Tenaci svänghjul , organisk lamell och 765 tryckplatta

Kopplingar, drivaxlar & växellådor
Jens.L
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 77
Blev medlem: tis maj 29, 2007 3:35 pm
Ort: Sala
Kontakt:

Tenaci svänghjul , organisk lamell och 765 tryckplatta

Inlägg av Jens.L »

Tjo

Har monterat Tenaci svänghjul , Tenaci organisk 240mm lamell samt en 765 tryckplatta på min rödblockare som sitter ihop med en m90 låda.
Jag har läst en del att det ska vara svårt att få 765 tryckplattan att koppla ur och att folk då förlängt pinnen till slavcylindern och lagt brickor bakom kulan till kopplingsarmen m.m. Så jag monterade 4st brickor och hängde upp lådan men tycker att urtrampningslagret ligger emot solfjädrarna hela tiden. Ska det vara så?. Så jag tog ner lådan och tog bort två brickor och lyfte upp lådan igen men fortfarande samma sak. Tar jag tag och drar i armen så kan jag få spel mellan urtrampningslagret och tryckplattan. Urtrampningslagret är ett standard Skf till M90.

Hur ska man justera in detta så det blir bra?. Eller ska jag bara pajsa ihop det och prova lufta och kolla så det kopplar ur?
Senast redigerad av Jens.L den lör apr 16, 2022 10:18 am, redigerad totalt 1 gånger.
Allx
För mycket laddtryck
Inlägg: 195
Blev medlem: ons jul 06, 2016 8:43 pm
Ort: Västerås

Re: Tenaci svänghjul , organisk lamell och 765 tryckplatta

Inlägg av Allx »

Jag brukar mäta hur långt avståndet är mellan ytan mot blocket och in till lagrets yta mot solfjädern. Sen göra samma sak från blocket ut till solfjädern. Där vill jag ha minst ett par millimeter så man är säker på att lagret inte snurrar med hela tiden. Har man för långt avstånd kan vinkeln på gaffeln bli för hög så det tar emot tryckplattan när man trycker ner kopplingen i botten.
Jens.L
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 77
Blev medlem: tis maj 29, 2007 3:35 pm
Ort: Sala
Kontakt:

Re: Tenaci svänghjul , organisk lamell och 765 tryckplatta

Inlägg av Jens.L »

Jag tog ner lådan igen och tog bort alla brickor och satte tillbaka kulan till kopplingsarmen som det va från början. Då har jag iaf lite spel mellan solfjädrar och urtrampningslager. Återstår att se om det går att koppla ur med original pinne i slavcylindern eller om den behöver förlängas sen.
Skriv svar