Ny Bromsbänk
- Johan Axelsson
- Ganska mycket laddtryck
- Inlägg: 53
- Blev medlem: sön dec 17, 2017 3:34 pm
- Ort: Grebbestad
- Johan Axelsson
- Ganska mycket laddtryck
- Inlägg: 53
- Blev medlem: sön dec 17, 2017 3:34 pm
- Ort: Grebbestad
Re: Ny Bromsbänk
Sen undrar jag om nån har en vettig STOR fläkt till å suga ut avgaser med, eller tips på en ny som klarar jobbet. Jag flyttade med det mesta som Björn och Anders använt men avgasutsugen hörde till byggnaden. Har kört min 745:a lite i bänken, mest för att laina in remmar efter flytten och testa så telman funka å lite sådant,andväner en ombyggd spånsug just nu men tror inte den räcker till när det börjar bli lite fart i bilarna. Datorn till bänken står fortfarande hos Anders så jag kan inte köra på riktigt ännu
Tacksam för lite hjälp
Tacksam för lite hjälp
400++ i en Ascona=
- Kadett4wd
- Forumsberoende
- Inlägg: 10192
- Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
- Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Re: Ny Bromsbänk
Jag har en stor fläkt till salu.
Men den är inge bra åt att suga avgaser ur ett rör, men däremot att byta luft i lokalen, eller som kylfläkt framför bilen.
Men den är inge bra åt att suga avgaser ur ett rör, men däremot att byta luft i lokalen, eller som kylfläkt framför bilen.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
- Johan Axelsson
- Ganska mycket laddtryck
- Inlägg: 53
- Blev medlem: sön dec 17, 2017 3:34 pm
- Ort: Grebbestad
Re: Ny Bromsbänk
Tack och bock för det, men kylfläkt har jag en som funkar väldigt bra samt några mindre när man behöver punktkyla. Skall hård testa spånsugen med min egen bil å se om den klarar suga ut allt Jag tycker det är ett satans sug i den, körde en vanlig 745:a 16v sugis häromdan och det var absolut inga problem. Men det blir ju lite med avgaser när det blir lite volym å tryck i motorerna
400++ i en Ascona=
Re: Ny Bromsbänk
Inga nya framgångar
- Johan Axelsson
- Ganska mycket laddtryck
- Inlägg: 53
- Blev medlem: sön dec 17, 2017 3:34 pm
- Ort: Grebbestad
Re: Ny Bromsbänk
Jo det var en stor framgång igår kopplade in datorerna och bänk styrningen igår kväll och provkörde min sura gamla volvo 745 16v sugis
ÄNTLIGEN 400++ i en Ascona=
- Johan Axelsson
- Ganska mycket laddtryck
- Inlägg: 53
- Blev medlem: sön dec 17, 2017 3:34 pm
- Ort: Grebbestad
Re: Ny Bromsbänk
Bäst är väl att tillägga att jag hade god hjälp av en viss Günter van the Lords
Så än en gång tack å bock :thumb
Så än en gång tack å bock :thumb
400++ i en Ascona=
Re: Ny Bromsbänk
Har du nått tel nr? kan behöva komma och bromsa bilen om nån månad. bromsbänken gillar bilen, o bilen gillar bänken . kenta kolfibervolvo, anders känner till bilen mycket väl.
- Johan Axelsson
- Ganska mycket laddtryck
- Inlägg: 53
- Blev medlem: sön dec 17, 2017 3:34 pm
- Ort: Grebbestad
- Johan Axelsson
- Ganska mycket laddtryck
- Inlägg: 53
- Blev medlem: sön dec 17, 2017 3:34 pm
- Ort: Grebbestad
Re: Ny Bromsbänk
Imorgon får vi se om kalibreringen stämmer efter flytten av bromsbänken. Har slängt ihop en väldigt primitiv avgasutsug får vi se om den klarar att ta hand om avgaserna.
Det är den sista bilen som kördes i bänken innan vi flyttade den.
