Lagerspel ramlager B230

Grundläggande diskussioner om turbo-trimning
Isak Wahlberg
Lite mer laddtryck
Inlägg: 29
Blev medlem: mån jun 16, 2014 2:35 pm
Ort: Långnäs

Lagerspel ramlager B230

Inlägg av Isak Wahlberg »

Hej!
Det är så att jag håller på att renovera en b230fk motor och har lite problem med mina ramlager. Jag mätte vevaxeltapparna med mikrometer och fick måtten till:
Tapp 1: 62,98 (mm)
Tapp 2: 62,99
Tapp 3: 62,99
Tapp 4: 62,985 (mikrometern visar ju bara hela hundradelar, men 4:an hamnade mitt emellan 62,98mm och 62,99mm)
Tapp 5: 62,98

Jag momentdrog sedan lageröverfallen och ställde in min hålindikator (med hjälp av mikrometern) på respektive mått (för att direkt se spelet på indikatorklockan) och mätte på minst 5 ställen på vardera sida om oljekanalen i lagret. Då fick jag mestadels bra siffror förutom i vissa områden på tre av lagren där jag fick låga siffror och på två av lagren var spelet för litet (0,01mm). Spelen såg ut som följande:
Lager 1: 0,02-0,05 (mm)
Lager 2: 0,01-0,06
Lager 3: 0,03-0,06
Lager 4: 0,01-0,05
Lager 5: 0,05-0,07

Det jag tycker var lite märkligt var att de flesta mätpunkterna visade bra värden runt 0,05mm, men sedan var det vissa punkter där det var betydligt mycket mindre och på lager 5 var det nästan för stort.
Jag misstänkte innan jag mätte att det skulle vara lågt för egentligen så hade jag redan monterat ihop bottendelen för något år sedan (hade inte mätutrustningen då och mätte inte alls lagerspel då), men tyckte då att veven var lite trögsnurrad. Var inget problem med ett spärrskaft eller liknande, men tyckte ändå att det gick lite trögt, så jag tänkte att jag ska montera om allt och mäta spelen. Projektet lades dock på is tills nu. När jag monterade isär grejerna igen idag så märkte jag att jag hade satt olja under lagren (måste haft otur när jag tänkte) och trodde då att jag hade hittat problemet, men när jag mätte så fick jag dessa siffror trots att jag torkat bort oljefilmen.

Min fråga är om jag har gjort något fel och i så fall vad?

En möjlig felkälla är vid mätningen av tapparna då jag inte vet riktigt hur man bör bära sig åt. Först så testade jag att börja stort och skruva åt mikrometern där jag trodde att tappen var "som tjockast", men blev osäker på om jag missade så jag testade istället att ställa in mikrometern på t.ex. 62,98mm och försökte kolla om den gick över. Tycker att jag var väldigt noggrann ändå, så jag har svårt att tro att spelet skulle vara inom toleranserna ändå.

Tänkte beställa nya lager då jag ser att axiallagret är skadat av någon anledning (har bara snurrat runt veven för hand, men har dock gjort detta relativt mycket). Om ni råkar ha någon aning om vad det kan bero på så hade det också varit kul att höra.

Tror ni att jag måste lämna in veven för svarvning? Tänkte både för axialspelet (har inte mätt detta, men tänkte då axiallagret är skadat så kan det nog vara lågt) och för ramlagerspelet.

Kommentarer i stil med "ge upp/lämna till någon som kan" eller "använd plastigauge istället" undanbedes då jag gör detta för att lära mig och som jag har förstått det så är det bäst att använda hålindikator och mikrometer om man har möjlighet, men att det blir tillräckligt bra med plastigauge (rätta mig om jag har fel).

Har säkert glömt någon detalj, men kan inte komma på det nu. Ber om ursäkt ifall tråden är i fel kategori.
Isak Wahlberg
Lite mer laddtryck
Inlägg: 29
Blev medlem: mån jun 16, 2014 2:35 pm
Ort: Långnäs

Re: Lagerspel ramlager B230

Inlägg av Isak Wahlberg »

Tyckte att jag var noggrann när jag rengjorde under lagren, men rengjorde ordentligt under lagrena igen idag och fick då bra lagerspel när jag mätte. Det enda som inte var jättebra var lager 5 som var lite väl stort mot "skarven" mellan överfallet och blocket, men det tror jag är okej.

Axiallagret ser som sagt lite halvtaskigt ut på ena sidan på ena halvan, men jag har bestämt mig för att köra på de lagrena ändå.
Skriv svar