Volvo 162 , en sentimental resa som kanske bara blir patetisk

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
fulsnut
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 81
Blev medlem: tor jan 20, 2022 2:17 pm

Re: Volvo 162 , en sentimental resa som kanske bara blir patetisk

Inlägg av fulsnut »

Bilen är faktiskt en ren nostalgiresa, så efter bromsokstortyren rotade jag fram....

(Ta-da) Min gamla cd-spelare som legat i förrådet i 25 år...
alpine 2909L.jpg
alpine 2909L.jpg (175.29 KiB) Visad 1423 gånger
En stycket Alpine 2909L i nästan nyskick (nja, lasern brukar somna in) som passar alldeles utmärkt till det önskade framtida stuket, bara för att djävlas lite hittade jag det extrema museiföremålet en panasonic EB-2803 som också kommer från samma tidsera.


Ska visst vara världens första GSM-telefon för bil.

Visst bilen blir tyngre, men jag strävar faktiskt mot att den ska bli lite härligt fläskig, fet och tyst.
jag själv är liten, mager och låter mycket.

Jag törs faktiskt inte säga vilken förstärkare det blir, men det blir ingen med CMOS.
panasonic EB-2803.jpg
panasonic EB-2803.jpg (170.72 KiB) Visad 1423 gånger
Muggen är Höganäs ifall nån undrar
fulsnut
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 81
Blev medlem: tor jan 20, 2022 2:17 pm

Re: Volvo 162 , en sentimental resa som kanske bara blir patetisk

Inlägg av fulsnut »

Det blir lite hattande fram och tillbaka med att ena stunden pyssla med bromsar och nästa med något annat samtidigt som man ligger och stirrar upp i taket och funderar på hur allt ska fungera och Staffan Westerberg med Vilse i pannkakan gör sig påmind igen, men orsaken är nog att marina system är mitt bekvämaste område så det här med bilar väcker den här våndan att man ska göra fel (igen).


Har faktiskt tur att jag har en extra topp och grenrör till järnsexan (golf?) så jag kan fundera och måtta hur två eventuella nya grenrör ska se ut med tanke på längd och grovlek.
topplock.jpg
topplock.jpg (278.81 KiB) Visad 1421 gånger
Det satt Rullspjällhus på den gamla motor som var gjord för båten, men vet inte hur jag ska få plats med det under huven om jag inte sätter motorfästet framför motorn på samma sätt som på båtmotorn för att få mer plats.
Framflyttat fäste gör också att jag kan riva ner framvagnen utan att lyfta ur motorn.
trattar.jpg
trattar.jpg (224.01 KiB) Visad 1421 gånger
Lyckades helt mirakulöst hitta gamla verktygen som användes till trattarna också

Hur långa kan rören vara från spjället till toppen, kan man "sno" längden från en B20?
Förstår att det har med kam och varvtal och en massa smörja som jag inte har en susning om.

Motorn som sitter i får vara intakt, så det är "bara" en tvätt som saknas på den.
Nästa motor blir en nerstrokad till 75mm om det går och 160mm stakar, toppen får 46-38 ventiler.


Bilen ska inte bli något prestandamonster (jag är tyvärr lite för gammal, inte bilen), men det är kul att göra en massa dåraktiga saker trots att folk kommer att tro att skriet med Edvard Munch är mitt passfoto.
fulsnut
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 81
Blev medlem: tor jan 20, 2022 2:17 pm

Re: Volvo 162 , en sentimental resa som kanske bara blir patetisk

Inlägg av fulsnut »

Närmaste tiden är att kasta sig på inredningen och skälet är två, dels så är det trevligare att sitta inne i stugvärmen med eventuell symaskin, dels stinker det inte så mycket fläder när det är kallt när jag river ut inredningen :wink:
baksäte.jpg
baksäte.jpg (203.41 KiB) Visad 1421 gånger
Jag får använda dörrsidorna och sidorna bak som mallar och mäta ut hur jag ska göra "locken" där jag ska gömma kylaren på vänster sida där reservdäcket brukar stå.
skuffsida.jpg
skuffsida.jpg (197.55 KiB) Visad 1421 gånger
Intercoolern får ligga på höger sida också dolt av ett lock.

Tanken är att ingen ska se vad som finns i bilen och ifall det blir turbo under hatthyllan blir det en tillfällig bakaxelkrök till bakre ljuddämpare :whistle:
OttoB
För mycket laddtryck
Inlägg: 154
Blev medlem: fre okt 03, 2014 10:20 am

Re: Volvo 162 , en sentimental resa som kanske bara blir patetisk

Inlägg av OttoB »

Fan altså.

