Sida 1 av 1

Rampvinkel??

Postat: ons feb 16, 2022 7:34 am
av Johan Axelsson
Nån som kan förklara vad rampvinkeln i en slutväxel gör och vad dom har för inverkan på acceleration samt motorbroms :thumbright:

Re: Rampvinkel??

Postat: tor feb 17, 2022 3:33 pm
av Kwirk
Antar du menar ramp vinkeln i en lamelldiffspärr?

De är lite som hederliga förspänningen i en "vanlig" lamelldiff.
Kan inte de här fullt ut men de påverkar hur hårt diffen går i och hur hårt den "spärrar".
Man kan fräsa/slipa annan vinkel. Som på en opel diff la jag in 4x i en annan vinkel brevid originalen.

Annan vinkel vid motorbroms..ja de borde ju va möjligt :drool:

Re: Rampvinkel??

Postat: tor feb 17, 2022 4:43 pm
av The
Gör ju inget egentligen för acc/broms det rampen gör är att spänna ihop lamellpaketet då hjulen roterar olika fort (eller kanske skillnaden i vridmoment) pga vridningen som uppstår i korset.
Beroende på vinkeln så kommer den att bli mjukare/aggressivare ansättning. Ingenting som hindrar att man har olika vinkel framåt/bakåt, snarare en klar fördel beroende på tillämpningen.

Många verkar tro att det är förspänningen som sköter diffverkan, och visst i den sämsta typen av lamelldiff är det så, men i själva verket är förspänningen bara just en förspänning och ramperna är det som sköter den faktiska bromsen

Re: Rampvinkel??

Postat: mån feb 21, 2022 11:14 pm
av Johan Axelsson
Tackar för svar, om jag fattar det hela rätt så har det med lamellpaketet att göra då. Har liksom inte fått med mig detta alls, trodde först det hade med vinkeln på kuggarna på kronhjul å piniong :-) :-) att göra och fick ej ihop hur det skulle påverka något..... men nu tror jag det börjar klarna.