Ny Bromsbänk

Metoder, verktyg och resultat kring bromsning av motorer diskuteras här.
Användarvisningsbild
Johan Axelsson
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 53
Blev medlem: sön dec 17, 2017 3:34 pm
Ort: Grebbestad

Re: Ny Bromsbänk

Inlägg av Johan Axelsson »

Antar att det är i Dyno Diskussioner då.
400++ i en Ascona= :hihi: :hihi:
Användarvisningsbild
Johan Axelsson
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 53
Blev medlem: sön dec 17, 2017 3:34 pm
Ort: Grebbestad

Re: Ny Bromsbänk

Inlägg av Johan Axelsson »

Sen undrar jag om nån har en vettig STOR fläkt till å suga ut avgaser med, eller tips på en ny som klarar jobbet. Jag flyttade med det mesta som Björn och Anders använt men avgasutsugen hörde till byggnaden. Har kört min 745:a lite i bänken, mest för att laina in remmar efter flytten och testa så telman funka å lite sådant,andväner en ombyggd spånsug just nu men tror inte den räcker till när det börjar bli lite fart i bilarna. Datorn till bänken står fortfarande hos Anders så jag kan inte köra på riktigt ännu :(
Tacksam för lite hjälp
400++ i en Ascona= :hihi: :hihi:
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10189
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Ny Bromsbänk

Inlägg av Kadett4wd »

Jag har en stor fläkt till salu.
Men den är inge bra åt att suga avgaser ur ett rör, men däremot att byta luft i lokalen, eller som kylfläkt framför bilen.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Användarvisningsbild
Johan Axelsson
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 53
Blev medlem: sön dec 17, 2017 3:34 pm
Ort: Grebbestad

Re: Ny Bromsbänk

Inlägg av Johan Axelsson »

Tack och bock för det, men kylfläkt har jag en som funkar väldigt bra samt några mindre när man behöver punktkyla. Skall hård testa spånsugen med min egen bil å se om den klarar suga ut allt :? Jag tycker det är ett satans sug i den, körde en vanlig 745:a 16v sugis häromdan och det var absolut inga problem. Men det blir ju lite med avgaser när det blir lite volym å tryck i motorerna :D
400++ i en Ascona= :hihi: :hihi:
Användarvisningsbild
Volvo214
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 58
Blev medlem: tor jan 17, 2013 9:55 pm
Ort: Bohuslän

Re: Ny Bromsbänk

Inlägg av Volvo214 »

Inga nya framgångar :hihi:
Användarvisningsbild
Johan Axelsson
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 53
Blev medlem: sön dec 17, 2017 3:34 pm
Ort: Grebbestad

Re: Ny Bromsbänk

Inlägg av Johan Axelsson »

Jo det var en stor framgång igår :D :D :D kopplade in datorerna och bänk styrningen igår kväll och provkörde min sura gamla volvo 745 16v sugis :mrgreen:
IMG_20220211_211746_01.jpg
IMG_20220211_211746_01.jpg (336.27 KiB) Visad 1527 gånger
DSC_3261.JPG
DSC_3261.JPG (334.86 KiB) Visad 1527 gånger
DSC_3262.JPG
DSC_3262.JPG (368.06 KiB) Visad 1527 gånger
ÄNTLIGEN :thumbright: :hihi:
400++ i en Ascona= :hihi: :hihi:
Användarvisningsbild
Johan Axelsson
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 53
Blev medlem: sön dec 17, 2017 3:34 pm
Ort: Grebbestad

Re: Ny Bromsbänk

Inlägg av Johan Axelsson »

Bäst är väl att tillägga att jag hade god hjälp av en viss Günter van the Lords :crashed:
Så än en gång tack å bock :thumb
400++ i en Ascona= :hihi: :hihi:
Användarvisningsbild
HX52
För mycket laddtryck
Inlägg: 362
Blev medlem: sön feb 24, 2008 1:45 am
Ort: VBG

Re: Ny Bromsbänk

Inlägg av HX52 »

Har du nått tel nr? kan behöva komma och bromsa bilen om nån månad. bromsbänken gillar bilen, o bilen gillar bänken :D . kenta kolfibervolvo, anders känner till bilen mycket väl.
Användarvisningsbild
Johan Axelsson
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 53
Blev medlem: sön dec 17, 2017 3:34 pm
Ort: Grebbestad

Re: Ny Bromsbänk

Inlägg av Johan Axelsson »

HX52 skrev: sön feb 13, 2022 10:30 am Har du nått tel nr? kan behöva komma och bromsa bilen om nån månad. bromsbänken gillar bilen, o bilen gillar bänken :D . kenta kolfibervolvo, anders känner till bilen mycket väl.
Kul, bara å ringa.
0739445055
Mvh Johan
400++ i en Ascona= :hihi: :hihi:
Användarvisningsbild
Johan Axelsson
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 53
Blev medlem: sön dec 17, 2017 3:34 pm
Ort: Grebbestad

Re: Ny Bromsbänk

Inlägg av Johan Axelsson »

Imorgon får vi se om kalibreringen stämmer efter flytten av bromsbänken. Har slängt ihop en väldigt primitiv avgasutsug :D :D får vi se om den klarar att ta hand om avgaserna.
Det är den sista bilen som kördes i bänken innan vi flyttade den.
En volvo 940 ltt med mappat orginal sprut LH-2,4 (mappad av Dann) mycket trevlig karl btw :thumbright:
Skall bli mycket intressant å se om siffrorna blir de samma :D
så här blev dom vid mappningstillfället
DSC_3265.JPG
DSC_3265.JPG (302.67 KiB) Visad 1392 gånger
400++ i en Ascona= :hihi: :hihi:
Användarvisningsbild
Johan Axelsson
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 53
Blev medlem: sön dec 17, 2017 3:34 pm
Ort: Grebbestad