Trodde att jag var ensam I värld med B30 och Konstantsprutare. Till och med samma byggkvalitet !
Användarvisningsbild
1800thomas
Lite mer laddtryck
Inlägg: 34
Blev medlem: tor okt 09, 2003 8:05 pm
Ort: Glada Hudik

Re: Volvo 162 , en sentimental resa som kanske bara blir patetisk

Inlägg av 1800thomas »

Roligt bygge, ser fram mot att följa dina vedermödor med den gamla gjutjärnsladyn. Bilar är väl liksom båtar kvinnor? (med undantag för bogserbåtar då)
fulsnut
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 81
Blev medlem: tor jan 20, 2022 2:17 pm

Re: Volvo 162 , en sentimental resa som kanske bara blir patetisk

Inlägg av fulsnut »

OttoB

Haha, fantastiskt roligt att inte vara själv med B30, men det blir nog en lite seriösare framtoning, men kanske inte slipsnivå :hihi:


1800Thomas

Intressant tanke faktiskt, vet tyvärr inte vilket kvinnonamn som passar, utan att det ska vara förolämpande då vikten på 162 blir något "framtung" med B30, vi får fundera fram något passande när det blir dags för "kosläpp".

Misstänker att lotsande av det här projekt i rätt riktning är som att ro en pråm :)
fulsnut
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 81
Blev medlem: tor jan 20, 2022 2:17 pm

Re: Volvo 162 , en sentimental resa som kanske bara blir patetisk

Inlägg av fulsnut »

I början av ett sånt här projekt går hjärnan på högvarv och hela tiden blir det som Alfons Åberg att "jag ska bara" och det blev det senast.
ventiler.jpg
ventiler.jpg (180.8 KiB) Visad 1225 gånger
En baggis att bara kolla hur ventilerna såg ut och förvåningen var stor att avgas var bättre än jag trodde, tyvärr sämre med insug.
Att ventilerna var kassa väckte ju tanken att sätta i 46-38 istället då man ändå måste fräsa om sätena.
ventilsäten.jpg
ventilsäten.jpg (206.64 KiB) Visad 1225 gånger
Fram med "miljonvarvaren", ladda med putssvamp, på med skyddsglasögon och efter 10 minuters våldsamt dammande och Ta-da inga sprickor i säten alls, fantastiskt roligt :D
topplock2.jpg
topplock2.jpg (246.22 KiB) Visad 1225 gånger
Dags att fira med kakor till kvällskaffet och en snabb sväng till närmaste affär och hela personalen ler stort för att det är HELG :beerchug:

Tills jag kommer hem och upptäcker att jag är sotarsvart i ansikte, dock inte där skyddglasögonen suttit 8)

Glad ändå, så jag får kolla upp med närmaste "trimproffs" typ Tommy Luhr i fall det får plats med 46-38 :roll:
fulsnut
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 81
Blev medlem: tor jan 20, 2022 2:17 pm

Re: Volvo 162 , en sentimental resa som kanske bara blir patetisk

Inlägg av fulsnut »

Annars blev det några timmars tvätt av inredningen, mattan och baksätet.
baksäte2.jpg
baksäte2.jpg (262.21 KiB) Visad 1221 gånger
Och baksätet är visserligen solblekt, men hyfsat helt och om någon behöver "televerksfärgade" sidor är det bara att Pm:a, lite synd att kasta dessa gamla sidor.
Innerskärmarna bak är faktiskt otroligt fräscha och jag blir riktigt glad.
högerhjulhus.jpg
högerhjulhus.jpg (224.03 KiB) Visad 1221 gånger
vänsterhjulhus.jpg
vänsterhjulhus.jpg (246.85 KiB) Visad 1221 gånger
Golvet fram var genomruttet, men efter en snabb sökning på :typing: hittades nya golvplåtar för 400-500:-st.
Sparar otroligt mycket tid och fasligt billigt :)

Ju mer jag river i bilen, inser jag att det nog inte är så farligt faktiskt, rädslan var att den var totalt körd, framvagnen är visserligen dålig och bakvagnen också, men det finns faktiskt både nya delar och en hel del gamla gångbara delar kvar.

