Volvo B234 - turbokonvertering E85?

Grundläggande diskussioner om turbo-trimning
Användarvisningsbild
1800thomas
Lite mer laddtryck
Inlägg: 34
Blev medlem: tor okt 09, 2003 8:05 pm
Ort: Glada Hudik

Volvo B234 - turbokonvertering E85?

Inlägg av 1800thomas »

Det kanske finns en miljon likadan trådar redan men hittar inga... Vill spåna lite kring ett framtida snällt turbobygge.

Har en Volvo 142:a som ska renoveras , det är en bil som har gått i släkten och det finns därför vissa personliga skäl till att just den bilen ska användas.
Det kommer en inte bli någon originalrenovering utan jag skulle vilja installera en B234 parad med turbo i bilen.
Maskin ska inte bli någon herrejösses maskin med monstruös toppeffekt utan en motor som man blir glad att köra på gatan, gissar att runt 350 hk skulle vara lämpligt.
Vill gärna hålla maskin så mycket original som möjligt på insidan, dvs original kolvar, kammar, etc men konverterad till E85 för att om möjligt slippa kompsänka maskin.
Insug finns det fina köpesdelar till liksom fina avgasrör (vilken turbofläns vill man ha? T3?), har hittat det på KL Racing.
Motorstyrning känns som ett MaxxECU skulle bli bra.

Vad tror ni om upplägget skulle det fungera?
Vilken typ av turbo bör man ha? Fabrikat/storlek?
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Volvo B234 - turbokonvertering E85?

Inlägg av Jens Gustavsson »

hej låter som en rolig gatbil!

ett kl insug och grenrör med pulsplitt sen en hx 35 med P/S avgashus blir väldigt rapp och kul med e85 och 10+ :1 i kompa. men begränsa varvet till 6500rpm med standard topp och se till att alla ventiler är runda och täta med ett leekdown test och låter nån /några lyftare kasst byt dem då de inte är så dyra. hör av dig om du är intreserad av att köpa turbo mm av mig då ingår mer hjälp och tips! kan köpa max ecu med tilbehör av mattias också här i sävar så gör vi ett sävarturbo kitt åt dig som är igenomtänkt :thumbright:

mvh jens
Användarvisningsbild
1800thomas
Lite mer laddtryck
Inlägg: 34
Blev medlem: tor okt 09, 2003 8:05 pm
Ort: Glada Hudik

Re: Volvo B234 - turbokonvertering E85?

Inlägg av 1800thomas »

Tjena,

Kul att jag inte är ute och cyklar alldeles!
Till och med samma turboaggregat som jag funderar på :)

Toppen kommer definitivt att få sig en översyn, har en kusin som har mirafräs samt kunskap om hur den används.
Såg att det låg ett par kammar ute till försäljning på köp å sälj men då frångår vi ju hydrualtryckare... Men det kanske det kan vara värt.

Jag återkommer till dig på sikt angående turbon.
Forumsberoende
Inlägg: 641
Blev medlem: fre dec 19, 2008 11:17 pm
Ort: lycksele

Re: Volvo B234 - turbokonvertering E85?

Inlägg av »

B234 ger ju utan turbo enligt Volvo 155hk och vid turbokonverteringen tar man ju troligen bort strypningar i form av org grenrör och avgassystem med katalysator, luftmassemätare, luftburk med varmluftinsug mm.

Då bör man med en hx35 och ett bra grenrör ic och mappning kunna multiplisera på org effekten dvs ca 310hk vid en bar eller 387hk vid 1,5 bar.

Mitt råd är gör en vettig renovering kontrollera så blocket mm inte är väldigt slitet och få det maskinhornat byt lager ringar och kosta på nya hårdare ventilfjädrar med rätt inspänningsmått så kan man sträcka ut varvet lite till med org är allt över 6500 risk till krokiga ventiler som jens sa ev H profilvevstakar så har du driftsäkra 350-450hk.

Om sedan suget efter mera kommer så ligger en större turbo ett bättre insug portning och vassare kammar högt på listan men då är det 500-700hk beroende på varvtalsregister och laddtryck.
Användarvisningsbild
1800thomas
Lite mer laddtryck
Inlägg: 34
Blev medlem: tor okt 09, 2003 8:05 pm
Ort: Glada Hudik

Re: Volvo B234 - turbokonvertering E85?

Inlägg av 1800thomas »

Tack för värdefull information!

Bättre insug? Menar du då bättre än KL Racing insuget eller bättre än original?
Kanske lika bra att byta vevstakar när man ändå är i farten, de är ju inte så dyra.
Problemet med att börja byta del efter är ju att till slut har man bytt i princip allt och frångått principen om att hålla det på en kostnadseffektiv nivå 😁
Användarvisningsbild
Johan Axelsson
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 53
Blev medlem: sön dec 17, 2017 3:34 pm
Ort: Grebbestad

Re: Volvo B234 - turbokonvertering E85?

Inlägg av Johan Axelsson »

Det var kul att läsa, jag är precis påväg att göra exakt samma sak :) men inte E85 och tänker inte röra en pryl i motorn, enbart på med Kl-s turborör och en kina turbo som jag inte ens vet vad det är för turbo :doh: tror dock att det är en typ HX35. Skall enbart göra detta för att lära mig mer om Maxxecu å mappning, kommer inte ladda speciellt mkt, 0,5 kanske. Allt enbart för lärdom, har redan en bil som går rätt gött så det handlar bara om å lära sig mer. Prova å gör fel är väl bästa sättet att lära :thumbright: :lol:
400++ i en Ascona= :hihi: :hihi:
Forumsberoende
Inlägg: 641
Blev medlem: fre dec 19, 2008 11:17 pm
Ort: lycksele

Re: Volvo B234 - turbokonvertering E85?

Inlägg av »

Menar ett bättre än originalet om effekten ska höjjas över ksk 450hk

Förutom renovering (lager ringar packningar ) skulle ja bara byta ventilfjädrar och vevstakar i ett 350-450hk utförande det går utan också men med lite tråkiga kompromisser
förutom då själva turboanläggningen och ett annat insprut med allt som behövs där det blir nog mycket på en gång iaf

Även växellåda och koppling kräver en funderare

Och vill man sedan ha mera effekt så kan man byta insug kamaxlar och kosta på portning av toppen osv då man har en fungerande bil med en bra grund.
Spridare bränslepump ic mm är ju inte allt för stor kostnads skillnad på så ta till så det räcker även om effektmålet går från 350-500hk efter ett år eller så.
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Volvo B234 - turbokonvertering E85?

Inlägg av Jens Gustavsson »

KL Racing har en enkel fjäder och aluminium retaners som passar rakt av då kan du nog varva lite över 7000rpm.

men du behöver nog inte byta kamaxlar de är rätt vassa för en orginal bil med ca 209 grader vid 1.25mm om jag mins rätt ställ dem på ca 1mm på insug och avgs på TDC bara. bra att ha kvar allt annat orginal då behåller man allt volvo tänkt och testat fram fungerar. se bara till att ventiloerna är runda och fina i en V brygga och att de håller tätt.
Användarvisningsbild
1800thomas
Lite mer laddtryck
Inlägg: 34
Blev medlem: tor okt 09, 2003 8:05 pm
Ort: Glada Hudik

Re: Volvo B234 - turbokonvertering E85?

Inlägg av 1800thomas »

Tack för bra information, det sporrar till att klura vidare på projektet.
Är än så länge bara på planeringsstadiet men skönt att kunna spinna vidare med de tankar jag har haft.
Bra med tipsen om ventilfjädrarna också!
Skriv svar