Motorbyte Audi

Snack om allmänt skruvande som inte passar någon annanstans
MatsN
Forumsberoende
Inlägg: 634
Blev medlem: sön sep 19, 2010 7:29 pm
Ort: Lule

Motorbyte Audi

Inlägg av MatsN »

Köpte mig en Audi 80 V6 Quattro för ett tag sen. Har även en 07K 2,5L femma liggande fast utan turbo på den åxå. Vad är chansen att få den reggad med egenbyggd maskin? Eller måste jag i med en standard 20V turbo att börja med? Är en 94:a så det får man väl byta snurra i? SFRO måste väl med i spelet?
therealpinto
SFRO-snubben
Inlägg: 2641
Blev medlem: mån jan 19, 2004 8:57 am
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Re: Motorbyte Audi

Inlägg av therealpinto »

Jag svarar här så fler får ta del av svaret, hoppas det är OK Mats (som även skickat PM).

Om bilen är tagen i bruk från och med 1/1 1993 (vilket årsmodell 1994 ju normalt sett är) så är det bara som ombyggt fordon man kan göra ett motorbyte med dagens regler.

För att bilen ska klassas som ombyggt fordon behöver du byta ut motor, växellåda, slutväxlar och hela bromssystemet. Det ska då bytas till delar som inte fanns i karossgenerationen så bygger man på Audi 80 kan man till exempel inte bara ta S2 eller RS2-delar utan man behöver använda grejer från andra modeller/generationer. Det gäller alltså då både motor och allt annat.

Om 07K fanns i dessa bilar är det alltså väldigt bökigt att få till den här typen av bygge.

Gustaf
______________________________
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
MatsN
Forumsberoende
Inlägg: 634
Blev medlem: sön sep 19, 2010 7:29 pm
Ort: Lule

Re: Motorbyte Audi

Inlägg av MatsN »

07K är från VW om det är en sugmotor vilket det jag har är. Finns som turboversion i RS3 och TTRS.

Gränsen på årsmodell är väl flytande? Den ändras väl år från år?

Skickat från min SM-G970F via Tapatalk

therealpinto
SFRO-snubben
Inlägg: 2641
Blev medlem: mån jan 19, 2004 8:57 am
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Re: Motorbyte Audi

Inlägg av therealpinto »

Okej, så det är en motor som aldrig satt i gamla Audi 80 alltså, det underlättar ju. Men du behöver ju fortfarande byta "allt annat".

Årsmodellgränserna för detta är "fast", de är angivna i föreskrifterna och är inte rullande på det sätt som skattebefrielse och befrielse från kontrollbesiktning är. Årsskiftet 1992/93 är kopplat till att det var då "katalysatorkrav" (egentligen avgascertifiering) infördes inom hela EU/EEG.

Gustaf
______________________________
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
MatsN
Forumsberoende
Inlägg: 634
Blev medlem: sön sep 19, 2010 7:29 pm
Ort: Lule

Re: Motorbyte Audi

Inlägg av MatsN »

Ah ok. Tack för info!

Skickat från min SM-G970F via Tapatalk

MatsN
Forumsberoende
Inlägg: 634
Blev medlem: sön sep 19, 2010 7:29 pm
Ort: Lule

Re: Motorbyte Audi

Inlägg av MatsN »

Nu spånar jag vidare lite. Om jag tar en motor från tex S4 20v med turbo så ska det väl gå att få godkänt om jag sätter dit hela systemet som det sitter i originalet? Med katalysator och hela klabbet.

Skickat från min SM-G970F via Tapatalk

therealpinto
SFRO-snubben
Inlägg: 2641
Blev medlem: mån jan 19, 2004 8:57 am
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Re: Motorbyte Audi

Inlägg av therealpinto »

Förutsättningen är fortfarande ombyggt fordon, och ska man då uppfylla Transportstyrelsens normala kriterier så ska ju motor, växellåda, diffar/slutväxlar och bromsar vara saker som inte funnits i din generations (B3?) 80/90-kaross.

