B230 Fk kolvar

Diskussioner för erfaret folk
Jakob Olsson
För mycket laddtryck
Inlägg: 123
Blev medlem: tor nov 22, 2018 6:51 pm

B230 Fk kolvar

Inlägg av Jakob Olsson »

Hejsan!
Håller på att bygga en rödblockare med avsvarvade Fk kolvar, då försvann ju pilen på vilket håll dom ska sitta, tänkte inte på det då och satte alla åt samma håll...
Såg sedan en video av overboostracing och han sa att de va väldigt viktigt att sätta alla som pilen pekar (med den fyrkanten i kolven bakåt) och jag har då satt tvärt om... är de så att dom måste sitta med den fyrkantiga delen bakåt? (Inte startat motorn men satt den i bilen).
Om jag lyckas se rätt på mina bilder på motorn hur den va innan så satt 2 av kolvarna med fyrkanten fram, och 2 kolvar med fyrkanten bak och vad jag vet funkade de utan problem.
De är även små pilar ristade i kolven som jag såg nu som ägarn innan har gjort och dom pekar oxå så att 2 ska ha fyrkanten fram och 2 bak.
Någon som vet hur dessa kolvar är byggda, om de spelar någon roll osv? :)
Tacksam för alla svar!
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: B230 Fk kolvar

Inlägg av Jens Gustavsson »

mät på ofseten på kolvbulten det är vad som är viktigt. kolla sen på en kolv med pil kvar på så ser du vilket håll den ska va på. gör en ny pil också så blandar du inte ihop det igen.
Jakob Olsson
För mycket laddtryck
Inlägg: 123
Blev medlem: tor nov 22, 2018 6:51 pm

Re: B230 Fk kolvar

Inlägg av Jakob Olsson »

Jens Gustavsson skrev: lör mar 12, 2022 9:30 am mät på ofseten på kolvbulten det är vad som är viktigt. kolla sen på en kolv med pil kvar på så ser du vilket håll den ska va på. gör en ny pil också så blandar du inte ihop det igen.
Håller på att kolla upp hur pilen sitter orginal.
Hur menar du man ska mäta kolvbultsoffset? (Förstår inte riktigt vad du menar)
Användarvisningsbild
Steve
Steve, inte Stiiiv
Inlägg: 6048
Blev medlem: ons sep 24, 2003 7:58 pm
Ort: Lykksällä

Re: B230 Fk kolvar

Inlägg av Steve »

piston pin.jpg
piston pin.jpg (94.12 KiB) Visad 1129 gånger
Evighetsprojekten
If it has tits or wheels it will give you problems
Skriv svar