Jag kanske är sist på jorden att höra om detta
men lite intressant tycker jag det var att göra ett ventilsäte för starkare avgaspuls!?
Har ingen åsikt, bara intresserad av att höra vad ni andra tycker å tänker
Nu tog jag mig tid att titta och lyssna. Vad han gör är en helt noirmal portning.
Flödesvärdena ut är vad jag får med 35mm ventil på en nyare B20 topp med 92 mm cylinderdiameter.
Men det han gör som han menar ger effekt är ett 39 graders säte istället för 45mm för en starkare puls från början.
Öppna upp arean så fort som möjligt.
För att kolla om det verkligen ger nåt så får man ju bromsa bägger versionerna.
Mer area kan man få med en större ventil med och jag har inte sett att det ger mer effekt men jag har inte heller kört exakta jämförelser.
Denna texten sen:
In This, episode 53 part 4 DV explains those exhaust port moves that make the difference between good and outstanding for the results seen on a turbo motor. It's not all about HP but more about drivability, low end output, most power for least boost for increase reliability and much more. Guaranteed there is tech in this video that even most turbo pro's have not seen. In case that sounds to unbelievable take note that DV last foray into turbo racing his know-how brought about the annihilation of entire field including the factory supported top pro's - and that was done with ease!!!
Hans motor slog ett helt fält med turbobilar och det var proffsens bilar och lätt var det med.
Varför är hans motorer inte med på listan med de snabbaste 4 cylindriga bilarna då kan man undra?
Men avgasporten ser ut att vara modifierad på ett bra sätt, jag hade gjort ungeför likadant men stannat vid ett 45 graders avgassäte.
Håller ett 39 graders säte sämre än 45 graders?
Det kanske var en bra lösning just i den klassen med dess förutsättningar, med ett 39 graders säte?
Under mer optimerade "fria" förhållanden kanske det inte ger så mycket?
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Jag kan inte se nån anledning att köra en sätesvinkel under 45 grader.
Allt under centrerar och tätar sämre och allt över kilar och slits mer.
45 grader är en gyllene medelväg som fungerar bra till det mesta.
Man kan ändra sätets låglyftsflöde med toppvinkeln, genom att runda ventilen mot förbränningsrummet och med backcut.
Det där får du förklara bättre. Ska alla vinklar rundas. Körde med radiesäte på avgas enligt rekommendation från motorbyggare. Så jag antar att radie även fungerar bra på ventilen. Är dom här ändringarna märkbara.
På avgas kan man köra radiesäte men på insug skarpa vinklar.
Jag menar hörnet mellan taket på avgasventilen ut mot förbränningsrummer mot kanten på sidan av ventilen.
Jag tror att det syns på denna bilden: