Avluftning bränsletank/tankrör

Tjata om vad som helst .
chrille
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 79
Blev medlem: sön feb 21, 2010 7:07 pm
Ort: kumla

Avluftning bränsletank/tankrör

Inlägg av chrille »

Hejsan.
Skulle behöva lite diskutioner kring hur ett avluftningssystem ska fungera korrekt. Har monterat i en fuelcell i min bil och med det så har jag gjort ett nytt tankrör som sitter högt upp i lexanrutan för att få ett bra fal till taken. har märkt att detta ger problem med ventilationen.

Här är mina problem/funderingar

1. Problem att tanka/ handtaget slår ifrån vid tankning flera gånger.

2. Tror inte avluftningen gör sitt jobb som det sitter nu eftersom Lyftpumpen paja efter bara 400-500 mil

3. kan tanka bränsle ända upp tills det rinner över.

4. lite problem med bränslenivå givaren.

Berätta gärna hur ett avluftningssystem ska se ut när det är korrekt.
Bilagor
IMG_1179.JPG
IMG_1179.JPG (133.9 KiB) Visad 1386 gånger
IMG_1178.JPG
IMG_1178.JPG (190.92 KiB) Visad 1386 gånger
IMG_1176.JPG
IMG_1176.JPG (142.09 KiB) Visad 1386 gånger
therealpinto
SFRO-snubben
Inlägg: 2641
Blev medlem: mån jan 19, 2004 8:57 am
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Re: Avluftning bränsletank/tankrör

Inlägg av therealpinto »

Det finns flera delar av avluftning och det är lite olika uppgifter som den ska göra.

Om man börjar med det som händer vid tankning, så fyller man ju bränsle med relativt högt flöde ned i påfyllningsröret. Då behöver man kunna evakuera luft lika fort om det inte ska bli "stopp" och bubbla över så att säga.

Kör man ned bränsle i ett rör med kanske 40 mm diameter och typ 40 liter i minuten behöver man få ut ungefär samma mängd luft. Har man då bara en avluftning som är kanske 6-8 mm i diameter blir det trångt.

De flesta original påfyllningsrör har en extra luftledning som går från tanken upp till ytan under locket.

Bild

Den fungerar som en extra avluftning när man fyller tanken. Eftersom den ansluter till tankröret under locket ventilerar den inte ut när man kör bilen.

Nästa moment är den avluftning som krävs när tanklocket är stängt. Här är det flera saker som händer. Dels så måste man ju ha en funktion som släpper in luft i tanken i takt med att bränslenivån sjunker. Dels måste man ha en funktion som tillåter luft att lämna tanken när bränslet expanderar då det värms upp (när man tankar på mack är ju soppan oftast kall, eftersom den lagrats under jord). Därför krävs en avluftning som tillåter luften att gå åt bägge håll, man kan inte ha en vanlig backventil som bara låter luften gå ena vägen. Däremot kan man ha en ventil som öppnar först när ett visst litet övertryck nåtts.

Hur mycket flöde som krävs av luft in i tanken beror ju på hur fort motorn förbrukar bränsle, så det går ju att räkna på.

Vill man minska risken för läckage om man vänder på bilen kan man ha en roll-over-ventil som blockerar avluftningen om det kommer vätska fram till den. Olika spiraler, knorrar och annat kan minska risken att det skvalpar ut men hur effektiva de är för att hindra hävertverkan är svårare att bedöma tycker jag.

Som dina bilder ser ut, tror jag att man skulle kunna lösa problemen vid tankning (om det är problem, om jag tolkar dig rätt) genom att kopiera lösningen med extra avluftning av själva tankröret.

Gustaf
______________________________
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
chrille
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 79
Blev medlem: sön feb 21, 2010 7:07 pm
Ort: kumla

Re: Avluftning bränsletank/tankrör

Inlägg av chrille »

Tack Gustaf för dit svar.
Precis som du skriver så tror jag med att ansluta en avluftning till själva tankröret löser problemet med tankningen.
jag har en roll over ventil på avluftningen i detta utförande, den sitter precis längst upp i tanken med en plast kula som tätar om man rullar.
Skriv svar