En volvo 940 ltt med mappat orginal sprut LH-2,4 (mappad av Dann) mycket trevlig karl btw
Skall bli mycket intressant å se om siffrorna blir de samma
så här blev dom vid mappningstillfället
Det är den sista bilen som kördes i bänken innan vi flyttade den.
En volvo 940 ltt med mappat orginal sprut LH-2,4 (mappad av Dann) mycket trevlig karl btw
Skall bli mycket intressant å se om siffrorna blir de samma
så här blev dom vid mappningstillfället
400++ i en Ascona=
- Johan Axelsson
- Ganska mycket laddtryck
- Inlägg: 53
- Blev medlem: sön dec 17, 2017 3:34 pm
- Ort: Grebbestad
Re: Ny Bromsbänk
Nu så efter lite problemsökning av bänken som visade sig att det inte var bänken När man håller på med en miljon projekt samtidigt är det lätt å glömma små viktiga detaljer
Som sagt så har vi nu kört samma bil som var den sista som mappades i bänken innan flytten. Måste dock rätta mig själv, och jag var lite snabb med att lägga ut bilden på effekten. 189hk var vad vi som mest fick ut ur bilen vid ett tillfälle, och efter det backades tändning och det lades på lite mer bränsle, så när vi var klara låg effekten på stadiga 185hk pull efter pull.
När vi nu körde bilen hos mig så fick vi 165hk började givet med att kolla allt på bilen så det såg bra ut med slangar å dyligt, hittade inga visuella fel mer än att den grova vaccum slangen till kanistern hoppat av. Gjorde ingen större skillnad mer än att vi fick lite mer laddtryck. Men en annan sak jag lade märke till var att voltmätaren till telma bromsen flög upp till 50V när jag kom upp till runt 4000varv AAHA tänkte jag, där har vi problemet, 50v på den är ju 1/3del av vad den bromsar typ så 20hk kan gott försvinna där tänkte jag, men varför den aktiverades hade jag ingen aning om.... Vår gode Björn har ju lagt in bra många snabbkommandon på tangentbordet som bara han har koll på och grejer som han ansåg var bra att ha, så jag tänkte att jag har väl lyckats att aktivera något. Anders kom upp och hjälpte mig häromdagen och vi kollade å leta och mätte, kom till slut fram till att telman inte alls får nån ström till sig trots voltmätarens utslag, vi tog fram lastsellens värde å körde några pull och denna visar ej något utslag trots 50V på mätaren????? kvällen kom å vi fick lägga ner. fortsättning följer.
Som sagt så har vi nu kört samma bil som var den sista som mappades i bänken innan flytten. Måste dock rätta mig själv, och jag var lite snabb med att lägga ut bilden på effekten. 189hk var vad vi som mest fick ut ur bilen vid ett tillfälle, och efter det backades tändning och det lades på lite mer bränsle, så när vi var klara låg effekten på stadiga 185hk pull efter pull.
När vi nu körde bilen hos mig så fick vi 165hk började givet med att kolla allt på bilen så det såg bra ut med slangar å dyligt, hittade inga visuella fel mer än att den grova vaccum slangen till kanistern hoppat av. Gjorde ingen större skillnad mer än att vi fick lite mer laddtryck. Men en annan sak jag lade märke till var att voltmätaren till telma bromsen flög upp till 50V när jag kom upp till runt 4000varv AAHA tänkte jag, där har vi problemet, 50v på den är ju 1/3del av vad den bromsar typ så 20hk kan gott försvinna där tänkte jag, men varför den aktiverades hade jag ingen aning om.... Vår gode Björn har ju lagt in bra många snabbkommandon på tangentbordet som bara han har koll på och grejer som han ansåg var bra att ha, så jag tänkte att jag har väl lyckats att aktivera något. Anders kom upp och hjälpte mig häromdagen och vi kollade å leta och mätte, kom till slut fram till att telman inte alls får nån ström till sig trots voltmätarens utslag, vi tog fram lastsellens värde å körde några pull och denna visar ej något utslag trots 50V på mätaren????? kvällen kom å vi fick lägga ner. fortsättning följer.
