 10:01 am
av zeke varg
En fråga kring generell utformning på kompressor hjul. Jag behöver skaffa ett nytt till min HX55 och hittar flera varianter. 6+6 8+8 och 11. Kan något sägas om det prioriterar olika ex bra på låga tryck och startar något tidigare, eller bra på höga tryck. Jag förstår att andra parametrar påverkar detta också

Re: Utformning på kompressorhjul

Postat: mån jan 03, 2022 7:05 pm
av Jens Gustavsson
en bra fråga till cedric här på forumet.

vist fans det mer data på vinklar mm också på hemsidan?

Re: Utformning på kompressorhjul

Postat: ons jan 05, 2022 3:55 pm
av Cedric
Sjukt svårt att säga så mycket utan några som helst mått, hade man haft dom i knät kunde man nog mäta sig fram till minsta area mellan impellerbladen, hur mycket baksvep bladen har, tip height, vinkel på inloppsbladen osv och gissa litegranna iaf, diametrar in/ut. Bara antalet blad är en väldigt diffus parameter och kan ha mindre påverkan än vad man tror.

Re: Utformning på kompressorhjul

Postat: ons jan 05, 2022 6:10 pm
av Jens Gustavsson
jonas det fins lite mer data i detta exel blad tror jag? https://drive.google.com/file/d/1Hf6hC- ... KQCXj/view

kan du lägga till vinklar och mått på rätt bilder?

Re: Utformning på kompressorhjul

Postat: sön jan 16, 2022 12:38 am
av A.Jönsson
Austin från Turbo Lab America har en del information i ämnet.
Han bygger ofta på Holset aggregat.
Slänger upp en rad videos som behandlar ämnet mer eller mindre.

Tillverkarna av cnc frästa smidda kompressorhjul ger dom ofta en specifikation på max laddtryck 5 bar.
Udda fåglar är bla 9+0 , 10+0 , 13+0 , 8+8
Just 8+8 finns till HX55 den ser riktigt cool ut.


https://youtu.be/wJ9CNiEd9y0

https://youtu.be/v-uRTfelAIE

https://youtu.be/2bGZRMecRsg

https://youtu.be/tH58nQOwdwI

https://youtu.be/UiGklWJKkQc

Re: Utformning på kompressorhjul

Postat: mån jan 17, 2022 11:09 am
av Kadett4wd
Jag tror ni hoppar över grunderna lite?

Rent generellt, ju större exducer på en given inducerdiam så klarar turbon komprimera luften mer, (och vice versa).
Detta på bekostnad av spool och att det går 'inte' att ha högt tomgångsvarv på turbon utan att börja skapa laddtryck(men elektroniska dumpventiler fixar det).
Extended tip är en detalj som kan ge det 'bästa' av två världar.
Vid låga luftflöden så är impellern 'liten' i exducerstorlek
När luftflödet börjar mata på(inducern drar in luft hårt) och fylla exducern rejält så börjar exducerdiam dynamiskt att växa pga de 'utvidgade vingarna' börjar pumpa högre tryck pga den större diametern ger mer periferihastighet och slungar iväg luften hårdare/snabbare.
Det är också en liten viktförtjänst på det absolut viktigaste området på impellern(inertian)