Re: Ny Bromsbänk

Inlägg av Johan Axelsson »

Nu så efter lite problemsökning av bänken som visade sig att det inte var bänken :doh: När man håller på med en miljon projekt samtidigt är det lätt å glömma små viktiga detaljer :hihi: :hihi:
Som sagt så har vi nu kört samma bil som var den sista som mappades i bänken innan flytten. Måste dock rätta mig själv, och jag var lite snabb med att lägga ut bilden på effekten. 189hk var vad vi som mest fick ut ur bilen vid ett tillfälle, och efter det backades tändning och det lades på lite mer bränsle, så när vi var klara låg effekten på stadiga 185hk pull efter pull.
När vi nu körde bilen hos mig så fick vi 165hk :confused: :confused: började givet med att kolla allt på bilen så det såg bra ut med slangar å dyligt, hittade inga visuella fel mer än att den grova vaccum slangen till kanistern hoppat av. Gjorde ingen större skillnad mer än att vi fick lite mer laddtryck. Men en annan sak jag lade märke till var att voltmätaren till telma bromsen flög upp till 50V när jag kom upp till runt 4000varv :?: AAHA tänkte jag, där har vi problemet, 50v på den är ju 1/3del av vad den bromsar typ så 20hk kan gott försvinna där tänkte jag, men varför den aktiverades hade jag ingen aning om.... Vår gode Björn har ju lagt in bra många snabbkommandon på tangentbordet som bara han har koll på och grejer som han ansåg var bra att ha, så jag tänkte att jag har väl lyckats att aktivera något. Anders kom upp och hjälpte mig häromdagen och vi kollade å leta och mätte, kom till slut fram till att telman inte alls får nån ström till sig trots voltmätarens utslag, vi tog fram lastsellens värde å körde några pull och denna visar ej något utslag trots 50V på mätaren????? kvällen kom å vi fick lägga ner. fortsättning följer.
400++ i en Ascona= :hihi: :hihi:
Användarvisningsbild
Johan Axelsson
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 53
Blev medlem: sön dec 17, 2017 3:34 pm
Ort: Grebbestad

Re: Ny Bromsbänk

Inlägg av Johan Axelsson »

Vi grejade på å funderade, kopplade bort telman helt å hållet och körde ett pull=ingen skillad, men fy satan vilken tid det tar innan 2ton rulle stannar :hihi: :hihi: fortsatt 165hk :?
Sen kom blixt nedslaget i farbrors huvud, samma kväll som vi hade mappat bilen i Uddevalla byttes det tändbox till en guldbox hemma hos mig med ett chipp som Dann bränt till mappningen. Men det satt ingen guldbox i bilen när vi mappa den så den mappades med orginal tändbox. jag hade fulständigt glömt att vi gjorde detta den kvällen, och bilens ägare körde aldrig bilen med orginal tändbox och jag körde aldrig bilen efter byten då klockan var mitt i natten å vi åkte hem åt var sitt håll.
Sagt å gjort så bytte vi tillbaka till orginal tändbox igår eftermiddag å vipps så var vi tillbaka på 180hk. Det saknas dock 5hk men LH är LH och det var typ minusgrader,öppen port samt fläkt på vid mappningstillfället och igår körde vi i stängd lokal och 18+ så jag antar att det kan va det som gjorde skillnaden. MEN det betyder att bänken visar som den alltid gjort även nu efter flytten :thumbright: :thumbright:
Men detta med voltmätaren till telman är ett fortsatt mysterie. NÅN som vet, kan en telma typ generera ström??? Helt uppenbart är det att det ej påverkar resultatet eller att den bromsar. Vi kopplade ju bort den helt å hållet och det påverkade ju inget.
Jag skall upp med min egen bil till veckan å fortsätta leta efter detta fenomen.
400++ i en Ascona= :hihi: :hihi:
Användarvisningsbild
Johan Axelsson
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 53
Blev medlem: sön dec 17, 2017 3:34 pm
Ort: Grebbestad

Re: Ny Bromsbänk

Inlägg av Johan Axelsson »

qVowHPYg.jpeg
qVowHPYg.jpeg (113.4 KiB) Visad 1288 gånger
400++ i en Ascona= :hihi: :hihi:
Användarvisningsbild
JE Jr
För mycket laddtryck
Inlägg: 289
Blev medlem: tis nov 18, 2003 8:44 pm
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Ny Bromsbänk

Inlägg av JE Jr »

Tummen upp för nån som visar bromsdiagram det faktiskt går att se nåt på :)
Boost -> break -> fix -> repeat.
-740 Sport på Garaget-
-S70 Bruksis på Garaget-
Användarvisningsbild
Johan Axelsson
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 53
Blev medlem: sön dec 17, 2017 3:34 pm
Ort: Grebbestad

Re: Ny Bromsbänk

Inlägg av Johan Axelsson »

Tack för det :) ja dom är ganska lätta att tyda, och det får vi tacka Björn och Anders RBD för :thumbright: Björn har gjort ett grymt program. Jag har en karl på lut som verkar klart inreserad av att hjälpa mig å bena lite i programmet, jag är ju heller inte nått vidare på att programera men jag vet vad jag vill ha och hur jag vill att det ska vara.
400++ i en Ascona= :hihi: :hihi:
Skriv svar