400++ i en Ascona=
- Johan Axelsson
- Ganska mycket laddtryck
- Inlägg: 53
- Blev medlem: sön dec 17, 2017 3:34 pm
- Ort: Grebbestad
Re: Ny Bromsbänk
Vi grejade på å funderade, kopplade bort telman helt å hållet och körde ett pull=ingen skillad, men fy satan vilken tid det tar innan 2ton rulle stannar fortsatt 165hk
Sen kom blixt nedslaget i farbrors huvud, samma kväll som vi hade mappat bilen i Uddevalla byttes det tändbox till en guldbox hemma hos mig med ett chipp som Dann bränt till mappningen. Men det satt ingen guldbox i bilen när vi mappa den så den mappades med orginal tändbox. jag hade fulständigt glömt att vi gjorde detta den kvällen, och bilens ägare körde aldrig bilen med orginal tändbox och jag körde aldrig bilen efter byten då klockan var mitt i natten å vi åkte hem åt var sitt håll.
Sagt å gjort så bytte vi tillbaka till orginal tändbox igår eftermiddag å vipps så var vi tillbaka på 180hk. Det saknas dock 5hk men LH är LH och det var typ minusgrader,öppen port samt fläkt på vid mappningstillfället och igår körde vi i stängd lokal och 18+ så jag antar att det kan va det som gjorde skillnaden. MEN det betyder att bänken visar som den alltid gjort även nu efter flytten
Men detta med voltmätaren till telman är ett fortsatt mysterie. NÅN som vet, kan en telma typ generera ström??? Helt uppenbart är det att det ej påverkar resultatet eller att den bromsar. Vi kopplade ju bort den helt å hållet och det påverkade ju inget.
Jag skall upp med min egen bil till veckan å fortsätta leta efter detta fenomen.
Sen kom blixt nedslaget i farbrors huvud, samma kväll som vi hade mappat bilen i Uddevalla byttes det tändbox till en guldbox hemma hos mig med ett chipp som Dann bränt till mappningen. Men det satt ingen guldbox i bilen när vi mappa den så den mappades med orginal tändbox. jag hade fulständigt glömt att vi gjorde detta den kvällen, och bilens ägare körde aldrig bilen med orginal tändbox och jag körde aldrig bilen efter byten då klockan var mitt i natten å vi åkte hem åt var sitt håll.
Sagt å gjort så bytte vi tillbaka till orginal tändbox igår eftermiddag å vipps så var vi tillbaka på 180hk. Det saknas dock 5hk men LH är LH och det var typ minusgrader,öppen port samt fläkt på vid mappningstillfället och igår körde vi i stängd lokal och 18+ så jag antar att det kan va det som gjorde skillnaden. MEN det betyder att bänken visar som den alltid gjort även nu efter flytten
Men detta med voltmätaren till telman är ett fortsatt mysterie. NÅN som vet, kan en telma typ generera ström??? Helt uppenbart är det att det ej påverkar resultatet eller att den bromsar. Vi kopplade ju bort den helt å hållet och det påverkade ju inget.
Jag skall upp med min egen bil till veckan å fortsätta leta efter detta fenomen.
400++ i en Ascona=
- Johan Axelsson
- Ganska mycket laddtryck
- Inlägg: 53
- Blev medlem: sön dec 17, 2017 3:34 pm
- Ort: Grebbestad
Re: Ny Bromsbänk
Tummen upp för nån som visar bromsdiagram det faktiskt går att se nåt på
- Johan Axelsson
- Ganska mycket laddtryck
- Inlägg: 53
- Blev medlem: sön dec 17, 2017 3:34 pm
- Ort: Grebbestad
Re: Ny Bromsbänk
Tack för det ja dom är ganska lätta att tyda, och det får vi tacka Björn och Anders RBD för Björn har gjort ett grymt program. Jag har en karl på lut som verkar klart inreserad av att hjälpa mig å bena lite i programmet, jag är ju heller inte nått vidare på att programera men jag vet vad jag vill ha och hur jag vill att det ska vara.
400++ i en Ascona=