Volvo 940 19T Oljud wastegate/spjäll?!?

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Make940
För lite laddtryck
Inlägg: 6
Blev medlem: ons apr 21, 2021 3:38 pm

Volvo 940 19T Oljud wastegate/spjäll?!?

Inlägg av Make940 »

Hejsan👋🏻 Kört ganska länge nu min Volvo 940 med 19T på cirka 0.8-0.9 bar men har bara använt bilen till jobbet och kör lungt med bilen oftast inget överdrivet vilt.

Men har nu upptäckt ett ljud från var wastegate ”pinnen” sitter fast i turbon i själva spjällen som ska öppna/stänga. När jag rör upp och ner på själva ”wastegatepinnen” när den ennu är fast i turbon så känner man ett litet glapp på nån millimeter i själva ”vippen” som sitter fast på själva turbon och det är de som skramlar vid pådrag och när man startar bilen, när bilen går på tomgång och ifall man går försiktigt och håller fast ”pinnen” till turbon så slutar oljudet, min fråga är nu då att är det nånting att oroa sig över? turbon som är glapp inuti? Någon som haft samma oljud på samma ställe och vad gjorde ni åt det?


(Måste tilläga att jag körd ungefär 1 år med denna 19T setup, gröna spridare osv… tycker inte turbon skulle ge upp redan)
Användarvisningsbild
Johan Axelsson
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 53
Blev medlem: sön dec 17, 2017 3:34 pm
Ort: Grebbestad

Re: Volvo 940 19T Oljud wastegate/spjäll?!?

Inlägg av Johan Axelsson »

Laddar den som den skall, eller har gjort innan??
Sitter wastegate klockan fast??
Den pinnen som går från vaccum/tryckklockan (wastegaten) å fram till "pinnen som sitter i spjället" skall ju vara ganska trög att få på på "spjällpinnen"
Den skall ju sitta lite i spänn, vet ej om detta kan hjälpa men enda jag kan komma på.
Kämpa på
400++ i en Ascona= :hihi: :hihi:
Skriv svar