Rampvinkel??

Kopplingar, drivaxlar & växellådor
Användarvisningsbild
Johan Axelsson
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 53
Blev medlem: sön dec 17, 2017 3:34 pm
Ort: Grebbestad

Rampvinkel??

Inlägg av Johan Axelsson »

Nån som kan förklara vad rampvinkeln i en slutväxel gör och vad dom har för inverkan på acceleration samt motorbroms :thumbright:
400++ i en Ascona= :hihi: :hihi:
Kwirk
För mycket laddtryck
Inlägg: 279
Blev medlem: tis mar 17, 2009 10:32 am

Re: Rampvinkel??

Inlägg av Kwirk »

Antar du menar ramp vinkeln i en lamelldiffspärr?

De är lite som hederliga förspänningen i en "vanlig" lamelldiff.
Kan inte de här fullt ut men de påverkar hur hårt diffen går i och hur hårt den "spärrar".
Man kan fräsa/slipa annan vinkel. Som på en opel diff la jag in 4x i en annan vinkel brevid originalen.

Annan vinkel vid motorbroms..ja de borde ju va möjligt :drool:
The
Forumsberoende
Inlägg: 5083
Blev medlem: tis jun 01, 2004 11:05 pm
Ort: Boden
Kontakt:

Re: Rampvinkel??

Inlägg av The »

Gör ju inget egentligen för acc/broms det rampen gör är att spänna ihop lamellpaketet då hjulen roterar olika fort (eller kanske skillnaden i vridmoment) pga vridningen som uppstår i korset.
Beroende på vinkeln så kommer den att bli mjukare/aggressivare ansättning. Ingenting som hindrar att man har olika vinkel framåt/bakåt, snarare en klar fördel beroende på tillämpningen.

Många verkar tro att det är förspänningen som sköter diffverkan, och visst i den sämsta typen av lamelldiff är det så, men i själva verket är förspänningen bara just en förspänning och ramperna är det som sköter den faktiska bromsen
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
Användarvisningsbild
Johan Axelsson
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 53
Blev medlem: sön dec 17, 2017 3:34 pm
Ort: Grebbestad

Re: Rampvinkel??

Inlägg av Johan Axelsson »

Tackar för svar, om jag fattar det hela rätt så har det med lamellpaketet att göra då. Har liksom inte fått med mig detta alls, trodde först det hade med vinkeln på kuggarna på kronhjul å piniong :-) :-) att göra och fick ej ihop hur det skulle påverka något..... men nu tror jag det börjar klarna.
400++ i en Ascona= :hihi: :hihi:
Skriv svar