Snedställa Volvo m40/m41/m45 (istället för rakställd B230)

Kopplingar, drivaxlar & växellådor
jonashks
För lite laddtryck
Inlägg: 4
Blev medlem: mån jul 04, 2022 8:45 pm

Snedställa Volvo m40/m41/m45 (istället för rakställd B230)

Inlägg av jonashks »

Hej,

Är det någon som har kört snedställt med M40/M41 eller M45 med 240l -1976 sprängkåpan?

Det finns mängder med trådar om att rakställa B21/23/230 men jag har inte sett någon tråd om att snedställa lådan och behålla motorns lutning. Är det för att det är en idiotisk idé?

I min värld tänkte jag att man justerar oljenivån i lådan samt gör ett nytt växellådsfäste samt svetsar om växelspak.

Någon som vet eller vill spekulera tillsammans med mig?

Allt gott
Jonas
The
Forumsberoende
Inlägg: 5090
Blev medlem: tis jun 01, 2004 11:05 pm
Ort: Boden
Kontakt:

Re: Snedställa Volvo m40/m41/m45 (istället för rakställd B230)

Inlägg av The »

Blir ju lite knas med spakstället om inte annat

Varför vill du snedställa lådan?
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
dsimila
Forumsberoende
Inlägg: 908
Blev medlem: tis mar 17, 2009 12:24 pm
Ort: Bjurholm

Re: Snedställa Volvo m40/m41/m45 (istället för rakställd B230)

Inlägg av dsimila »

Jag har satt en B21 m45 i en 140 med B20. Det var inga konstigheter. Bara att vrida spaken och ett nytt fästhål i växellådsbalken.
jonashks
För lite laddtryck
Inlägg: 4
Blev medlem: mån jul 04, 2022 8:45 pm

Re: Snedställa Volvo m40/m41/m45 (istället för rakställd B230)

Inlägg av jonashks »

The skrev: tis jul 05, 2022 11:26 pm Blir ju lite knas med spakstället om inte annat

Varför vill du snedställa lådan?
Jag skall sätta i b230+m45 grovsplines i en Ford så jag behöver ändå nya fästen och justerat växellänkage, men det blir mindre jobb om jag bara justerar oljenivån i lådan för att köra den på sne.
dsimila skrev: tor jul 07, 2022 4:48 am Jag har satt en B21 m45 i en 140 med B20. Det var inga konstigheter. Bara att vrida spaken och ett nytt fästhål i växellådsbalken.
Gott att höra! Körde du med mer olja i lådan eller lät du den gå med originalmängd?
Thunderbo1t
Forumsberoende
Inlägg: 1041
Blev medlem: mån okt 31, 2011 5:29 pm
Ort: Ljusdal

Re: Snedställa Volvo m40/m41/m45 (istället för rakställd B230)

Inlägg av Thunderbo1t »

Mängden borde väl vara den samma oavsett hur den lutas? Men nivåpluggen hamnar så klart fel.
Volvo 360 hade väl M47 lådan liggandes "på sidan" så att säga, de måste haft nivåpluggen i locket?

Parantes, jag hade en gång tre lika växellådor från Ford bredvid varandra, de hade alla nivåpluggen på olika höjd, vilket stämde mot motoreffekten, mer effekt-mer olja i växellådan..... de fick kanske lika livslängd på det viset.... :scratch:
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Snedställa Volvo m40/m41/m45 (istället för rakställd B230)

Inlägg av Jens Gustavsson »

jag körde så i alla tider i min 142. la bara ett snitt 90% igenom utgående spakaxeln sen böjdes den lite lagomt sen svetsade lite. spakställets "ram" bröt jag bara om ca 20grader med ett spätt haha
dsimila
Forumsberoende
Inlägg: 908
Blev medlem: tis mar 17, 2009 12:24 pm
Ort: Bjurholm

Re: Snedställa Volvo m40/m41/m45 (istället för rakställd B230)

Inlägg av dsimila »

Det finns två sorters spakställ. Ett av järnstång och ett som är gjutet. Det gjutna passar om man borrar nya hål mot lådan.
jonashks
För lite laddtryck
Inlägg: 4
Blev medlem: mån jul 04, 2022 8:45 pm

Re: Snedställa Volvo m40/m41/m45 (istället för rakställd B230)

Inlägg av jonashks »

Detta känns ju väldigt bra, skönt att slippa mixtra med sump, oljepump och insugsvinkel!
Skriv svar