Jag vet inte vad som skiljer på motorerna mellan S2 och S4 till exempel, om det är samma motortyp eller inte.

Gustaf
______________________________
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
MatsN
Forumsberoende
Inlägg: 634
Blev medlem: sön sep 19, 2010 7:29 pm
Ort: Lule

Re: Motorbyte Audi

Inlägg av MatsN »

Ok kört det med. Bara för byte av motor alltså.

Skickat från min SM-G970F via Tapatalk

therealpinto
SFRO-snubben
Inlägg: 2641
Blev medlem: mån jan 19, 2004 8:57 am
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Re: Motorbyte Audi

Inlägg av therealpinto »

Ja, tyvärr är det ju inte så enkelt.

Svenska regler är bra för den som vill bygga om mycket (det som inte alls accepteras i många andra länder) men lite svårare när det gäller mindre ändringar.

Gustaf
______________________________
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
MatsN
Forumsberoende
Inlägg: 634
Blev medlem: sön sep 19, 2010 7:29 pm
Ort: Lule

Re: Motorbyte Audi

Inlägg av MatsN »

Hur kan det blivit så egentligen? Man kan ju tycka det är lite bakvänt. Men å andra sidan det är Sverige vi bor i

Skickat från min SM-G970F via Tapatalk

therealpinto
SFRO-snubben
Inlägg: 2641
Blev medlem: mån jan 19, 2004 8:57 am
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Re: Motorbyte Audi

Inlägg av therealpinto »

Egentligen är det en 40-årig historia som ligger bakom, delvis kanske. I år är det 40 år sedan SFRO bildades och kom igång med verksamheten, som då var inriktad på amatörbyggen, alltså att bygga helt själv från grunden. Ombyggt fordon blev en följd av det och båda fordonsslagen har ju omfattande undantag/lättnader från de vanliga reglerna. För att undantagen ska få kallas just undantag, så måste de vara begränsade till en viss typ av fordon och det är därför man satt upp "tröskeln" för hur mycket som måste bytas/ändras. Graden under ombyggt fordon, "ändrat fordon", alltså enbart motorbyten och liknande var inget problem på 1980-talet eftersom dessa bilar var så gamla (pre 1975) att det inte fanns avgaskrav eller andra specifika krav att ta hänsyn till.

I takt med att tiden gått blir det mer och mer utmanande men myndigheterna verkar se att möjligheterna finns inom ombyggt fordon och tycker att det räcker så.

Jämför man med andra länder har man ofta gjort tvärtom - man tillåter enklare ändringar men en del av sakerna vi får göra i Sverige (byta till motor, bromsar, bakaxel från en annan tillverkare till exempel) kan vara helstopp där.

You win some, you loose some...

Gustaf
______________________________
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
Hasse Bus
För mycket laddtryck
Inlägg: 248
Blev medlem: tis jan 16, 2007 4:30 pm
Ort: Vadstena
Kontakt:

Re: Motorbyte Audi

Inlägg av Hasse Bus »

Ursäkta att jag hoppar in med en fråga som berör ämnet men kanske inte gäller för alla.
Om man kör en ombyggd bil eller motorcykel som är besiktad och godkänd i Sverige, är det då fritt fram att köra med den i hela Europa.
Eller kan vissa länder säga att det där godkänner vi inte här så du får ta den på trailer till gränsen.
(Tyskland)
Har du problem med din Gula Volvo , askamaskinservice.se
Hans-Åke Rahm.
therealpinto
SFRO-snubben
Inlägg: 2641
Blev medlem: mån jan 19, 2004 8:57 am
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Re: Motorbyte Audi

Inlägg av therealpinto »

Varje land kan ha sina egna länder och tolkningar men generellt sett, inom EU, så ska det vara OK att köra.

Det är dock smart att ha med en ordentlig kopia av registreringsbevis med alla ändringar, gärna översatt till engelska.

Gustaf
______________________________
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
Skriv svar