Jag har sökt i forumet men svårt att hitta rätt tråd om det redan finns skrivet. Gjorde lite mätningar i garaget på olika kamaxlar jag hade liggandes och kom fram till följande data, kan diffa nån grad eftersom det var skittrångt runt lyftaren för mätklockan:
*
*
*
*
Problemet jag har är dom data jag hittat på nätet har andra värden, t.ex:
GLT
Insugskam : 250gr Duration o 8,45 i lyft
Avgaskam : 252,6gr Duration o 8,45 i lyft
Dessa värden är ju utan information om vid vilket lyft?
Sen hittade jag även detta:
T5
Insugskam : 242 gr duration o 7,90 i lyft
Avgaskam : 243,5 gr duration o 7,90 i lyft
Samma sak här, vid vilket lyft???
Om det finns någon här som kan bidra med verkliga siffror på olika kamaxlar och vid vilket lyft mätningen gjordes så skulle jag verkligen uppskatta det
*
*
Kamaxel duration på 5 cyl vitmotor
Kamaxel duration på 5 cyl vitmotor
Mvh, Eric The Swede
2007 BMW X3 3.0SD, 2003 Silverado 3500 Wrecker, 1994 Volvo 460 T5 AWD
www.awdturbo.net
www.youtube.com/c/erichjelte
www.instagram.com/swedes_garage/
2007 BMW X3 3.0SD, 2003 Silverado 3500 Wrecker, 1994 Volvo 460 T5 AWD
www.awdturbo.net
www.youtube.com/c/erichjelte
www.instagram.com/swedes_garage/
Re: Kamaxel duration på 5 cyl vitmotor
Man undrar ibland hur folk mäter och vad de tänker använda mätningarna till.
Alla de durationerna du ser där är antingen 0-lyft eller 0,1mm. Helt ointressanta när man räknar och simulerar sin motor.
Jag har mätt upp massor av kamaxlar grovt för min egen del och de mest intressanta kammarna har jag låtit Bjarne och Erland mäta upp i deras kamdoktor.
En normal GLT-kamaxel för gen1 vitmotor har 200gr@1,27mm lyft (0,050") och maxlyft 8,45mm. Dessa profiler har olika namn genom åren men de jag känner till är PGI/PGE 91-93 och PLI/PFE 94-98. Finns även kammar som bara är märkta I och E.
En normal gen1 T5-profil är PHI/PHE och har motsvarande 192gr@1,27mm och lyfter 7,95mm.
Alla de durationerna du ser där är antingen 0-lyft eller 0,1mm. Helt ointressanta när man räknar och simulerar sin motor.
Jag har mätt upp massor av kamaxlar grovt för min egen del och de mest intressanta kammarna har jag låtit Bjarne och Erland mäta upp i deras kamdoktor.
En normal GLT-kamaxel för gen1 vitmotor har 200gr@1,27mm lyft (0,050") och maxlyft 8,45mm. Dessa profiler har olika namn genom åren men de jag känner till är PGI/PGE 91-93 och PLI/PFE 94-98. Finns även kammar som bara är märkta I och E.
En normal gen1 T5-profil är PHI/PHE och har motsvarande 192gr@1,27mm och lyfter 7,95mm.
//Pacman
(Patrik Ståhl)
(Patrik Ståhl)
- Kadett4wd
- Forumsberoende
- Inlägg: 10195
- Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
- Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Re: Kamaxel duration på 5 cyl vitmotor
Det var sätan vilken sketet lyft det var på ventilerna std.
Inte underligt de är så tröga =)
Inte underligt de är så tröga =)
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!