Mycket flum om kammar och massa felaktiga minnen och man önskar att det fanns internet för snart 30 år sen när man behövde grejer då
- 160topp.jpg (266.64 KiB) Visad 1188 gånger
En stycket 160 topp och nu blir det lite känsligt för just den här är spräckt mellan ventilsätena och hur vet man att den inte läcker?
Ändå så blir det nog att sätta sågklingan i den här för att jag kommer faktiskt inte ihåg hur kylkanalerna gick i gavlarna, men jag kan faktiskt dela den på mitten först så gör jag (nästan) inte fel.
- 160toppförbränning.jpg (285.94 KiB) Visad 1188 gånger
För forumfolket är det bara självklarheter, men för en annan blir det bara pinsamt att inte veta.
Jag kommer inte ihåg om det var 160 eller 398 topp och jag misstänker att det skiljer en hel del mellan topparna så det måste vara (helst) 160 topp i det här fallet.
Jag vill inte borra eller svetsa i blocket dels för att jag är urusel svetsare, men det är alltid lättare att hitta en ny topp istället för nytt block.
Det var några kylkanaler mellan cylindrarna som var väldigt krångliga har jag för mig där man behövde separata rör, men jag kommer inte ihåg var
Jag vet att kammen är absolut det sista som behövs, så jag kan göra i ordning, hela motorn med bottendel, grenrör och insug utan att behöva bry mig ett dugg om kamaxeln.
Mittendelen är ju den som är viktigast och också svårast att byta ifall det krånglar så jag vill nog ha en topp som inte har några sprickor mellan ventilsätena.
Jag önskar ibland att jag kunde låta bli att kasta allt som jag tycker är skräp
- kamgalleri.jpg (167.14 KiB) Visad 1188 gånger
Naturligtvis blev bilden felvänd, men här är den största bristen med hela topphistorien och hade man haft lite hjärna så hade vi satt en kupad plåt ovanför kammen bultad i överfallen så hade inte topparna böjt sig alls.
Sökte lite snabbt på nätet nyss och en tillräckligt lång plåt i 10mm aluminium kostade runt 350:-