Gaston
fulsnut
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 81
Blev medlem: tor jan 20, 2022 2:17 pm

Re: Volvo 162 , en sentimental resa som kanske bara blir patetisk

Inlägg av fulsnut »

Gårdagens pinsamma fadäs med garagesmink väckte en fråga om hur mycket väger toppen egentligen?
Svaret är 28,9kg helt tom och en snabb jämförelse med en tom B21 160 topp visade 12,7kg och tar man det gånger 1,5 får man (Ta-da) samma summa som 3/4=19,05kg, en liten viktbesparing på 10kg och då slipper man skiten med gjutjärn.

Efter lite funderingar om den lösa toppen bestämde jag att den blir en renoverad originaltopp till B30 som sitter i.
Bara att fila lite i portarna, ta bort de vassa kanterna i förbränningsrummet, slipa ventilerna, fräsa säten och plana toppen så duger den, motorn går ju så toppen blir en ren reserv ifall något händer.

Nästa rova ska som tidigare nämnts ha 75mm slag med H-160-stakar och får aluminiumtoppen från båten istället och då kan jag använda den motorn till både båten och bilen.
Visserligen får jag montera torrsump i bilen för toppen också, men torrsumpen till toppen har ju bara 1,5l i volym till båten, men räcker det till båten räcker det till bilen också.
Jag misstänker att det är lättare (läs billigare) att göra en kam med härdade nockar idag än för snart 30 år sen till toppen så oljan borde hålla längre och vad jag kan se har profilerna utvecklats enormt till "rödblockarna".
Sumpen måste ändå moderniseras då det lät lite i elmotorn (Plettenberg) till oljepumpen vid teststarten (det var ett jäkla tjat om att den är mer än 25 år)....

Det är ju ingen originalporr där bilen ska vara just så som den var 1968 när den lämnade bandet och jag är tveksam ifall någon på en besiktning skulle märka att det satt en aluminiumtopp på bilen med världens tråkigaste standardinsug fast för rak sexa.

Apropå dragkrok, kollade upp priserna på Ebay för en krok till 140-240 och det biter att jag kastade en krok för bara 3-4 år sen. :snyft:
fulsnut
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 81
Blev medlem: tor jan 20, 2022 2:17 pm

Re: Volvo 162 , en sentimental resa som kanske bara blir patetisk

Inlägg av fulsnut »

Måste bara (helSvensk)..
Stort Grattis till Finland i ishockey :headbang: :banana: :alcoholic:
Användarvisningsbild
blackadder
Forumsberoende
Inlägg: 919
Blev medlem: lör dec 19, 2009 11:20 am
Ort: Dingle

Re: Volvo 162 , en sentimental resa som kanske bara blir patetisk

Inlägg av blackadder »

Finns det aluminiumtoppar till B30? :shock:
fulsnut
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 81
Blev medlem: tor jan 20, 2022 2:17 pm

Re: Volvo 162 , en sentimental resa som kanske bara blir patetisk

Inlägg av fulsnut »

Skapligt med snö här....

Vet inte om Volvo någonsin funderade på aluminiumtopp till B30, men vi var tre som byggde om varsin B30 gjutjärn till aluminumtopp(ar) på båtar 1993-94.

Har alltid varit lite förundrad över att jag inte har sett nån sen dess och jag följde ett bygge av en viss 164 här på Sävar innan den rullade (borde bli volvitur på latin).

Att det pinkade vatten gjorde ju inte så mycket, behövdes bara en bättre länspump, jag själv har inte ens tänkt tanken tidigare att köra samma grej i en bil förrän nu.
topplockbåt.jpg.jpg
topplockbåt.jpg.jpg (184.13 KiB) Visad 1012 gånger
Bilden visar ett senare bygge 2001-2002 som skulle sitta i en båt med B21 och sen användas som mall för en ny B30 (2+2+2) om det fungerade bättre, men den hjälper att förklara vilket problem som jag tror det var och det var att grenrörflänsen, i grovt plattjärn och allt annat naturligtvis i aluminium expanderade olika mycket.

När toppen blev tillräcklig varm blev den mer och mer böjd tills det började läcka mellan skarvarna.

Att rören var uppflyttade berodde faktiskt på att jag då kunde "staga" upp toppen med en "dragplatta" och inte bara att det gav (kanske) bättre flöde.

Olle och Lennart byggde sina som 2+2+2 och jag (som var yngst och bäst) byggde min som 1+4+1 och man behöver inte vara raketforskare för att förstå att min böjde sig mer :roll:

"Gamlingarna" körde med läderpackningar mellan halvorna kokade/marinerade i olja och jag med zinkplåt som var förtent.

Zinkplåten var lite mjukare än aluminium och med ett lager tenn hade jag tanken att det skulle täta bättre, förr tätade man avloppsrör med bly, men en historia på televerket gjorde att jag undvek bly och tog tenn istället där jag kunde.

