Opel C20let Beprövad erfarenhet

Grundläggande diskussioner om turbo-trimning
FredrikLKPG
För lite laddtryck
Inlägg: 1
Blev medlem: ons jan 12, 2022 9:51 pm

Opel C20let Beprövad erfarenhet

Inlägg av FredrikLKPG »

Hej

Jag har skaffat en Opel Corsa, närmare information finns här: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=53287 Det finns även en tråd för bilen här.
Den är väl hyfsat känd här ;-)


Till mina frågor: Bilen kommer användas till trackdays och åka till jobbet/glasskiosken när lusten faller på.
Målsättning 500hk som är användbart till mitt användningsområde.

Det som finns till förfogande är bland annat:

Standard motorblock C20let
Portat/bearbetat topplock
Standard/original topplock
Hydrauliska lyftare
Mekaniska lyftare
ENEM z21 kammar
Original kammar C20let
Borg Warner s300,
VEMS 3.6 motorstyrning.
Anpassad bränsletillförsel med dubbla 044 osv.
Anpassad IC
EGT-kontroll
mm.

Kanske det finns någon här som sitter på ett vettigt recept?
Funkar VEMS 3.6 "idag"? Det har ju några år på nacken..

Jag tänker mig förstärka botten med smidda kolvar och H-profil.

Tacksam för hjälp!




Mvh Fredrik
Allx
För mycket laddtryck
Inlägg: 195
Blev medlem: ons jul 06, 2016 8:43 pm
Ort: Västerås

Re: Opel C20let Beprövad erfarenhet

Inlägg av Allx »

För 500 hk tror jag de räcker gott och väl med smidd bottendel och en fin "osprucken" topp. Finns olika toppar som sägs vara varierande kvalite där coscast är att föredra. Har fått en topp lagad en gång där man borrade ur den svaga delen och pressade i en lång hylsa. Kommer inte ihåg vem som gjorde de men finns säkert kännedom om vem de är. Detta var inte en coscast.

Vems och dubbla 044 är lite 2010 så där rekommenderar jag MaxxEcu Race och en intank pump som DW400 eller Walbro 520. Förslagsvis i en Nuke catchtank. Race är färdigt för EGT, e-throttle, PWM-modul med mera.

Enemkammarna är fina och gör en hel del för det fina vridmomentet dessa motorer har.

S300 finns i 62mm och mer än så behöver man inte. Skulle nog rekommendera en S257 men finns en turbo är de väl lättast att använda den.

Jag är ingen opelnörd och de finns garanterad andra som kan detaljerna mycket bättre. Kadett4WD kan nog svara på de mesta.
Skriv svar