Vilken växel är bäst lämpad för bromsning

Diskussioner för erfaret folk
Fredrik_Steen
För mycket laddtryck
Inlägg: 224
Blev medlem: sön feb 10, 2013 7:46 am

Vilken växel är bäst lämpad för bromsning

Inlägg av Fredrik_Steen »

Hej, vilken växel är mest lämpad för höga effektuttag?

1-2-3-4-5?

Utväxlingen mellan vev och kopplingskorgen är 1.566
Motorn varvar 11 000rpm som då blir 7024rpm på första axel på drevstocken.

Utväxlingen på växeldreven är

1. 2.385 (2945)

2. 1.632 (4303)

3. 1.250 (5619)

4. 1.045 (6721)

5. 0.913 (7693)

Senaste bromsningen så hade jag strax över 400nm på 5:e växeln som gick bra, men jag är nyfiken på om det skulle vara möjligt att bromsa på lägre växel. Tanken är att i framtiden bygga en egen broms med en Klam retarder men dessa gillar inte rpm.

Alla tips och trix är varmt välkomna :)
Bilagor
växellåda.jpeg
växellåda.jpeg (178.57 KiB) Visad 2404 gånger
Användarvisningsbild
TurboRickard
För mycket laddtryck
Inlägg: 285
Blev medlem: ons jun 18, 2008 6:29 pm
Ort: Kvidinge Skåne

Re: Vilken växel är bäst lämpad för bromsning

Inlägg av TurboRickard »

Hej.
Klarar bara bänken av hastigheten så är det lämpligt att bromsa på så hög växel som möjligt.
1:1 har du nästan på 4:an och det känns ju lämpligt.
Kör du lägre växel så växlar du upp vridmomentet.
100Nm på vevaxeln blir då på 1:ans växel 100 x 2.385 = 238,5Nm


//Rickard
Matti johansson
För mycket laddtryck
Inlägg: 280
Blev medlem: sön dec 15, 2013 3:47 pm

Re: Vilken växel är bäst lämpad för bromsning

Inlägg av Matti johansson »

Håller med ovanstående talare!
Mvh Matti

Skickat från min H8324 via Tapatalk

Streetnation
Lite mer laddtryck
Inlägg: 24
Blev medlem: tis dec 28, 2021 12:35 am
Ort: Trelleborg
Kontakt:

Re: Vilken växel är bäst lämpad för bromsning

Inlägg av Streetnation »

Så när 1.00 i utväxling på växeln du bromsar är det som gäller..

Angående varvtalet på Eddy-bromsen så är det oftast ett ickeproblem. Detta för att du alltid har slutväxeln som sänker varvtalet på hubbarna.

Jag bromsar antingen i femman eller i fyrans växel beroende på vxl-låda.
Användarvisningsbild
TurboRickard
För mycket laddtryck
Inlägg: 285
Blev medlem: ons jun 18, 2008 6:29 pm
Ort: Kvidinge Skåne

Re: Vilken växel är bäst lämpad för bromsning

Inlägg av TurboRickard »

Streetnation skrev: tis jan 11, 2022 9:43 pm Så när 1.00 i utväxling på växeln du bromsar är det som gäller..

Angående varvtalet på Eddy-bromsen så är det oftast ett ickeproblem. Detta för att du alltid har slutväxeln som sänker varvtalet på hubbarna.

Jag bromsar antingen i femman eller i fyrans växel beroende på vxl-låda.
Hej.
Kör man hubb dyno så är det inte så farligt med högt varvtal men om man kör på rulle som bla. Ppf gjorde tidigare så är det inte så roligt med 360 - 400km/h på hjulen.
Får man en däck explosion så rensar det bra i både bil och lokal

Så hubb dyno är absolut att föredra.
Fredrik_Steen
För mycket laddtryck
Inlägg: 224
Blev medlem: sön feb 10, 2013 7:46 am

Re: Vilken växel är bäst lämpad för bromsning

Inlägg av Fredrik_Steen »

Jag har tittat på en klam cfk-140 den är specad för 8000rpm

Det finns ingen slutväxel att använda sig utav, bromsen skall anslutas direkt på utgående axel där framdrevet normalt sitter.
Bilagor
Screenshot_20220115-215041_Drive.jpg
Screenshot_20220115-215041_Drive.jpg (190.55 KiB) Visad 1985 gånger
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10189
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Vilken växel är bäst lämpad för bromsning

Inlägg av Kadett4wd »

Jäklar vad den tappade kapacitet då den var varm.
Gäller skapa innihelvete bra kylning.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Streetnation
Lite mer laddtryck
Inlägg: 24
Blev medlem: tis dec 28, 2021 12:35 am
Ort: Trelleborg
Kontakt:

Re: Vilken växel är bäst lämpad för bromsning

Inlägg av Streetnation »

Kadett4wd skrev: mån jan 17, 2022 11:10 am Jäklar vad den tappade kapacitet då den var varm.
Gäller skapa innihelvete bra kylning.
Det gör alla Eddy bromsar. Men det märks knappt om man inte kör High HP back2back.

den kyler sig själv med luftflöde men jag har 2 fläktar riktade mot hubbarna för att flytta bort värmen.