Av någon konstig anledning höll inte toppackingarna för deras del, men det gjorde den på min motor då jag även tennade blockytan (med berafix fy!!), dom gav tyvär upp när det krånglade.

Både Olle och Lennart körde med original oljesmörjning, men jag körde med ett helt isolerat system med grafitolja i toppen med elmotordriven oljepump.

Båda är tyvärr döda idag då dom var "knarriga" gamlingar redan på 1990-talet, speciellt Olle som led svårt av diabetes, tror Lennart långsamt tynade bort sen. :(

Fy fan, det är kris just nu, slut på kaffe....Suck
fulsnut
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 81
Blev medlem: tor jan 20, 2022 2:17 pm

Re: Volvo 162 , en sentimental resa som kanske bara blir patetisk

Inlägg av fulsnut »

Det blir som en hjärnmask som långsamt knaprar där inne.

Sen det brutala uppvaknande med gjutjärnstoppen har det tyvärr bara blivit skruva på vardagsbilen och vad gör man när bultarna endera sitter (för) fast eller går av :angryfire:

Man cyklar hem, lyssnar på alla svordomar om snö och drömmer om ljumma sommarkvällar i båten där måsjävlarna visar sin bästa sida,svalkande milkshake med "extra allt" tills man inser att bilen fungerar inte som en maskros, så för att bilen ska rulla igen måste man åka till verkstan igen trots att tankarna på aluminiumtoppen stör koncentrationen.

Jag bävar redan om att jag står där hos "vi säljer kammar till alla bilar och även till dom som är flintis" och berättar att jag vill ha en med mycket lyft och "extra lång utan skåra där bak".

Lik förbannat har jag redan börjat jaga lite toppar att "titta på" (läs såga) och redan hittat en som står på bänken plus en till som jag ska kolla på när bilen har lagat sig själv :roll:

Visst jag kan slänga mig på cykeln (runt fem mil), men jag misstänker att eventuell polispatrull är ganska humorbefriad ifall jag cyklar på E18 när det snöar med ett topplock i cykelkorgen.

Den här gången ska jag vara extremt seriös med däckplanet och vattenkanalerna då motorn helst ska kunna köras i bilen också, men det var ju en brutal fördel med att köra färskvatten som bara strilade igenom.

Jag kommer inte ihåg vad vi hade för betong att fylla lyftargalleriet med, men jag misstänker att med "kylartryck" blir det svårare att få det tätt och kylrören bör inte synas för mycket på blocksidan då det tar bort vitsen lite.
Annars har jag en (kanske) bättre idé hur jag ska kunna få ihop (1/3 delarna) utan att det böjer sig och med flytt av bromsklockan får jag också bättre plats.

Idag med press från taket och vänstergäng blir det också lättare att skruva ihop topparna utan att behöva vara två stycken samtidigt som man drar topplocksmuttrarna.

Gaston
Thunderbo1t
Forumsberoende
Inlägg: 1041
Blev medlem: mån okt 31, 2011 5:29 pm
Ort: Ljusdal

Re: Volvo 162 , en sentimental resa som kanske bara blir patetisk

Inlägg av Thunderbo1t »

Hur löste du det med kamaxeln?
fulsnut
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 81
Blev medlem: tor jan 20, 2022 2:17 pm

Re: Volvo 162 , en sentimental resa som kanske bara blir patetisk

Inlägg av fulsnut »

Menar du linjeringen så fungerade det tyvärr inte, men motorn gick kanske sammanlagt 20-25 dagar innan det käkade rejält i överfallen,separatsmörjningen hjälpte nog till en hel del.

Med monteringsaxeln gick kammen ganska lätt, men det var uppenbart att allt rörde sig både i sidled och böjningen på längden, men det var nog också en tidsfråga innan den skulle gå av till slut.
idag är det uppenbart vad som antagligen löst en del problem och det stör mig att lösningen kostar 250kr och ett internetklick bort.

Annars var den en direkt kopia på B21E kammens profil och 2 cylindrar till och normala 153624.

Att folk inte har separat smörjning till topparna idag förvånar mig faktiskt, men jag antar att det finns hos massor av bilar under huven utan att nån berättar, det är omöjligt att jag är den enda som har kört så, men marina motorer är ju lite speciella då det är en fördel att kunna riva "toppen och bara byta kam".

Felet är nog att jag är för dåligt på sådana här saker egentligen :(
Skriv svar