Maxxecu GPO skillnader?
Postat: sön jan 09, 2022 1:33 pm
Hej alla och god fortsättning!
Kopplade in min varvräknare och hastighetsmätare i mellandagarna.
Varvräknaren in på GPO 8 (tach output) testkörde den via Maxxecu testfunktion och kalibrerade in den. Funkade klockrent.
Kopplade sen en 12v digital givare (tre ledare med separat utsignal) monterad på framhjulets ABS-ring, till DIN 1 och konfigurerade denna som ”speed sensor drive shaft”.
Kalibrerade sen in ”inputshaft speed sensor” så att det stämde mot min setup på bilen.
Aktiverade därefter hastighetsmätare på GPO 4 och skulle göra samma testkörning som med varvräknaren men när jag testade detta så var hastighetsmätaren helt död.
Testade därför att köra varvräknaren från GPO4 och hastighetsmätaren från GPO8 vilket fungerade. När jag snurrade på hjulet så fungerade hastighetsmätaren med rätt skalning och allt verkar ok.
Nu när jag startar bilen för att testköra så går hastighetsmätaren upp till 40km i timmen och sen tillbaka till 0 utan att jag ens börjat rulla bilen, till och från, oregelbundet.
Funderar därför på följande:
- Är det någon mer skillnad på GPO4 och 8 än att outputen är 5A på 8an och 2A på 4an, som kan orsaka störningarna?
- Kan störningen filtreras bort genom att sänka ”update rate” eller liknande, hur isf?
- Kan någon ge en rimlig förklaring till varför hastighetsmätaren endast fungerade på GPO8 men inte GPO4 medans varvräknaren fungerar på båda?
Jag kör maxxecu sport.
Tacksam för input.
Mvh
Mattias
Kopplade in min varvräknare och hastighetsmätare i mellandagarna.
Varvräknaren in på GPO 8 (tach output) testkörde den via Maxxecu testfunktion och kalibrerade in den. Funkade klockrent.
Kopplade sen en 12v digital givare (tre ledare med separat utsignal) monterad på framhjulets ABS-ring, till DIN 1 och konfigurerade denna som ”speed sensor drive shaft”.
Kalibrerade sen in ”inputshaft speed sensor” så att det stämde mot min setup på bilen.
Aktiverade därefter hastighetsmätare på GPO 4 och skulle göra samma testkörning som med varvräknaren men när jag testade detta så var hastighetsmätaren helt död.
Testade därför att köra varvräknaren från GPO4 och hastighetsmätaren från GPO8 vilket fungerade. När jag snurrade på hjulet så fungerade hastighetsmätaren med rätt skalning och allt verkar ok.
Nu när jag startar bilen för att testköra så går hastighetsmätaren upp till 40km i timmen och sen tillbaka till 0 utan att jag ens börjat rulla bilen, till och från, oregelbundet.
Funderar därför på följande:
- Är det någon mer skillnad på GPO4 och 8 än att outputen är 5A på 8an och 2A på 4an, som kan orsaka störningarna?
- Kan störningen filtreras bort genom att sänka ”update rate” eller liknande, hur isf?
- Kan någon ge en rimlig förklaring till varför hastighetsmätaren endast fungerade på GPO8 men inte GPO4 medans varvräknaren fungerar på båda?
Jag kör maxxecu sport.
Tacksam för input.
Mvh
Mattias