B230FK dör efter gaspådrag

Grundläggande diskussioner om turbo-trimning
tenco
För lite laddtryck
Inlägg: 1
Blev medlem: tis mar 22, 2022 9:25 am

B230FK dör efter gaspådrag

Inlägg av tenco »

Tjenare!
Är osäker om jag hamnat på rätt tråd för att ställa frågan här men tar min chans å testar endå.

Jag har då en Volvo 945a men en B230FK motor i. Jag beslutade mig att byta turbon då orginal var kass. Nu har jag ett fenomen där tomgången vandrar och bilen dör efter belastning.
Jag bytte då ut den mot en T3/T4 turbo from Maxpeedingrods med ett 3 tums avgassystem som bara stryps av orginal katten. Lambdan monterad 6 cm från turbon på downpipen.
Orginal 016 LMM fåt till ett 3 tums rör in i turbon som sedan går till intercoolern via ett 3 tums rör. Intercoolern är orginal.
Sitter en återcirkulerande dumpventil från MrTuning som jag inte vet hur hårt jag ska dra åt fjädern.

Allt annat i motorväg är orginal. Har bytt topplockspackning, insugspackning och vakumslang till btr. Har sprutat startgas runt diverse delar och inte hittat någon läcka. Tomgångsmotorn var väldigt kladdig, gjorde ren den med brakeclean men det är något som låter om man lätt skakar den.

Justerade wastegaten på turbon till det som ska vara "grundladd" enligt nån amerikanare på yt vilket hjälpte så att motorn inte dog lika lätt. Men den dör fortfarande om man varvar strax över 3000 rpm. Den liksom missar att landa på tomgången och går ner till 150 varv, hostar till lite å tillslut dör om man inte räddar upp med gasen.

Om jag rycker ur LMM kabeln så går den som den ska, men man måste gasa långsamt.
Någon som har någon aning vad som är fel? Sliter håret av huvudet snart. :shock:
Användarvisningsbild
Steve
Steve, inte Stiiiv
Inlägg: 6048
Blev medlem: ons sep 24, 2003 7:58 pm
Ort: Lykksällä

Re: B230FK dör efter gaspådrag

Inlägg av Steve »

Luftläckage mellan LMM och turbo kanske
Evighetsprojekten
If it has tits or wheels it will give you problems
Skriv svar