B230fk Lh2.4 inkoppling i 240 1975

Insprutning, Tändsystem och Elektronik

Moderator: backeliten

Rillopro
För lite laddtryck
Inlägg: 1
Blev medlem: tor jan 20, 2022 6:26 pm

B230fk Lh2.4 inkoppling i 240 1975

Inlägg av Rillopro »

Hej har hållt på med bygget flera veckor nu och har installerat det mesta.

Motorn är en b230fk från en 940 ltt ⁹⁶a.
Köpte en extern härva från en 240 med lh2.4 för enklare inkoppling.
Det satt b21 förgasarmotor i den från början.

Jag är inne på slutspurten och behöver hjälp med elkopplingar.
Jag har kollat många guider och jag har 11 poliga kontakten in i bilen som skiljer lite mot den 9 poliga. Jag har kopplat:

2 grova röda till batteriet direktström via säkring.
Gulröd grov till bränslepump via en säkring också.
Gulröd smal och blå till tändläge 2 och 3 via säkring 4.
Rosa till tändningslås läge 3. (Skarvat in mig på blå kabel som går ut ur tändningslåset)

På en 9 polig kontakt så ska den blågula till tändningslåset på läge 3 men jag lyckades googla att någon skrev att den rosa på 11a poliga kontakten ska till tändningslåset på läge 3.

Jag la på batteripolen och vid tändning läge 2 så går bränslepumpen typ 2 sekunder sen slutar den. Vid Läge 3 så händer inget. Varken bränslepump eller startmotor går.

Läste vidare att man ska koppla in 4 kablar i motor rummet( röd,svart,gul,blå) tror den blå är originalkabeln till solenoiden men hur är det tänkt ska kopplas ? Jag har ju kopplat på en smal kabel till solenoiden från den externa härvan jag stoppade in. Så det ska väl egentligen fungera genom den rosa kabeln jag kopplade in på tändningslåset?
Hoppas nån förstår mig och kan ge mig tips hur jag fortsätter. Tack