Det bästa är egentligen att man slipper köra värmepumpen när man haft porten öppen i 3 plusgrader under några timmar. ;)
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10189
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Vilken växel är bäst lämpad för bromsning

Inlägg av Kadett4wd »

Jo det förstod jag att de gör, men blev chockad det var SÅ mycket.
Inga långa fullast pull där inte om kylningen är medioker.
Ja de kyler sig själva, men det måste ju gå att förbättra med att leda bort varmluften eller leda in kallluft riktigt så luftombytet blir bra.
Lämna bromsen 'öppen' i en ventilerad låda räcker nog inte så länge då den bara vispar runt luften i 'lådan' då.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
chybber
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 88
Blev medlem: lör mar 16, 2013 7:13 pm

Re: Vilken växel är bäst lämpad för bromsning

Inlägg av chybber »

Kadett4wd skrev: tis jan 18, 2022 6:19 am Jo det förstod jag att de gör, men blev chockad det var SÅ mycket.
Inga långa fullast pull där inte om kylningen är medioker.
Ja de kyler sig själva, men det måste ju gå att förbättra med att leda bort varmluften eller leda in kallluft riktigt så luftombytet blir bra.
Lämna bromsen 'öppen' i en ventilerad låda räcker nog inte så länge då den bara vispar runt luften i 'lådan' då.
Varmt, nu snackar vi riktigt varmt.
139853209_1496205150571600_6203128278733625616_n.jpg
139853209_1496205150571600_6203128278733625616_n.jpg (174.79 KiB) Visad 1809 gånger
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10189
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Vilken växel är bäst lämpad för bromsning

Inlägg av Kadett4wd »

Hupp..
du får addera kylning som på truckrace lastbilarna, de sprutar väl vatten på skivorna fram? ;)
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Streetnation
Lite mer laddtryck
Inlägg: 24
Blev medlem: tis dec 28, 2021 12:35 am
Ort: Trelleborg
Kontakt:

Re: Vilken växel är bäst lämpad för bromsning

Inlägg av Streetnation »

Kadett4wd skrev: tis jan 18, 2022 6:19 am Jo det förstod jag att de gör, men blev chockad det var SÅ mycket.
Inga långa fullast pull där inte om kylningen är medioker.
Ja de kyler sig själva, men det måste ju gå att förbättra med att leda bort varmluften eller leda in kallluft riktigt så luftombytet blir bra.
Lämna bromsen 'öppen' i en ventilerad låda räcker nog inte så länge då den bara vispar runt luften i 'lådan' då.
Lite Off-topic nu men hur långa pulls kör man egentligen?

max 12-15 sekunder.

Det är vid steady-state som bromsen blir riktigt varm och ja man förlorar lite effektivitet men ändå inga problem att bromsa upp till 2/3 maxvarv.

Kolla på företag som Dynomite, Mainline, etc som säljer dessa i mängder, hade de varit så dåligt så hade inte produkterna varit så ofantligt populära som de är.

Tekniken fungerar och är beprövad ;)
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10189
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Vilken växel är bäst lämpad för bromsning

Inlägg av Kadett4wd »

Skriver inget om att den INTE är beprövad, ser du det nånstans?
Utan jag blev chockad den tappar kapacitet så väldans då den blir varm.

Och, lägger till nu:
Jag har en inertiabänk och skulle vilja kunna låsa ganska länge på bestämt varvtal, här faller min idé.
Det måste bli vattenbroms i mitt fall.

Jag hade en tanke om att leta rätt på en mindre sån där broms och sätta i änden på min rulle för att just kunna låsa vid önskat varv för att se hur effekten ligger stabil det varvtalet under längre tid.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Användarvisningsbild
Daniel-635
Forumsberoende
Inlägg: 2780
Blev medlem: fre jan 04, 2008 7:13 pm
Ort: Västra Småland, nästan i Halland

Re: Vilken växel är bäst lämpad för bromsning

Inlägg av Daniel-635 »

Det är ett intressant fenomen det där med magnetism och värme.
Vissa gammel gubbar brukade ju kolla värmen på verktygsstål vid före härdning med en magnet. (stålet tappar sina magnetiska egenskaper vid hög temp:)
Elektromagneten ändrar också sina egenskaper när den blir varm, så man tappar i den änden också.

I detta fallet måste ju all energi ta vägen någonstans, och precis som du skriver Patrick är kanske en vattenbroms bättre om man vill hålla långa steady state, då kan man ju ha 1000kg vatten att värma på, snarare än 50 kg gjutjärn.
Förr hade bilar fem hjul och fyra skärmar, nu är det tvärtom.

Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
Skriv svar